Form signerad Wolfgang Egger, tidigare designchef för Alfa Romeo och Audi.

Nästa artikel
Provkörning: Byd Dolphin (2023)
Provkörning

Provkörning: Byd Dolphin (2023)

Publicerad 28 april 2023 (uppdaterad 25 oktober 2023)

Form signerad Wolfgang Egger, tidigare designchef för Alfa Romeo och Audi.

Efter Atto 3 och sedanen Han avancerar BYD mot de mindre klasserna. Dolphin kommer till Sverige i höst, men vi har redan tagit en första titt.

Dolphin är först ut i märkets serie ”Ocean” om totalt fyra bilar. Alla använder samma tekniska struktur som Atto 3, Dolphin använder till och med identisk storlek på batteri och motor.

En lägre kaross och cirka 100 kilo lägre vikt ska ge ytterligare sju kilometers räckvidd, totalt 427. Genom att använda luftvärmepump och samma kylkrets för växelriktare, motor, batteri och liknande komponenter kan batteri och kupé värmas effektivt.  

En kaross på 429 centimeter gör MG 4 och Ora till uppenbara konkurrenter. Utrustningsnivån är inte helt fastställd men BYD menar att den kommer att vara riklig. Bland annat kommer samtliga förarsystem, inklusive döda vinkel-varning, vara del av standardutrustningen. Priset är inte spikat men BYD räknar med 350 000 till 430 000 kronor beroende på version. Det lägre priset lär medföra ett mindre batteri.

Instrumentpanel inspirerad av havet. Skärmen kan stå horisontellt. 

Jag ska provköra en lätt maskerad förseriebil. När Dolphin lämnar garaget är det till tonerna av en melodi med Disneytycke. BYD:s tekniker skruvar på sig. ”Vi vill ha ett vuxnare varningsljud men cheferna tycker det ska vara så här.” Jag tycker att det glada ljudet klär bilen.

Bakdörrarna öppnar brett och benutrymmet är dugligt. Vanligen är det Kinamarknaden som får förlängda versioner av europeiska sedaner men Dolphin för Europa är 15 centimeter längre än de kinesiska bilarna. Instrumentpanelens mjuka böljande former ska föra tankarna till havsvågor medan friskluftsventilernas form imiterar ringar på en vattenspegel. Kvalitetsintrycket är riktigt skapligt. 

Efter en begränsad provkörning på inhägnat område är det svårt att göra en vettig bedömning av bilens vägegenskaper. Mitt spontana intryck är att de 204 hästkrafterna räcker väl till, att fjädringskomforten är åt det mjukare hållet samt att styrningen bjuder på lite mer vägintryck än i Atto 3.

Som så ofta hänger framgången på priset. Kan BYD hålla sig under 400 000 kronor kan Dolphin bli att räkna med.

Växelväljaren vid raden av funktionsknappar. Lite plastig känsla. 

Rund bak och visst finns bakrutetorkare. Delfinsantenn på taket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (53)

  • 25 oktober 2023 Christer skrev: Pi skrev:…
  • 25 oktober 2023 Pi skrev: Christer -…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.