Den byggs i Sydkorea, är baserad på samma teknik som svenska Saab 9-5 och har lånat sitt modellnamn från Malibu i Kalifornien.
Chevrolets nya stora modell för den europeiska marknaden är internationell så det förslår.
Den nästan 490 cm långa bilen byggs enbart i sedanutförande – och det är kanske inte är helt optimalt för att nå försäljningsframgångar i ett så utpräglat kombiland som Sverige.
Men säkert finns det en och annan som saknar Saab 9-5 och längtar efter en stor fyradörrarsbil i någorlunda rimlig prisklass.
Då skulle Malibu kunna vara ett alternativ. Men man ska inte tro att Chevan erbjuder samma fina åkkomfort och köregenskaper som Saaben. Den hade fintrimmats av det svenska märkets chassitekniker och till den nivån når inte Malibu.
Chevan är betydligt stummare i fjädringen och rullar inte alls lika behagligt på vägen som 9-5:an. Malibu är heller inte lika alert och spänstig att köra. Trygg och säker, javisst. Men underhållande, nej knappast.
Det man däremot känner igen från Saaben är det trånga insteget och den begränsade takhöjden i det annars rymliga baksätet. Även många spakar och reglage känns bekanta från Saab och Opel Insignia, som även den är baserad på samma tekniska plattform som Malibu.
Det höga bakpartiet är dock specialskräddat för den koreanska Chevan. Och det är inte särskilt lyckat för sikten bakåt, som är direkt usel. Man ser ingenting av det som finns inom de närmaste 30 meterna bakom bilen.
Förarplatsen fungerar annars i huvudsak bra, men mittkonsolens knapphysteri skulle man kunnat klara sig utan. Den är både svåröverskådlig och känns omodern, i synnerhet i jämförelse med många europeiska prestigemodeller. Där gör interiörformgivarna allt för att rensa upp i förarmiljön.
Vi provkörde Malibu med den fyrcylindriga dieseln på 2,0 l/160 hk som, utan på något sätt att sticka ut, ger bilen fullt anständiga prestanda och en hyfsat låg förbrukning. Bilen säljs även med en fyrcylindrig bensinare på 2,4 l/167 hk, som bara finns i kombination med automatlåda. Pris: 300 900 kronor.
I Sverige saluförs den nya Chevoleten enbart i LTZ-utförande, som är den högsta utrustningsnivån. Det betyder att mängder av komfort- och nyttoprylar följer med på köpet, bland annat larm, läderklädsel och elmanövrerade framstolar.
Men den aktiva säkerhetsutrustningen är det sämre ställt med. Varken autobroms eller andra liknande moderna skyddsystem finns.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Malibu?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Chevrolet Malibu 2.0 D LTZBetyg
PRIS, FRÅN KR: 294 900.
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 487/B 186/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 595.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 956 cm3. Effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjusldrivning, sexväxlad manuell låda. (Sexstegad automat tillval för 15 000 kr.)
PRESTANDA: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km tim på 9,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 134 g/km.
KONKURRENTER: Volvo S80, Ford Mondeo, Hyundai i40 med flera.
Plus: Kupérymd, komforutrustning, prisnivå.
Minus: Fjädring, bakåtsikt, knapphysteri.
Vad nytt? Karossen. Under skalet är det känd teknik.
För vem? Den som önskar sig en stor, rymlig sedanmodell.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man anser alltså att drygt 300.000kr för denna bilen är prisvärt samt att bilen är rymlig trots att det knappt går att sitta eller ta sig in i baksätet?
Nä,..den här modellen kommer att "tokfloppa" på den Svenska marknaden.
Den ser ganska trevlig ut både utanpå och inuti men mittkonsolen är i plottrigaste laget.
Skulle jag kunna tänka mig att köpa en? Ja, om man bortser från priset.
För 300.000 finns mycket annat och bättre att välja mellan.
"tok"floppa vet jag inte, men den kommer nog att floppa, ety svenskarna äro ett kombifolk.
Det _ska_ kunna fällas baksäten. :)
För mig, som inte har något emot sedaner, tror jag ändå att det är en flopp. en 2,4 l motor med BARA 167 hästar OCH automatlåda?!? Lägg av, vi har ju 1,4-litersmotorer som presterar bättre... varför betala så mycket i skatt och förbrukning för en omodern konstruktion?
Jag gillar knapprikedom, inga problem, bara man kan se dem i mörkret. Och lönnfacket bakom skärmen är genial, den gillar jag skarpt.
Totalt betyg - knappt godkänt... eller kanske en svag 3:a av 5.
Bilen kommer att bli attraktiv på begagnatmarknaden efter två tre år pga. att då är den billig samt att den är marknadens tystaste i sin klass, tyst som riktigt dyr lyxbil, det är en egenskap som jag uppskattar högt, med lättare tinnitus får jag använda öronproppar i en vanlig bil på långfärd för att inte höra vindbrus några timmar efter resan. Dessutom ger en tyst färd en känsla av riktig lyx för vem som helst, man kan t.ex. lyssna på musik med ganska låg volym och ändå höra bra
Jaha, så t.o.m. Malibu är en koreacheva nuförtiden? Det går utför med GM.
Jag är helt säker på att Malibu kommer att totalfloppa i Sverige men tror dock inte att kommer att ge GMs ledning sömnlösa nätter för den kommer att bli en storsäljare i USA och Kina och där säljes det förmodligen fler bilar per månad än i Sverige på 10 år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.