Nästa artikel
Provkörning: Citroën C3 (2016)
Provkörning

Provkörning: Citroën C3 (2016)

Publicerad 3 december 2016
Hög front, platt huv och svarta skämkanter. Nya C3 ger en hel del crossover-vibbar.
Citroën C3 kommer i ny upplaga. Crossover-vibbar, hemtrevlig inredning och komfortfokus ska få småbilsköpare att välja fransk flärd.
Med kvasi-suven C4 Cactus bytte Citroën designlinje. Avskalat och enkelt löd de nya ledorden. Nya C3 följer i samma linje och bär ett tydlig släktband med Cactus, men C3 har inte en lika asketisk utrustningsfilosofi.

Nykomlingen erbjuder det Cactus saknar och mer därtill. Äntligen finns ventilationsutblås på passagerarsidan, delbart baksäte samt hissbara fönsterrutor bak. Även säkerhetsutrustningen är mer omfattande och inkluderar skyltavläsning, döda vinkelvarnare och filhållningsassistent.

En unik egenskap är att C3 även kan använda säkerhetskameran till att ta bilder från färden, att dela på sociala medier, samt spela in händelse-förloppet vid en olycka. Om krockkuddarna löser ut sparas en 90-sekunders film från tillbudet. De svenska bilarna får inte stillbildsfunktionen ”ConnectedCam”, med hänvisning till svenska Personuppgiftslagen (PUL). Dock kan det bli aktuellt med krockkamera-funktionen sedan svenska Högsta förvaltningsdomstolen godkänt filmkameror i bilar.
 

"I klassisk Citroënanda är fjädringskomforten hög med mjuk chassisättning. C3 kränger påtagligt i märkestypisk stil."


Under skalet är C3 och C4 Cactus DNA-tvillingar. I väntan på den stundande EMP1-arkitekturen bygger nya C3 på den beprövade PF1-arkitekturen som modifierats till att möta dagens krav. C3 är bli första småbil från Citroën med automatisk nödbroms (AEB). Den ska även kunna nödbromsa för fotgängare – en essentiell funktion för en modern citybil. Tyvärr kommer inte AEB-systemet förrän i maj 2017.

Det finns stora möjligheter att skräddarsy sin C3. De nio karosskulörerna går att kombinera med tre olika takfärger. Även backspeglar och dimljussarg byter då nyans.
Stöttåliga luftgummikuddar på sidorna, kallade AirBump, finns som tillval. Då ingår en grafisk kvadrat i kontrasterande färg – antingen vit eller röd.

Inredningen finns i fyra olika stilinriktningar. Provexemplaret var iklädd ”Urban Red” – en mörk och sober stil med rödflashiga detaljer. En personliga favorit är Metropolitan Grey vars gråa textilier som panel-inlägg ger en hemtrevlig och ombonad känsla.

Kupén erbjuder en stilren och luftig miljö. I princip allt styrs via pekskärmen på sju tum, som delas med flera koncernsyskon. Som vanligt irriterar klimatfunktionerna som är dolda i en undermeny och skärmens placeringen hade gärna fått vara högre.

I klassisk Citroënanda är fjädringskomforten hög med mjuk chassisättning. C3 kränger påtagligt i märkestypisk stil. Hjulen har den största rullomkretsen i klassen och därmed får till och med provbilens 17-tumshjul en hög gummiprofil som bidrar till bekväm rullkomfort. Tyvärr är vägbullret påtagligt och sittkomforten halvdan. Rattjusteringen är generös. Problemet är begränsade stolsinställningarna. Redan efter en kortare tur blev kroppen ”rastlös”, oavsett sittposition.

Baksätet har gott om utrymme för klassen, men se upp med glastaket som stjäl en stor del av takhöjden. Även bagaget står sig väl med sina 300 liter. Lasttröskeln är dock onödigt hög. 

Kraftkällorna består av två trecylindriga bensinmotorer på 1,2-liter, med eller utan turbo, samt en fyrcylindrig 1,6-litersdiesel. Turbomaskinen på 110 hästar är med sina 205 Nm starkare än motsvarande konkurrenter. Utväxlingen är hög och motorn arbetar i vilsamma 2 500 varv i 110 km/tim och förbrukningen förefaller vara moderat.

Det gör att dieselalternativet känns överflödigt. Vibrationerna är påtagliga i HDI 100-motorn och ger ingen mersmak. Det kommer att krävas många mil innan dieseln lönar sig. Att långpendla på motorväg är ändå inte C3:ans naturliga habitat – till det är stolskomforten och kupébullret för dåligt. Det är bensin som passar C3 bäst.
Den billigare 82-hästars- versionen utan turbo är tillräcklig pigg för hetsig stadstrafik, tack vare tätare steg i växellådan. Men kör du ofta utanför stadsgränsen är turboversionen att föredra. En välkommen nyhet är att Citroën valt bort de flegmatiska robotlådorna. Istället kommer C3 med vanlig automatlåda med momentomvandlare.
 
För att summera nya C3 sticker den ut med en mjukare personlighet i tider då sportiga egenskaper är högsta mode. Den unika karaktären förstärks av designen samt de många valmöjligheterna. Därtill adderas goda utrymmen och moderna motorer. Det gör att C3 är ett av de intressantaste valen i klassen – en bil för både hjärta och hjärna.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?
Citroën C3 1,2 PureTech 110

Pris, från kr: 144 900.

Modell: 5-D småbil i B-segmentet.

Säljstart: December.

Mått, cm: L 399/B 175/H 147.

Bagage, liter: 300–922 (VDA).

Tjänstevikt, kg: 1 165.

Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.

Kraftöverföring: Femväxlad manuell. Sexstegad automat, tillval. Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 103 g/km.

Konkurrenter: Ford Fiesta, Mazda 2, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris, VW Polo.

Plus: Fjädring, motor, utrymmen. Unik stil.

Minus: Sittställning, ljudnivå.

 

Vad nytt?
Ny karaktär i klassen.

För vem? Småbilskunden som söker fransk komfort och individualitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.