Färden går betydligt mjukare särskilt över små ojämnheter som annars brukar orsaka små jobbiga stötar i fjädring och kaross. Vi passerar också över några fartgupp och kollar intresserat vad som händer. Om man inte buskör över dem kliver Cactus över med en mjuk, behaglig rörelse. Grunden för Citroëns arbete för en komfortablare gång finns redan i hur karossen och bottenplatta är sammanfogad. Det sker genom limning med svetspunkter endast där det inte finns en limsträng.
Med en mer vridstyv och viktbesparande konstruktion minskar kraften i vibrationer och stötar som bilens fjädring och säten måste ta hand om. Stolarnas sittdyna har en ny kombination av polyurethan, ungefär som i en bäddmadrass, typ tempur, som anpassar sig efter kroppen men återtar formen när man byter ställning. Eller när någon annan tar plats. Det ger en extra touch för bekvämligheten, även om den långbente kan önska en något längre sittdyna. Det går visserligen att höja stolens framkant en hel del, men sitsen ger ändå inte fullt stöd för benen. Interiören är riktigt inspirerande. Den är klart ”funky” och följer inte det vanliga regelverket. Det är ganska befriande.
"Det bästa med progressiv hydraulisk fjädring är att man inte bara har en mjukt komfortabel bil. Den klarar också väghållningen med hård kurvtagning utan problem."
Stötdämparen uppges ha två hydrauliska kuddar som ska bromsa ändrörelser mjukt, vid kompression och returrörelse. Det är särskilt när man kör över mindre ojämnheter som man upplever att vägens ojämnheter silas bort. Då tillåts rörelserna utan hård dämpning. Vid snabba stora rörelser, potthål till exempel, sker dämpningen snabbare men returrörelsen dämpas mjukt och ger ingen ytterligare returstöt. Det bästa med progressiv hydraulisk fjädring är att man inte bara har en mjukt komfortabel bil. Den klarar också väghållningen med hård kurvtagning utan problem. Den enda egenheten är att bilen niger med nosen vid en hård inbromsning, men den håller spåret och bromsar stabilt.
Under huven ligger som tidigare en trecylindrig bensinturbo på blygsamma 1 199 cm3, men med 110 pigga hästar. Den lirar fint med såväl sexväxlad manuell som med konventionell sexstegad automatväxellåda. Prissättningen är konkurrenskraftig, även om man inte räknar med lanseringsrabatterna. Instegsmodellen för 159 900 kronor, lanseras med ett steg högre utrustningsnivå, Feel istället för Fine.
Nya C4 Cactus har dessutom autobroms, som tyvärr inte bromsar för fotgängare men för bilar mellan 5 och 85 km/tim – men varför bara i dyraste versionen Shine? Å andra sidan hamnar maxutrustade Shine, med automatväxellåda, navigator och klimatanläggning på 184 900 kronor. Den nya komfortfjädringen är standard i alla nivåer. Överkomligt!
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
Pris, från kr: 159 900.
Säljstart: April 2018.
Mått, cm: L 417/B 171/H 155. bagagevolym, l: 348/1 170.
Tjänstevikt, kg: 1 170.
Motor: Trecylindrig bensinturbo med direktinsprutning. 1 199 cm3, 4 vent/cyl. 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. 205 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med sexstegad manuell eller automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km vid blandad körning. CO2-utsläpp: 104 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Hyundai i30, Opel Astra, Kia Ceed, Toyota Auris med flera.
Plus: Komfort, köregenskaper, fördelaktig prissättning.
Minus: Kort säte för långbenta förare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.