Nästa artikel
Provkörning: Citroën C5 HDI
Provkörning

Provkörning: Citroën C5 HDI

Publicerad 29 maj 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Citroën C5 HDI är en glidare av stora mått. Som kombi är den rymlig och bekväm. Dessutom är priset lägre än för konkurrenterna. Men med dubbelturbo blir  bränsleförbrukningen hög och den nya automatlådan inte särskilt smidig.

Citroën C5 presenterades redan våren 2001 och modellen närmar sig nu sin pensionering. Dess efterföljare kommer kanske redan att presenteras vid bilsalongen i Genève i vår.

Nackdelen med att köpa en lite äldre modell är att man kanske går miste om de allra senaste finesserna. Å andra sidan får man en beprövad konstruktion där de flesta barnsjukdomar torde vara åtgärdade.

Nytt för året är emellertid en 2,2 liters dieselmotor med dubbla turboaggregat. Tanken är att med dubbla aggregat ska man slippa fenomenet som många moderna turbodieslar lider av, att de blir kraftlösa på väldigt låga var. Vi testar den nya motorn tillsammans med en ny sexstegs automatlåda. Därför är det inte så lätt att avgöra hur väl Citroën lyckats med sin föresats.

Motorn levererar
Klart är att motorn i alla fall levererar massor av kraft. Omkörningar går lekande lätt och på motorväg är det lätt att bli fartblind. Däremot är inte den nya automatlådan särskilt smidig och växlar oväntat ryckigt.

Bränsleförbrukningen hamnar högre än för många konkurrenter, 0,73 liter milen vid blandad körning är nästan en deciliter mer per mil än vad VW Passat tar med lika stark diesel och automatisk DSG-låda. Dock ska sägas att Citroëns deklarerade förbrukning verkar vara oväntat ärlig. Under närmare 80 mils provkörning i verklig trafik, drog den 0,729 liter diesel per mil.

En bil som är svår att inte gilla
Citroën C5 Kombi är en bil som det är svårt att inte gilla. Den är stor och kan upplevas lite klumpig i stadstrafik. Å andra sidan är utrymmena generösa, såväl för passagerare som för bagage. Den gashydrauliska fjädringen gör färden bekväm samtidigt som den fungerar som nivåreglering och ser till att bilen inte "knäar" även om man lastar tungt. Möjligen skulle man kunna önska sig lite lägre ljudnivå. Såväl däcksbuller som motorbrum kan störa den annars så fridfulla framfarten.

När det gäller säkerheten ligger gamla C5 fortfarande långt fram. Kombinationen stor, tung bil, fem stjärnor i Euro-NCAP, antisladdsystem och sju krockkuddar är svårslagen. Ännu en faktor som talar för C5 är rostskyddet. Vi Bilägares rostskyddsexpert ger C5 betyget 4 på en femgradig skala. I konsumentundersökningen Autoindex får Citroën ett genomsnittligt betyg av sina ägare.

Citroën C5 kombi är fortfarande ett mycket intressant bilval men vi skulle inte välja just den här drivlinan. Trevligast och mest ekonomisk är C5 med den lilla dieseln på 1,6 liter och 110 hästkrafter. Fullutrustad kostar den strax över 260 000 tusen kronor och bränsleförbrukningen ligger strax över en halv liter diesel per mil. Eller strunta i lyxutrustningen och köp den för 206 000 kronor. Det är nästan syndigt billigt!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.