Citroën C5 presenterades redan våren 2001 och modellen närmar sig nu sin pensionering. Dess efterföljare kommer kanske redan att presenteras vid bilsalongen i Genève i vår.
Nackdelen med att köpa en lite äldre modell är att man kanske går miste om de allra senaste finesserna. Å andra sidan får man en beprövad konstruktion där de flesta barnsjukdomar torde vara åtgärdade.
Nytt för året är emellertid en
Motorn levererar
Klart är att motorn i alla fall levererar massor av kraft. Omkörningar går lekande lätt och på motorväg är det lätt att bli fartblind. Däremot är inte den nya automatlådan särskilt smidig och växlar oväntat ryckigt.
Bränsleförbrukningen hamnar högre än för många konkurrenter,
En bil som är svår att inte gilla
Citroën C5 Kombi är en bil som det är svårt att inte gilla. Den är stor och kan upplevas lite klumpig i stadstrafik. Å andra sidan är utrymmena generösa, såväl för passagerare som för bagage. Den gashydrauliska fjädringen gör färden bekväm samtidigt som den fungerar som nivåreglering och ser till att bilen inte "knäar" även om man lastar tungt. Möjligen skulle man kunna önska sig lite lägre ljudnivå. Såväl däcksbuller som motorbrum kan störa den annars så fridfulla framfarten.
När det gäller säkerheten ligger gamla C5 fortfarande långt fram. Kombinationen stor, tung bil, fem stjärnor i Euro-NCAP, antisladdsystem och sju krockkuddar är svårslagen. Ännu en faktor som talar för C5 är rostskyddet. Vi Bilägares rostskyddsexpert ger C5 betyget 4 på en femgradig skala. I konsumentundersökningen Autoindex får Citroën ett genomsnittligt betyg av sina ägare.
Citroën C5 kombi är fortfarande ett mycket intressant bilval men vi skulle inte välja just den här drivlinan. Trevligast och mest ekonomisk är C5 med den lilla dieseln på
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.