Nya Z4 har vuxit på alla ledder och blivit berikad med tillverkarens senaste chassi-teknik. Lägre ofjädrad vikt och bredare främre spårvidd ska förbättra styrkänslan och väghållningen utan att tumma på komforten, och visst trivs Z4 när det svänger. Känslan i ratten är stram och exakt, och jag uppskattar att man gått i från det överdrivet tröga som kännetecknade tillverkarens sportpaketberikade vagnar tidigare.
"BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter."
Den lilla kupén är förvånansvärt luftig även med taket på plats. Stolen har bra skjutmån och takhöjden är väl tilltagen, liksom avståndet till vidrutans övre ram. Här borde även riktigt långa personer trivas. Ett stort minus måste dock delas ut för bältets dragning. Är du kortare än genomsnittet är risken stor att du får det över halsen. Och som i så många andra cabbar saknas justeringsmöjlighet.
Reglagen sitter där de förväntas och de vanligaste funktionerna styrs med fysiska knappar och vred.
Vindskyddet mellan nackstöden är effektivt och plockas lätt bort från förarplats, något som uppskattas vid backning. Skyddet bråkar dock en del med sikten och kan inte tas bort med taket på plats. Se upp vid filbyten, och missa inte backkamera om du överväger köp.
Lastutrymmet om 281 liter är bra för biltypen och påverkas inte när taket fälls. Genomlastningsluckan är ingen frälsare, men heller inget som skadar.
BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter.
Prislappen på 507 400 kronor är i höjd med konkurrenternas. Knappast lågt, men ändå billigare än en sommarstuga. Med lite vilja kan nya Z4 dessutom tjäna dig året runt, men glöm inte att känna efter hur bältet sitter innan du slår till.
Diskutera: Vad tycker du om BMW Z4?
Pris, från kr: 507 400.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 432/B 186/H 130.
Markfrigång, cm: 12.
Bagagevolym, l: 281.
Tjänstevikt, kg: 1 581.
Motor: Fyrcylindrig längsmonterad radmotor med turbo. Volym 1 998 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 550 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s.
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp:139 g/km.
Konkurrenter: Porsche 718 Boxster, Audi TT Roadster, Mercedes-Benz SLC, Nissan 370Z Roadster.
Plus: Motor och växellåda, bra nyttjade utrymmen.
Minus: Bältets dragning, sikten rakt och snett bakåt.
Vad nytt? Helt ny version av BMW Z4.
För vem? Livsnjutare med utflugna barn. De som prioriterar lek framför sommarhus.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.