Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Cruze
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Cruze

Publicerad 19 januari 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bästa och säkraste koreanska Chevan hittills. Det blir betyget för nya Chevrolet Cruze, som kommer till Sverige tidigt i vår. Bilen ersätter Nubira-modellen och delar det mesta av tekniken med nya Opel Astra.

Chevrolets Korea-byggda modeller har hittills inte rosat marknaden med några direkt inspirerande köregenskaper. Men snart blir det ändring på den punkten.

Nya mellanklassaren Cruze är både följsam och trevlig att hantera. Styrreaktionerna är kvicka och bilen gör överraskande bra ifrån sig på slingriga vägar, samtidigt som den är behagligt riktningsstabil på snabba landsvägsetapper.

Men den fina väghållningen har ett pris. Chassiet är onödigt hårt strängat och fjädringskomforten är inte är på topp. Dessvärre läcker också en hel del besvärande däckbuller in i kupén. Det är avigsidor som ytterligare förstärks när bilen, som provkörningsexemplaret, är extrautrustad med 17-tumshjul (16 tum är standard).       

Utrymmena är det däremot inte större fel på. Chevrolet Cruze är snäppet större än föregångaren Nubira och mäter 460 centimeter (+10 cm) mellan kofångarna. I kupén är det gott om plats och vuxna ryms även i baksätet. Men insteget bak, och i viss mån huvudutrymmet, störs till en del av den flackt sluttande taklinjen.     

Längst bak i den nya Chevan finns enkoffert som rymmer fullt godkända 450 liter. Men det gäller att se upp om man lastar ömtåligt gods. Luckans gångjärn är av gammaldags bagageknäckartyp och den billigt sladdriga lastgolvsmattan ger minimal premiumkänsla.

Ett hack ned
Överhuvudtaget är kvalitetskänslan i Cruze ett hack ned jämfört med plattformskollegan Opel Astra. Många detaljer i Chevans interiör är visserligen exakt desamma som i den tyska GM-kusinen, men i Opeln är de mer elegant och påkostat förpackade.

Astra har dessutom ett bättre avstämt och mer avancerat chassi. Bland annat är bakaxeln försedd med ett så kallat wattstag och det ger Opeln ett försprång, såväl när det gäller väghållning som fjädringskomfort.

Chevrolet har heller inte fått tillgång till den absolut senaste motortekniken. Bensinaren på 1,8 liter känns igen från förra generationens Astra och är ganska brummig och rå i tonen. Den är också oväntat trög i gasresponsen och känns klenare än sina 141 hästkrafter.

Även tvålitersdieseln, med insprutning av common rail-typ, är lite ovillig på låga varvtal. Men bortsett från den skönhetsfläcken fungerar motorn bra ihop med bilen. Fast förbrukningen, 6,8 l/100 km, är hög i förhållande till konkurrenterna.

Generellt sett är den nya Chevan, trots gemensam grundteknik, mer påvert byggd än Astra. Det borde avspegla sig i priset, som ännu inte är fastställt. Men om Cruze inte blir avsevärt billigare än nya Astra så lär den få svårt att hävda sig.

En annan faktor som kan hämma försäljningen i kombilandet Sverige är att Cruze, åtminstone till en början, bara finns som fyradörrars sedan. Någon kombi, eller halvkombi, finns inte på programmet vid säljstarten i februari–mars.     

Uppdaterad säkerhet
De Cruze som är avsedda för Europamarknaden byggs, precis som Nubira, hos Daewoo i Sydkorea. Men den nya Chevan ska även tillverkas på ytterligare en rad platser runt om i världen, bland annat i Kina, Ryssland och USA.   

Säkerhetsmässigt är Cruze grundligt uppdaterad jämfört med sin föregångare och det blev fem starka stjärnor när bilen testades av Euro NCAP. Sex krockkuddar är standard, liksom antisladdsystem, kollapsibelt pedalställ och bältessträckare på alla fem sittplatser.

Bilen är även utrustad med ett speciellt taksäkerhetssystem för att klara det nya rundslagningstestet i de amerikanska IIHS-krockproverna. Men något krocktest har bilen ännu inte utsatts för i USA.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Cruze

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Chevrolet Cruze

Pris: Från ca 140 000 kr (preliminärt pris för 1.6 LS).

Modell: Fyradörrars sedan.

Säljstart: Februari 2010.

Mått, cm: L 460/B 179/H 148.

Tjänstevikt: 1 288–1 427 kg (beroende på modellversion).

Släpvikt: 1 200 kg.

Motorer: 1,6 l bensin/113 hk. 1,8 l bensin/141 hk. 2,0 l dieselturbo/150 hk.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Sexstegad automat finns som tillval. Anti-sladdsystem standard.

Prestanda: Toppfart 185 km/tim (1,6), 200 km/tim (1,8), 210 km/tim (2,0 D). 0–100 km/tim 12,5 s (1,6), 10,0 s (1,8), 10,0 s (2,0 D).

Bränsleförbrukning: 6,8 l/100 km (1,6), 6,8 l/km (1,8), 5,6 l/100 km (2,0 D)  

CO2-utsläpp: 159 g/km (1,6), 159 g/km (1,8), 149 g/km (2,0 D).

Konkurrenter: Volvo S40, Toyota Corolla, Skoda Octavia.

Vad nytt? Hela bilen. Den bygger på samma grundteknik som nya Opel Astra, men i något förenklad form.

För vem? Den som vill ha en mellanstor sedanmodell till ett rimligt pris.

Bra köp? Kan vara. Priset tycks bli vettigt och säkerhetsnivån är hög. Det som riskerar att förstöra totalekonomi är andrahandsvärdet, som inte hör till marknadens bästa.  

Plus: Femstjärnig säkerhet, bra väghållning, pigga kurvegenskaper, hyfsade utrymmen.

Minus: Stum åkkomfort, högt däckbuller, brummig motor (1,8), billiga material.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.