Gamla Citroën C4 är en fantasifullt inredd bil som bland annat styrs med en ratt som har ett fast nav. Första rattvridningen i nya C4 avslöjar att Citroën övergett sin idé. Rattnavet följer med runt som i andra bilar.
– En vanlig ratt är tre kilo lättare, avslöjar en Citroëntekniker.
Även instrumenten, som på gamla C4 satt i en liten box mitt på instrumentbrädan, har fått ett normalt utseende och hamnat på sedvanlig plats framför ratten. Men lite speciella är ändå de tre runda mätartavlorna. När jag trycker på en knapp djupnar den vita instrumentfärgen och blir lysande blå.
Förarplatsen är inbjudande med snygga former och material som graderats upp åtskilliga snäpp från föregående modell. Det känns lite ”premium” att fingra runt i C4.
En provsittning av baksätet avslöjar att nya Citroënen blivit lite rymligare. Yttermåtten har vuxit på alla ledder. Att nya bilen är större märks bäst i lastutrymmet som vuxit med över 60 liter. 408 liter är bäst i klassen, hävdar tillverkaren.
Med nya C4 siktar Citroën på toppen i lilla mellanklassen och det märks när vi rullar omkring på landsvägarna norr om Paris. Asfalten är bitvis grov, men bullret från däcken stör inte nämnvärt. Det har lagts in en hel del ljudisolerande material i den nya Citroënen.
Till första provkörningen tillhandahåller Citroën sin mest exklusiva modell, fullt utrustad med bland annat döda vinkel-varnare i backspeglarna, en liten ilsket orange lysdiod. Den kostar extra men som standard finns annars de flesta hjälpmedel på säkerhetssidan.
I Euro NCAP:s krocktest belönades C4 nyligen med fem stjärnor och fick rekordhöga 97 procent för sina säkerhetssystem.
Knådar kroppen
Det finns en hel del exklusiv utrustning att lägga pengar på. Exempelvis ett massagesystem i förarstolen som knådar kroppen med luftkuddar eller en farthållare som kan förprogrammeras med fem hastigheter.
Dieselmotorn på 150 hk kurrar nästan ljudlöst, men blinkersen tickar desto högre. Föraren kan själv välja sina ljudsignaler.
Motorn har en skön kraft, men det hade varit roligare att få prova en av Citroëns svagare dieslar. De har beteckningen e-HDi och är snålare än de flesta andra motorer. Versionen med 112 hk drar bara 0,44 l/mil och släpper ut 109 gram koldixoxid och den mindre motorn, med 92 hk, är tio gram renare.
Förbrukningen har sänkts med många små åtgärder: ett effektivt stopp/start-system, extra lättrullande däck från Michelin och en generator som laddar batteriet när föraren bromsar.
Den stora dieseln har inget av detta men är snål ändå. Färddatorn berättar att jag klarar provkörningen på en halvliter per mil. Lite hjälp att köra snålt har jag nog av den automatväxlade lådan. Den sköts med en kort spak vars knopp ligger skönt i handen. Själva växlingsproceduren är däremot långt ifrån skön – vid varje växelbyte tappar motorn flåset och bilen sackar in.
Bensinmotorer från BMW
Man får hoppas att Citroën lyckas finjustera samspelet mellan motor och växellåda tills det är dags att börja sälja nya C4. Det sker i höst i Europa men Sverige får som vanligt vänta.
Inte förrän efter årsskiftet kommer C4 att stå hos de svenska Citroënhandlarna. Den finns förstås även i bensindrivna versioner, med motorer från BMW på 120 och 150 hk.
Vad nya C4 kommer att kosta är ännu okänt. Gamla C4 med miljödieseln på 110 hk går i dag lös på 172 900. Räkna med påslag för den mer utrustade och påkostade nya modellen.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C4 HDi 150Betyg
Relaterade bildspel
Pris: Inte fastställt.
Säljstart: Efter årsskiftet.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: 2 l turbodiesel. Effekt 150 hk vid 3 750 v/min. Vridmoment 340 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,6 s. Toppfart 207 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Närmaste konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308, Renault Mégane, Kia Cee´d, Hyundai i30, Toyota Auris.
Vad nytt? Större, snyggare och mer välutrustad bil i behändigt format.
För vem? Alla som klarar sig med en bil i Golfklassen.
Bra köp? Det beror på prislappen, men Citroën brukar kunna hålla sina priser på en attraktiv nivå.
Plus: Designen, ljudisoleringen, skojiga detaljer, förbrukningen.
Minus: Växellådan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.