Vi var först hävdar Chrysler, som gärna tar på sig rollen som skapare av den moderna flexbilen. Voyager debuterade redan 1984 och blev omedelbart en succé bland barnfamiljer, både i USA och Europa.
Fast det finns en konkurrent som inte håller med om Chryslers historieskrivning. Renault lanserade sin Espace-modell samma år som Voyager och vem som egentligen uppfann konceptet är svårbedömt. Oavgjort är nog det mest rättvisa resultatet i den matchen.
Men under alla förhållanden har Chrysler en gedigen erfarenhet av biltypen. Voyager har också under långa perioder varit Sveriges populäraste flexbil i det större formatet, även om den på senare tid dalat något på topplistan.
Nu tar Chrysler nya tag med en ny generation Voyager, den fjärde i ordningen. På utsidan har en hel del stilgrepp lånats från märkets spektakulärt formade sedanmodell 300C. Det som känns igen är främst det kraftigt markerade frontpartiet och den höga midje-linjen.
Även chassiet har, enligt Chryslers tekniker, graderats upp för att ge vassare köregenskaper. Men av det märktes inte mycket vid den första provkörningen.
Voyager kan också kryddas med en rad finesser som höjer trivseln för de åkande. På tillvalslistan finns bland annat ett DVD-system med dubbla skärmar i taket som klarar att hantera tre olika medier samtidigt.
Ljudanläggning med tio högtalare och surround-funktion, flyttbara läslampor av LED-typ som inte stör föraren och en klimatanläggning med tre individuella zoner är andra detaljer som gör långresan trevligare.
Bristande kvalitetskänsla
Ett nytt stolsystem, Swivel´n Go, innebär att de båda fåtöljerna på mittraden kan snurras 180 grader så att de åkande i baksätet kan sitta och prata med ansiktena vända mot varandra. I systemet, som är extrautrustning, ingår även ett löstagbart bord.
Som standard har nya Voyager stolsystemet Stow´n Go, som innebär att alla fem baksäten smidigt kan fällas ned i golvet. På någon minut förvandlas då den sjusitsiga flexbilen till en tvåsitsig varubuss med en lastvolym på nästan 3 300 liter.
En annan ny finess, som är tillval, är att den bakersta sätesraden automatiskt kan fällas ned i golvet. Ett enkelt knapptryck är allt som behövs för att aktivera den elstyrda mekanismen. Även skjutdörrarna på sidorna och bakluckan kan fås med elmanövrering.
Nya Chrysler Grand Voyager är väl rustad när det gäller utrymmen, flexibilitet och komfortfinesser. Men kvalitetskänslan är inte på topp, långt därifrån. Inredningsmaterial och reglage känns billiga och bilen är irriterande skramlig på dåliga vägar.
Hela provkörningen kommer i Vi Bilägare nr 18/2007.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Chrysler Grand VoyagerBetyg
Pris: Från drygt 300 000 kr (ännu inte fastställt).
Säljstart: Mars 2008.
Mått, cm: L 514/B 195/H 175.
Tjänstevikt: 2 100 kg (3,8L)/2 175 kg (2.8L CRD).
Motorer: V6 bensin 3,8 l/193 hk/305 Nm. Fyrcylindrig turbodiesel 2,8 l/163 hk/360 Nm.
Prestanda: Uppges ej.
Bagagevolym min/max (VDA): 638/3 296 l.
Bränsleförbrukning: 12,7 l/100 km (3.8L)/9,3 l/100 km (2.8L CRD).
CO2-utsläpp: 302 g/km (3.8L)/247 g/km (2.8L CRD).
Konkurrenter: Cadillac SRX, Ford Galaxy, Kia Carnival, Renault Grand Espace.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag som hade börjat sakna Grand Voyager från tidigt 90-tal och nu har de gjort något liknande igen:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.