Nästa artikel
Provkörning: Citroën C5 Aircross (2018)
Provkörning

Provkörning: Citroën C5 Aircross (2018)

Publicerad 23 december 2018
Citroën är inte rädd för att sticka ut och har gett sin komfortsuv en fräck design som många gillar.
Design och komfort ska vara Citroëns ledstjärnor och det märks på den nya familjesuven C5 Aircross. Bekvämligheten är verkligen på topp men bilen har också en del egenheter som kräver överseende.
Den åttonde juni 2015 blev en sorgens dag för Citronister världen över. Då meddelades att tillverkningen av Citroëns gashydrauliska fjädringssystem skulle avslutas.  Den då nystartade PSA-koncernen behövde spara pengar och egensinniga lösningar offrades på stordriftens altare. 

Kort därefter meddelades att Citroën höll på att utveckla en ny typ av fjädring som skulle erbjuda lika bra komfort till lägre kostnad. Nu är den här.  Progressive Hydraulic Cushions kallas konstruktionen som enkelt beskrivet består av ett par vätskefyllda kuddar som mjukt bromsar in stötdämparnas rörelser vid sina ändlägen. Konstruktionen ska underlätta för fjädringen att trolla bort potthål och ojämnheter utan att köregenskaperna blir lidande.

Vi provkör nya C5 Aircross på riktigt dåliga småvägar i norra Jylland i samband med testerna inför Årets Bil vid hotell Tannishus. Det här är trakter jag kört mycket i under åren men sällan har färden gått så bekvämt som i Citroëns nya suv. Jag ser hur ojämn vägbanan är men förvånansvärt lite stötar och vibrationer tillåts nå kupéutrymmet. 

"C5 Aircross ska klara att stånga sig fram i eftermiddagsrusningen på Boulevard Périphérique såväl som att desperat leta en parkeringsplats i Marais myller."

Fjädringen känns mjuk men inte gungig. Vid hårdare kurvtagning kränger bilen en del men även en hastig undanmanöver runt ett fingerat hinder klaras utan större åthävor. Antisladdsystem griper resolut in och bromsar ner hastigheten och blir farten högre än vad bilen klarar, understyr den mjukt ur banan. Ett tryggt och förutsägbart beteende. 

I stadstrafik uppskattar jag den höga sittställningen som bidrar till bra överblick och den snäva vändradien kommer väl till pass när det är trångt. Det märks att Citroën tänkt på att C5 Aircross ska klara att stånga sig fram i eftermiddagsrusningen på Boulevard Périphérique såväl som att desperat leta en parkeringsplats i Marais myller. 

Det är inte bara fjädringskomforten som är förstklassig. Även bullret från vägbanan förefaller väl dämpat. Testbilen är utrustad med modellprogrammets starkaste dieselmotor, en sällsynt smidig maskin som dessutom kan köras på klimatneutral HVO. Ett plus för den miljömedvetne konsumenten. Citroën är en av få tillverkare som än så länge godkänner HVO. Dieselmotorn är utrustad med NOx-katalysator som med hjälp av tillsatsen AdBlue kraftigt reducerar utsläppen av kväveoxider. Körd på rätt bränsle blir C5 Aircross med dieselmotor därmed ett riktigt bra miljöalternativ i väntan på att en laddhybridversion presenteras mot slutet av 2019. Med ett 13,5 kWh stort batteri får den upp till 50 km räckvidd på eldrift och blir det enda fyrhjulsdrivna alternativet i familjen. Den starkaste dieselmotorn kommer enbart i kombination med en utmärkt åttastegad automatlåda. 

De digitala instrumenten är lätta att avläsa men pekskärmen på mittkonsolen är svår att sköta i fart och samlar på sig fula fingeravtryck.

Bilen är byggd på PSA-koncernens slitvarg bland plattformar, kallad EMP2. Vi känner igen egenskaper, lösningar och detaljer från bland anndra Peugeot 3008. Förarmiljön blandar högt och lågt. De digitala instrumenten ser spännande ut och är godkända när det kommer till läsbarhet. 

Att manövrera infotainment-systemet är dock en annan femma. Trots snabbknappar i nederkant är det svårt att sköta anläggningen under körning och klimatanläggningen styrs via skärmen. Det dröjer inte länge innan den är fylld av feta fingeravtryck. Mittkonsolen är bred och föraren hamnar lite i kläm. Hjulhuset inkräktar på fotutrymmet på vänster sida. Justeringsmöjligheterna förefaller generösa men personligen har jag svårt att få till en vettig körställning. När jag har ratten på lagom avstånd är pedalerna alldeles för nära! Det finns gott om förvaringsmöjligheter för småprylar och en smart finess är att dörrbladen täcker den nedre listen vid insteget så man kan ta sig i och ur bilen utan att smutsa ner byxbenen.  

Baksätet utgörs av tre separata stolar som är skjutbara i längsled. Det gör det lätt för brukaren att själv välja om det är utrymme för baksätespassagerarna eller gods som ska prioriteras. Även i sitt bakersta läge är utrymmet för ben och fötter begränsat men man sitter högt, har bra sikt såväl framåt som åt sidorna och stolarna känns riktigt bekväma. Testbilarnas enorma glastak bidrar till den luftiga känslan. Bagageutrymmet är rymligt och lättlastat. Här finns dessutom rejäla öglor för lastsäkring.

Priser och specifikationer är ännu inte klara för Sverige och det vill nog till att inte Citroën lägger sig alltför högt om man vill få till en storsäljare. Konkurrensen i klassen är mördande men får man väl ut de potentiella kunderna på en provtur är mycket vunnet. När det gäller komfort är C5 Aircross det nya riktmärket i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross?

Själva sätet är bekvämt och huvudutrymmet räcker men benutrymmet är något begränsat även med baksätet i sitt bakersta läge.

Citroën C5 Aircross SUV BlueHDI 180 EAT8 Shine

Pris, från kr: Ej fastställt.

Säljstart: Mars 2019. 

Mått, cm: L 450/B 184/H 167.

Markfrigång, cm: 23.

Bagagevolym, l: 580–1 630.

Tjänstevikt, kg: 1 540.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 8-stegs automalåda med moment-omvandlare. 

Prestanda: Toppfart: 211 km/tim.

Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 124 g/km.

Konkurrenter: Peugeot 3008, VW Tiguan, Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage, Toyota RAV4.

 

Plus: Skön att åka i, bra bagage, trevlig drivlina. 

Minus: Infotainmentsystemet, körställning.



Vad nytt? Ny familjesuv baserad på PSA:s plattform EMP2.

För vem? Den som kan överse med egenheter för att få hög komfort och kul design.   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.