Den föregående generation av CTS lanserades med draghjälp av den kultförklarade filmsuccén Matrix Reloaded. Vi nordbor visade oss dock kallsinniga till bilen. Pappig känsla i inredningen och hejdlöst buller på svensk asfalt blev kvarnstenar runt Cadillacs hals, när CTS skulle jämföra sig med toppmodellerna från BMW och Audi.
Nu kommer Cadillac tillbaka med en ny CTS. Liksom tidigare handlar det om en bakhjulsdriven sedan med mullrande V6:a och rejält med utrustning till måttlig kostnad. Vi provkör toppversionen med en direktinsprutad V-6:a på 311 hk. Motorn har blixtsnabb respons och ett härligt gurglande ljud som kommer att uppskattas av kunderna. Men bränsleförbrukningen är hög och ett koldioxidutsläpp på 264 g/km, tynger klimatsamvetet.
Hjälp i denna fråga är dock på gång. Fabriken jobbar för fullt med att utveckla en etanolmotor till CTS men vill inte säga när den kan förväntas komma på marknaden. En ny sexcylindrig diesel på hela 255 hk kommer under år 2009.
Förbättringen av kvalitetskänslan i kupén är uppenbar. Den tidigare plastigheten är som bortblåst. Instrument och reglage är nya med förbättrad känsla men kanske inte alltid så mycket bättre funktion. Knapphysterin på mittkonsolen är påtaglig. Här krävs inlärning och träning innan alla reglage behärskas under färd. Förarstolens sittdyna är kortare än hos de tyska konkurrenterna. Inget problem för normalväxta men långbenta börjar nog snart att längta efter en instruktionsbok att stoppa in under låret.
Köregenskaperna är fina. Trots sin tyngd och storlek slinker CTS snabbt och smidigt genom de tväraste böjar. Styrningen är snabb men saknar kanske lite känsla, å andra sidan går Cadillac CTS väldigt stadigt och lugnt även i hög fart. Fjädringen blir med sportchassiet lite för hårt för vardagsbruk. De flesta kunder kommer säkert att trivas bättre med standardchassiet.
Att uttala sig om buller är vanskligt innan vi kört bilen på svensk asfalt men vi är trots det övertygade om att CTS är betydligt tystare än tidigare. Det är till och med möjligt att den tillhör de tystaste bilarna i klassen. Bland annat har man använt en ny teknik med skumfyllning av karossens hålrum för att dämpa däcksbullret.
Säkerhetsnivån är hög. Cadillac förväntar sig fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP. Dessutom hoppas man att ett aktivt fotgängarskydd ska ge högt betyg i fotgängarprovet. Vi en kollision höjs motorhuvens bakkant med 10 cm.
Nya Cadillac har många kvaliteter som kan tilltala bilköparna i premiumklassen. BMW, Mercedes och Audi månde bäva, vinsten i stjärnornas krig är inte längre given. The Empire Strikes Back!
Testinformation
Modeller i det här testet:
Cadillac CTS 3,6 V6 Aut Sport LuxuryBetyg
Relaterade bildspel
Modell: Sportig sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 486/B 184/H 147 cm.
Motor: V6 på 3 564 cm3. 311 hk vid 6 400 v/min. Vridmoment 374 Nm vid 5 200 v/min.
Transmission: Transaxel till sexväxlad låda vid bakaxeln. Bakhjulsdrift.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 6,3 s. Toppfart 249 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 12,0 l/100 km.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.