"Har du verkligen gasen i botten?" Passageraren fnissar häpet. Med högerfoten hårt pressad mot golvet försöker jag få bilen att öka farten för att inte hindra trafiken på motorvägen. I nedförsbacken nyss körde jag om en Nissan Micra. Nu, när vägen istället lutar uppför, kör Micran om på insidan.
Föraren blänger irriterat. Jag trycker i fyran. Inget märkbart händer. Motorn surrar högt och ansträngt men hastighetsmätaren darrar tvekande vid 120-strecket. Till slut lyckas jag slinka in i högerfilen med en lättad suck.
Chevrolet Aveo är ingen bil för högfartsvägar, den saken är klar. Fast 1,2-litersmotorn verkar lovande, på papperet. Byggd enligt modernaste principer; exempelvis omställbara insugsventiler som ska göra draget bättre och sänka förbrukningen. 84 hästar verkar mer än nog för en bil som lirar i småttingklassen.
Men… motorn är högvarvig som en racermaskin. Bästa draget kommer först vid 3 800 varv. Problemet är att man sällan når dit i de normala farterna. Utväxlingen är nämligen ovanligt hög för att förbrukningen ska hållas nere. Resultatet är att motorn oftast känns hopplöst orkeslös. Man tvingas ständigt växla ned - vilket får motorn att protestera med ett plågat surr.
Chevrolet prisar dock 1,2-litersmotorn och meddelar att den trimmats att förbruka 14 procent mindre bränsle än förut. Ändå klarar den inte den svenska miljögränsen - det ryker ut tolv gram för mycket koldioxid per kilometer.
Bara tre stjärnor
Modellen, som tidigare kallades Daewoo Kalos, härstammar från början av 2000-talet och har inte gjort väl ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest. Tre mediokra stjärnor blev resultatet när bilen testades i förfjol. Nu har Chevrolet gjort om bilen i fronten, men det handlar bara om yttre plåtar.
Krockskyddet är inte bättre än förut. Om det skulle dra ihop sig i trafiken finns heller ingen ESP som kan hjälpa föraren ur knipan. Ryssland är Chevrolets drömmarknad. 185 000 Aveo har krängts ut där på några år. Men öst är säljarnas marknad. I Sverige finns det däremot ingen större anledning att lägga 110 000 kronor på en så pass bristfällig bil. Köparna får inte ens någon miljöbilsrabatt att trösta sig med.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Chevrolet AveoBetyg
Pris, kr från: ca 110 000.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 392/B 168/H 151.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig på 1,2 liter. Effekt 84 hk vid v/min. Vridmoment 114 Nm vid 3 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13 s. Toppfart 172 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Honda Jazz, Fiat Punto, Hyundai Getz, Seat Ibiza, Renault Clio m fl
Vad nytt? Uppfräschad kaross och interiör.
För vem? Ingen.
Bra köp? Inte i Sverige.
Plus: Ganska rymlig.
Minus: Tvivelaktig krocksäkerhet, ingen ESP, klen och surrig motor, billig inredning, obekväma säten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.