Citroën C3 Picasso är en ovanlig kombination av kul design och kloka finesser. Trots små yttermått ger den fyrkantiga karossen goda kupéutrymmen. I framsätet upplever vi en rymdkänsla och luftighet som vi inte känt sedan vi körde storebror C4 Picasso. Den speciella konstruktionen med extremt tunna stolpar kring vindrutan, gör att sikten snett framåt är fenomenal.
Det är inte dåligt att en fyra meter lång småbil lyckas förmedla känslan av att befinna sig på kommandobryggan på en Finlandsfärja. Den fantastiskt goda sikten gör inte bara C3 Picasso lättmanövrerad i stadstrafik. Några pass på slingriga spanska bergsvägar visar också vilken fördel man har av att slippa skrymmande stolpar i vägen.
Även baksätet är rymligt för två, men den inre bredden räcker inte riktigt för tre passagerare. Sittdynan är kort och hård och ger ingen vidare långfärdskomfort. Luftig interiör och bra sikt gör dock säkert att många barn kommer att trivas i C3 Picasso. Baksätet går att skjuta i längdled vilket ger frihet att variera fördelningen mellan benutrymme för baksätespassagerna och bagageutrymme efter behov.
Redan från början har C3 Picasson klassens största bagageutrymme. Det finns ett klurigt "smuggelfack" under det plana lastgolvet där en hel del extrapinaler kan förvaras. Här finns också plats för hatthyllan, en smart lösning av ett problem man ibland stöter på när man står där på möbelvaruhusets parkering och plötsligt handlat mer än man tänkt sig. Baksätesfällningen sköts med en hand och är extremt smidig.
Exakt utrustningsspecifikation för Sverige är ännu inte fastställd men på de franska bilarna vi provkörde, fanns också möjlighet att fälla fram det högra framsätet. Därmed kan man få en 2,4 meter lång helt plan lastyta, som gjord för stora platta paket.
Förarmiljön är en smula egen. De centralt placerade digitala instrumenten för hastighet, varvräknare och bränslemätare är väldigt tydliga. Däremot är färddatorn ovanligt krånglig att manövrera och displayen som visar radiokanal eller förbrukning är ibland svår att läsa av.
Vägegenskaperna är trygga och stabila men den höga karossen gör färden en smula vinglig vid stark sidvind. Citroën har heller inte lyckats riktigt bra med programmeringen av den elektriska servostyrningen som förmedlar väldigt lite känsla till föraren. Växellådan har långa slag och degig känsla. Tillsammans bidrar det till att C3 Picasso inte är en speciellt körglad bil.
Däremot är den för klassen ovanligt skön att åka i. Visserligen är sittdynorna lite korta även i framsätet men ryggstöden ger bra stöd. Fjädringskomforten är väldigt hög, i alla fall så länge man undviker de breda 17-tumsfälgar med däck i 45 profil.
Grundmodellen har en 1,4-liters bensinmotor på 95 hk, framtagen i samarbete med BMW. De 95 hästkrafterna gör inte C3 Picasso till någon yster springare men den räcker gott för vardagsbehov. På andra marknader finns också en version på 120 hästkrafter att tillgå. En kort provtur med den visar att den naturligtvis gör bilen piggare men också bullrigare och törstigare. I hög motorvägsfart saknar man möjligen en sjätte växel då motorsurret kan upplevas störande. Å andra sidan är vindbruset väl dämpat och vägljudet kan knappt förnimmas, i alla fall inte när vi provkörde på släta spanska vägar kring Barcelona.
Citroën C3 Picasso kommer också att erbjudas med den välkända 1,6 liters dieselmotor vi bland annat också hittar i bilar från Volvo, Ford och Peugeot. Det här är en av marknadens bästa dieselmotorer. Den går smidigt, snålt och tyst, samtidigt som "overboost"-funktionen ger extra dragkraft under korta perioder, till exempel vid en omkörning.
I C3 Picasson passar dieseln mycket bra men frågan är om de svenska kunderna tycker den är värd de 10 000 - 20 000 kronor mer den kommer att kosta. Med undantag för den som kör väldigt långt, går de pengarna knappast att räkna hem.
Grundpriset för bensinversionen gissar Citroën hamnar kring 150 000 kronor. Då ingår utrustning som luftkonditionering, centrallås och elhissar i framsätet. Vi tror dock att de flesta bilar som säljs kommer att bli betydligt dyrare. För att komma åt det attraktiva glastaket måsta man beställa ett designpaket som också inkluderar 16 tums lättmetallfälgar.
Backvarnare, klimatanläggning och regnsensor ingår i komfortpaketet. Antisladdsystem är naturligtvis standard. Dessutom ingår sidokockkuddar och sidokrockgardiner. C3 Picasso är ännu inte krocktestad hos Euro-NCAP men allt annat än full pott vore oväntat och en stor besvikelse.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.