Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Orlando LT 2,0 Diesel (2011)
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Orlando LT 2,0 Diesel (2011)

Publicerad 3 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Chevrolet är numera ett udda märke i Sverige – men nya flexbilen Chevrolet Orlando är värd att ta på allvar. Lågt pris, mycket utrustning och en väldigt bra dieselmotor är faktorer.

Chevrolet gör en nysatsning på den svenska marknaden. Under nästa år kommer sju nya modeller att lanseras, den första av dem är flexbilen Chevrolet Orlando och i slutet av året hägrar den revolutionerande plugg in-hybriden Chevrolet Volt.  

Chevrolet Orlando sticker ut med sin kubistiska design. Under skalet är det mesta hämtat från mellanklassbilen Cruze vilken i sin tur delar många konstruktionslösningar med den senaste generationens Opel Astra.

Plats för sju
Orlando är en flexbil, eller MPV (Multi Purpose Vehicle) som typen kallas på det internationella bilspråket engelska. Orlando har sju sittplatser, fem rymmer fullvuxna medan de två platserna längst bak passar bäst för barn och småväxta.

Dukad för sju återstår ett ytterst begränsat bagageutrymme på 89 liter. Det är i och för sig fullt begripligt då bilen faktiskt är nästan 20 cm kortare än en Volvo V70 men det blir problem om man försöker skjutsa passagerare som har med sig hockeytrunkar, sadlar och seldon, eller golfklubbor.

Kanske går det att övertala kompisgänget att börja med badminton?

Om man nöjer sig med fem personer i bilen kan sätena längst bak fällas ned i golvet och då ryms 452 liter bagage. Om inte heller det är tillräckligt, blir det till att sätta av baksätespassagerarna och fälla fram mellansätenas ryggstöd. Då bildas en plan lastyta som klarar nästan 1,5 m3 last.

Man behöver inte heller vara alltför noggrann med vikten då Orlando klarar en maxlast på cirka 550 kg.

Flera klasser upp
Det krävs inte många sekunder bakom ratten för att inse att detta är flera klasser upp från de tidigare GM-modeller som producerats i före detta Daewoos koreanska bilfabrik. Inte bara designen har lyfts. Känslan i inredningens plastmaterial är långt bättre än tidigare.

Instrument och reglage bjuder inte på några konstigheter. Det ser ut som om många komponenter är plockade från GM:s lagerhyllor. Vi känner igen en hel del knappar och rattar från Opel Astra.

Ratten går att justera i såväl djup- som höjdled och troligen hittar de flesta förare en bra körställning.

Framstolarna känns väl tilltagna och ger bra lårstöd för förare av medellängd. Stolsraderna är placerade i så kallad biosittning, det vill säga att sitthöjden ökar ju längre bak i bilen man kommer. Tanken med detta är att förbättra sikten och minska känslan av instängdhet för dem som sitter längre bak i bilen.

Karossens kantiga profil bidrar däremot till att det är förhållandevis gott om plats för huvud och axlar, till och med längst bak.

Vi provar först Orlando med en nykonstruerad dieselmotor på 163 hästkrafter som visar sig vara en riktig pärla. Motorn drar starkt, tyst och helt vibrationsfritt från extremt låga varvtal.

Maskinen verkar trivas lika bra i 50 km/tim på femmans växel som när den får rusa genom växlarna mot varvräknarens rödmarkering. Till dieseln hör en sexväxlad manuell låda (sexstegad automat kostar 12 000 kr extra) som också den håller hög klass. Den är lagom långslagig med tydliga lägen och en nypa tysk kärvhet i känslan.

I spansk motorvägsfart (120 km/tim) hörs inte motorn alls! Även vägljudet är väl dämpat men de stora, fyrkantiga backspeglarna ger en del vindbrus. Det återstår dock att se hur väl Chevrolet lyckats med bullerisoleringen när Orlando möter svensk, grovkornig asfalt.

Fjädringen är fast, på gränsen till stötig när vägbanan blir ojämn. Den hårda fjädringen kommer där-emot till sin rätt när vi lämnar motorvägen och sätter fart längs smala, slingrande asfaltsvägar.

