Design brukar vara ett av Citroëns kärnvärden, men förra generationen C5 såg rätt klumpig ut i linjerna. Nya C5 är betydligt smäckrare och påminner till viss del om Peugeot 407.
Två karosser finns, sedan och kombi. Tyvärr fanns bara sedanversionen tillgänglig vid provkörningen. Kombimodellen är ju annars den som av tradition blir bästsäljare i Sverige. Sedankarossen har blivit tre centimeter längre, åtta cm bredare och tre cm lägre än tidigare.
Förarplatsen går i klassisk Citroën-anda, med exempelvis fast rattnav hämtat från C4-modellen.
Till en början kan instrumenteringen upplevas som stökig, men efter någon timme bakom ratten har man vant något sig vid funktionerna. Då kan man börja njuta av komforten, speciellt i den mer välutrustade Exclusive-varianten. Där ingår laminerade sidorutor som ska dämpa vindbrus. Ljudkomforten är på sydeuropeiska motorvägar behagligt låg även under mycket höga farter. Hur tyst C5:an går på svenska vägar får vi återkomma till i test.
Nya C5 ger ett lyxigare intryck än tidigare modell, både utvändigt och invändigt. Hög komfort brukar vara ett signum för Citroën och C5 skäms inte för sig i det avseendet. Två sorters framstolar finns att välja mellan, den exklusivare modellen har också ställbart övre ryggstöd.
Baksätet är bekvämt på ytterplatserna, men är inte rymligast i klassen. Förra generationen av C5 kombi var en riktig storlastare, med ett nästan gigantiskt bagageutrymme. Så är det tyvärr inte i den nya modellen, där utrymmet för bagage tvärtom har minskat med 58 liter för kombin och 32 liter för sedanen.
För första gången erbjuds två olika fjädringsvarianter, konventionell stålfjädring eller klassisk hydraulisk gasvätskefjädring. Billigast är stålfjädring, men merkostnaden för gasvätskefjädringen är måttliga 3 000 kr.
Att avstå från gasvätskefjädringen är dumsnålt, bilen blir märkbart stabilare i hög fart med den. Fjädringen arbetar också snabbare och bekvämare. Det gör att både väggreppet och komforten blir bättre. Två inställningslägen finns, sport och komfort. Med sportläget på gasvätskefjädringen reagerar även styrningen snabbare. Behagligast gång på långfärd ger dock komfortläget.
Svårt utan miljöalternativ
Förra generationen av C5 kunde knappast kallas körglad. Mer direktverkande styrning höjer intrycket av köregenskaperna hos nya C5.
Däcktrycksvarnare, som finns i den dyrare Exclusive-modellen, är en smart säkerhetsfiness. Det fick vi erfara efter en punktering. Utan varningen hade vi helt enkelt fortsatt att köra, utan vetskapen om hål eller sprickor i däcket. Säkerheten i övrigt bör hålla hög klass, nyligen fick C5 fem stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP.
Sju krockkuddar är standard, men ytterligare två kan beställas för baksätespassagerarna. Det kostar 10 000 kr för basmodellen. I de dyrare modellerna ingår de extra krockkuddarna i ett säkerhetspaket för 4 000 kr. Det är snålt av Citroën att ta extra betalt för maximal säkerhet för de åkande.
Fyra bensinmotorer finns, svagast är 1,8-litersmotorn på 127 hk, starkast är en treliters V6:a på 215 hk. Fyra dieselmotorer finns också att välja på, från 110 hk till V6:ans 208 hk.
Mest sålda av dieselmotorerna lär dock versionerna på 138 hk och 173 hk bli. Det var också dessa som vi provkörde. Skillnaden i prestanda är påtaglig, 173 hk-motorn är snabbare i responsen och har bättre bottendrag. Prispåslaget för de extra hästkrafterna är 23 000 kr.
Miljöbilar är inne som aldrig förr och utan ett sådant alternativ skulle C5 få det svårt på den svenska marknaden. Därför kommer det under sommaren en tvåliters bio-flexmotor på 143 hk som kan köras både på bensin och etanol. Något pris på den modellen är inte klart ännu. Enklaste basversionen av C5 finns från 199 900 kr.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C5 HdiBetyg
Pris, från: 248 900 kr.
Modell: Fyrdörrars sedan/femdörrars kombi.
Säljstart: Maj 2008.
Mått,cm: L 448/B 185/H 146.
Tjänstevikt: 1 751 kg.
Maxlast: 404 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 820 kg.
Motor: Fyra cylindrar, 1 996 cm3, fyra ventiler per cylinder. Max effekt 138 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,6 s. Toppfart 204 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0l/100 km.
C02-utsläpp: 157 g/km.
Konkurrenter: Renault Laguna, Peugeot 407, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mazda6 m fl.
Vad nytt? Helt ny bil, andra generationen av C5.
För vem? Tjänstebilsförare eller privatpersoner som vill köra bekvämt.
Bra köp? Ja, om bara kvaliteten håller i längden.
Plus: Komfort, gasvätskefjädring, styrning.
Minus: Sidokrockkuddar bak kostar extra, mindre bagageutrymme än förra modellen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
skall aktiv fjädring med hydraulik kosta verkligen bara 3000kr??
Kör själv en Bentley Turbo R med gasvätskefjädring, av samma system. Ger en komfort vida överlägsen konventionell fjädring. Citroen är en härlig bil som jag definitivt skulle kunna tänka mig. Konstigt att inte fler tillverkare satsat på detta hydraliska system?
Nu är det ju så, att lägger man till 3000 kr för att få gasvätskefjädring, så vips så blir det plåtfägar i stället för alufälgar detta vet jag, dock vet jag ej om det "försvinner" något annat också
lelle igen här och nu vet jag bättre tilläget är 2000kr och då blir det plåtfälgar i stället samt att sportstolarna blir vanliga stolar samt annorlunda panelinlägg. "så dumsnål" ?
Boki; "bara 3000 kr"? Bara? Hydropneumatisk fjädring skall naturligtvis ingå utan extra kostnad i alla Cittror. Stor skandal att det är tillval! En Citroën på primitiva järnfjädrar är ingen Citroën. Fast å andra sidan verkar ju märket numera skämmas över sina (f.d.) roliga egenheter och gör allt för att det skall vara ännu en vanlig trist tysk bil, även i Stakka Bos konstiga TV-reklam...
Hydractiv fjädring är standard förutom snålversionen Dynamique, och enbart i den kostar det extra med riktig Citra fjädring alla Comfort o Exclusive har det men då är det plåthjul i Comfort, det går dock bra att tjata sig till alu-fäljar för tillfället, förhandlaren tycker själv att det är lite pinsamt att Citroen förser en dyrare modell med vanliga "järnhjul"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.