Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Cruze (2011)
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Cruze (2011)

Publicerad 14 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Chevrolet Cruze är världens just nu mest sålda bilmodell. Men i Sverige ligger den långt ned på topplistan med bara 61 (!) registrerade exemplar hittills i år. Ska den nya halvkombin bli lyftet för modellen? Vi har provkört.

Den är avkortad med nio centimeter och har försetts med en stor och praktisk baklucka. I övrigt är nya femdörrars Chevrolet Cruze i stort sett identisk med sedanversionen, som med blygsam framgång sålts i Sverige sedan början av förra året.

Halvkombin finns med tre olika motoralternativ och lika många utrustningsnivåer. Vi provkörde bilen i topputrustat LTZ-utförande och med starkaste motorn, en lent arbetande tvålitersdiesel på 163 hk.

Något annat stod inte till buds vid testtillfället och det är synd, för sannolikt är de bensindrivna och betydligt billigare modellversionerna de mest attraktiva för svenska köpare. Med tvålitersdieseln under huven och LTZ-utrustning skenar priset iväg till 199 900 kronor och då förlorar Cruze delvis sin roll som plånboksvänligt budgetalternativ.

Säkerhet i topp
Samtidigt påverkar den kraftfulla och kvicka motorn förstås körupplevelsen positivt. Det gör också den smidiga sexväxlade lådan, den följsamma väghållningen och de överraskande rappa styrreaktionerna.   

Cruze är helt enkelt trevlig att köra, både mer aktivt på krokiga vägar och mer avspänt på snabba landsvägsetapper. Fjädringskomforten håller också måttet, trots den halvstela bakaxeln.     

Plus blir det också för den gedigna krocksäkerheten, något som inte var högprioriterat på tidigare generationers Korea-byggda Chevor. De var i grunden  Daewoo-bilar med ett Chevrolet-emblem i nosen och fick i regel usla krocktestresultat.

Numera är Chevas Europa-bilar betydligt bättre byggda från säkerhetssynpunkt och Cruze tillhör de absoluta topparna i sin storleksklass, enligt Euro NCAP:s krocktester.

Tekniskt är Chevrolet Cruze baserad på samma plattform som Opel Astra (och en rad andra av GM-koncernens kompakta modeller). Från Astra känner man också igen många inredningsdetaljer, såväl spakar och reglage som instrument.

Inget miljöalternativ
Det som inte håller samma klass i Cruze som i Astra är bland annat det något enklare chassiet och kvaliteten på materialvalen i kupén. Spontant märks det mest på att Chevans interiör är mer plastig än Opelns. Men det må vara förlåtet, eftersom Cruze är en i grunden betydligt billigare bil.

Enklaste versionen av nya Cruze femdörrars, som modellen officiellt kallas, har rena småbilspriset och kostar i LS-version från 139 900 kronor med en 1,6-liters bensinmotor på 124 hk.

Men då handlar det om en tämligen påvert komfortutrustad så kallad inropare, som saknar en rad nyttiga detaljer, exempelvis elvärme i framstolarna och ställbar ratt.

Samma 1,6-litersbil i det mer påkostade LT-utförandet går på 156 900 kronor och är sannolikt det vettigaste köpet i modellserien. För pengarna får man en både välutrustad och hyfsat stor halvkombi (31 cm längre än VW Golf).

Men riktigt intressant, åtminstone för svenska köpare, blir sannolikt inte Cruze förrän den kommer som kombi sensommaren 2012.

En annan sak som krävs för att lyfta Cruze-försäljningen är ett miljöklassat alternativ. Någon ”120-grammare” finns inte på modellprogrammet, i alla fall inte ännu. Den CO2-snålaste motorn är istället den förhållandevis dyra tvålitersdieseln med ett utsläpp på 147 g/km.

Fotnot: Chevrolet Cruze, med 61 sålda bilar, nådde bara 134:e plats på Bil Swedens topplista för perioden januari–september i år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Cruze 2.0D LTZ 5-dörrars

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ 5-dörrars

Pris: 199 900 kr.
Säljstart: Nu.  
Modell: Femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L/451, B/180, H/148.
Tjänstevikt: 1 480 kg.
Släpvikt: 1 200 kg.  
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Cylindervolym 1 998 cm3. Maxeffekt 163 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1 750–1 850 v/min.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. 0–100 km/tim på 8,5 s.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: Mitsubishi Lancer, Mazda3, Opel Astra. 

Vad nytt? Ett bakparti av halvkombityp.
För vem? Den som vill ha en lagom stor och säker bil till en vettig kostnad.  
Bra köp? Ja, om man bara ser till själva bilen och priset. Ägarkostnaderna är mer tveksamma. Chevrolet är fortfarande ett väldigt udda märke på den svenska marknaden.

Plus: Trevlig att köra, vettig prisnivå, hög säkerhet.
Minus: Plastig interiör, ingen miljöversion, bara sex års rostskyddsgaranti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-14 19:13
GOLDBAND 45 rpm

61 sålda? Förmodligen menar Ni 61 registrerade tjänstebilar på GM personal?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-15 06:20
Hälsingen

VARFÖR anmärker man negativt på 6 års rostskyddsgaranti? Jag undrar det då ViBilägare om och om igen har redovisat att det i praktiken är omöjligt att nyttja denna garanti....

#3 • Uppdaterat: 2011-11-15 09:56
gmo

Svar till Loke_1:
Chevrolet är GMs basmärke, d.v.s. dev billigaste som generalen har att erbjuda, därför är den plastig!

#4 • Uppdaterat: 2011-11-15 18:54
Pender

Oavsett hur rostskyddsgarantin fungerar i praktiken, så är det typ att skjuta sej själv i foten, när man bedömer att att 6 år är lagom. GOLDBAND är helt ute och cyklar. Garanterar att dom sålt minst ett par tre stycken till privatpersoner. (Det finns alltid de som tänker lite eget.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.