Köregenskaperna är utmärkta och styrningen ger föraren god information om vad framhjulen har för sig. Den här familjebussen är faktiskt riktigt kul att köra.

Testrutten leder oss in genom en liten spansk by. Den fina drivlinan gör bilen lättkörd även när det kommer till finlir i trånga gränder men sikten är inget vidare. Såväl snett framåt som snett bakåt finns stora områden av skymd sikt.

Backspeglarna är visserligen stora och parkeringshjälp bak standard men det krävs ändå att föraren är koncentrerad för att inte missa något i de döda vinklarna.

Trist med bensinmotor
Vi byter vår Orlando med dieselmotor mot den billigaste varianten med bensinmotor på 1,8 liter/141 hästkrafter och pris från 184 900 kr för den enklast utrustade versionen. Priset är visserligen lågt men med bensinmotor blir Orlando en ganska trist upplevelse.

Motorn är kopplad till en femväxlad låda med betydligt sämre precision än den sexväxlade. Den lägre effekten har tvingat Chevrolet till lägre utväxling vilket i sin tur gör bilen surrig på landsväg. Körglädjen förtas också av att den fina hydrauliska servostyrningen ersatts av en ganska medioker el-servo.

Säkerheten är ett delvis oprövat kort då Euro NCAP ännu inte testat Orlando. Systermodellen Cruze lyckades utmärkt i krockprovet med bland annat maximal poäng i frontkrockprovet och ett mycket bra skydd för pisksnärtsskador. Chevrolets ambition är att Orlando ska klara sig lika bra.

Att köpa ett udda märke kan ha sina nackdelar. Andrahandsvärdet blir förmodligen lågt och återförsäljarnätet är glest. Å andra sidan är priserna fördelaktiga och många kunder tilltalas av tanken att ha en bil som skiljer sig från grannens.

För individualisten som längtar efter flexibilitet är Chevrolet Orlando väl värd att titta närmare på men se till att prova den med dieselmotorn!

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Orlando?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Orlando LT 2,0 Diesel 163 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Chevrolet Orlando LT 2,0 Diesel 163 hk

Pris, från kr: 224 900. 

Säljstart: Februari.

Modell: Sjusitsig flexbil med fem dörrar.

Mått, cm: L 465/B 184/H 163.

Tjänstevikt, kg: 1 735.

Släpvagnsvikt, kg: 1 500.

Motor: 4-cyl dieselmotor med common rail-insprutning. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt: 163 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 2 000 v/min. 

Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 10,0 s. Toppfart 195 km/tim. 

Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km.

CO2-utsläpp: 159 g/km.   

Konkurrenter: Toyota Verso, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scenic, Nissan Qashqai +2.

Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? För barnfamiljer och sommarstugeägare.

Bra köp? Orlando ger mycket för pengarna. Med dieselmotor är den dessutom riktigt trevlig att köra!

Plus: Tyst och stark dieselmotor, mycket utrustning, lågt pris.

Minus: Stötig, dålig sikt, udda märke.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-03 09:09
Gösta_L

Kan säkert sälja en del. Cherolet har verkligen dragit nytta av Daewoos kunnande och de senaste åren släppt flera vettiga bilar till ett rimligt pris. Exempelvis Nubira, som är en bra bil utan alltför mycket elektriskt tjafs. Om nya Orlando har samma basegenskaper som Nubira kommer den sannolikt bli en storsäljare.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-03 09:16
SiggeN (ej verifierad)

GöstaL...just Nubira är ju en verklig storsäljare med god kritik ifrån alla journalister...NOT!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-03 12:37
Peter i Sydney

Jag måste säga att den ser ganska trevlig ut och jag spelar redan badminton så jag behöver inte övertalas

#4 • Uppdaterat: 2011-01-04 10:40
S-E S (ej verifierad)

Gösta, vilket kunnande är det som Daewoo har bistått GM med? Dåliga löner, kopiera ålderdomliga konstruktioner eller att balansera på konkursens rand?

#5 • Uppdaterat: 2011-11-02 21:28
Leif Johansson

Det är ju synd bara att den får dra 1500 kg, där menar jag att man missat lite.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.