Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Aveo
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Aveo

Publicerad 18 mars 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
I Ryssland säljer Chevrolet Aveo som smör. Den lär få svårare att hitta köpare i Sverige. Här hemma krävs lite mer än en uppsnyggad kaross. Kör- och krocksäkerhet, till exempel.

"Har du verkligen gasen i botten?" Passageraren fnissar häpet. Med högerfoten hårt pressad mot golvet försöker jag få bilen att öka farten för att inte hindra trafiken på motorvägen. I nedförsbacken nyss körde jag om en Nissan Micra. Nu, när vägen istället lutar uppför, kör Micran om på insidan.

Föraren blänger irriterat. Jag trycker i fyran. Inget märkbart händer. Motorn surrar högt och ansträngt men hastighetsmätaren darrar tvekande vid 120-strecket. Till slut lyckas jag slinka in i högerfilen med en lättad suck.

Chevrolet Aveo är ingen bil för högfartsvägar, den saken är klar. Fast 1,2-litersmotorn verkar lovande, på papperet. Byggd enligt modernaste principer; exempelvis omställbara insugsventiler som ska göra draget bättre och sänka förbrukningen. 84 hästar verkar mer än nog för en bil som lirar i småttingklassen.

Men… motorn är högvarvig som en racermaskin. Bästa draget kommer först vid 3 800 varv. Problemet är att man sällan når dit i de normala farterna. Utväxlingen är nämligen ovanligt hög för att förbrukningen ska hållas nere. Resultatet är att motorn oftast känns hopplöst orkeslös. Man tvingas ständigt växla ned - vilket får motorn att protestera med ett plågat surr.

Chevrolet prisar dock 1,2-liters­motorn och meddelar att den trimmats att förbruka 14 procent mindre bränsle än förut. Ändå klarar den inte den svenska miljögränsen - det ryker ut tolv gram för mycket koldioxid per kilometer.

Bara tre stjärnor
Modellen, som tidigare kallades Daewoo Kalos, härstammar från början av 2000-talet och har inte gjort väl ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest. Tre mediokra stjärnor blev resultatet när bilen testades i förfjol. Nu har Chevrolet gjort om bilen i fronten, men det handlar bara om yttre plåtar.

Krockskyddet är inte bättre än förut. Om det skulle dra ihop sig i trafiken finns heller ingen ESP som kan hjälpa föraren ur knipan. Ryssland är Chevrolets drömmarknad. 185 000 Aveo har krängts ut där på några år. Men öst är säljarnas marknad. I Sverige finns det däremot ingen större anledning att lägga 110 000 kronor på en så pass bristfällig bil. Köparna får inte ens någon miljöbilsrabatt att trösta sig med.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Aveo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Chevrolet Aveo

Pris, kr från: ca 110 000.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Säljstart: Juni.

Mått, cm: L 392/B 168/H 151.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig på 1,2 liter. Effekt 84 hk vid v/min. Vridmoment 114 Nm vid 3 800 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 13 s. Toppfart 172 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 132 g/km.

Konkurrenter: Toyota Yaris, Honda Jazz, Fiat Punto, Hyundai Getz, Seat Ibiza, Renault Clio m fl

Vad nytt? Uppfräschad kaross och interiör.

För vem? Ingen.

Bra köp? Inte i Sverige.

Plus: Ganska rymlig.

Minus: Tvivelaktig krocksäkerhet, ingen ESP, klen och surrig motor, billig inredning, obekväma säten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.