Andra generationens X4 tar vid där den första började för fyra år och cirka 200 000 tillverkade exemplar sedan. Bilens byggs i BMW:s nordamerikanska fabrik i South Carolina och är förstås till stora delar den samma som en X3. Jämfört med den gamla X4 har den nya vuxit åtta centimeter i längd, fem cm i axelavstånd och nästan fyra cm i bredd. Medan fronten är snarlik föregångarens är profilen annorlunda, bulligare. Sikten runt om är skral och överskådligheten dålig, men med hjälp av en flora effektiva kamerasystem är det ändå lätt att hantera bilen också i trånga utrymmen.
Provbilen är en rejält utrustad X4 xDrive 30i, alltså försedd med en bensinturbofyra på två liters volym, 252 hk och som mest 350 Nm vridmoment. Åttaväxlad automatlåda är standard, fyrhjulsdriften permanent och det finns ett antal körprogram att välja mellan.
"Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det?"
Utanför stadsgränsen växer bilens egenskaper, X4 ”planar ut” ungefär som en båt avsedd för annat än kanalfärder. Att motorn bara är en fyra märks inte alls, det finns gott om kraftreserver i alla lägen och samarbetet med automatlådan är alldeles föredömligt. Det som i låg fart uppfattades som alltför mycket vägljud stannar på samma nivå också i motorvägsfart och ännu högre upp. Som helhet erbjuds utmärkt långfärdskomfort.
Köregenskaperna hänger med också på krokvägar. Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det? – men bilen känns följ-sam och snudd på nätt även på riktiga asfaltsormar, trots att provbilens tjänstevikt är nästan 1,9 ton.
Utrymmena fram är de samma som i X3 men man sitter något lägre. Baksätet är platt och överraskande hårt och takhöjden måttlig, samtidigt som benutrymmet är större än i föregångaren. Bagageutrymmet är 25 dm3 mindre än i X3 med baksätets ryggstöd uppfällt, lasttröskeln kräver ett veritabelt styrkelyft varje gång.
Det finns sex ytterligare varianter att välja, från instegsversionen X4 20d xDrive från 474 000 kronor till X4 40d och 40i xDrive, diesel- respektive bensintoppmodellerna som båda börjar på 666 500 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?
Pris, från kr: 528 500.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 475/B 194/H 162.
Bagagevolym, l: 525–1 430 dm3.
Tjänstevikt, kg: 1 874.
Motor: Längsmonterad fyrcylind-rig rak bensin med enkelturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,2. Borrning/slag 94,6/82 mm. Volym 1 998 cm3. Max effekt 252 hk/185 Nm vid 5 200–6 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 450–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,3 s.
Deklarerad förbrukning (ECE): 7,2 l/100km. CO2-utsläpp: 164 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC.
Plus: Kraftfull motor, bra långfärdskomfort, finish.
Minus: Stötig och spårkänslig i låg fart, takhöjd bak.
Vad nytt? Andra generationens X4.
För vem? Icke utrymmeskrävande med gott om pengar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.