Nästa artikel
Provkörning: BMW X3 xDrive 20d
Provkörning

Provkörning: BMW X3 xDrive 20d

Publicerad 6 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
För sju år sedan lanserades BMW X3, den första kompakta suven i premiumklassen. Den blev en succé och sedan dess har BMW funderat på hur den skulle kunna förbättras. Inte så konstigt då att X3 nummer två blivit så lyckad att vi kunde ha sålt den redan under provkörningen.

Vi hade kört ned på en gräsplätt vid en liten sjö där svulstiga miljondollarvillor bredde ut sig längs stranden. En fin miljö för bilder på BMW:s nya X3. Den är muskulöst designad och det mjuka höstljuset bröt vackert i den läckert veckade plåten.

Vi hade inte tagit många rutor förrän en väldig Chevrolet-suv stannade. Bakom ratten satt en välfriserad dam som nyfiket frågade vad vi höll på med. Hon granskade bilen ute på gräset och log gillande.

– Snygg, sa hon. Jag tänker köpa en ny bil åt min man. Kanske jag skulle ta en sån där!

Som en sportkombi
Så kan det gå till i Amerika. Där börjar man också gå in för lite mindre bilar och även om X3 har vuxit lär den nog bli minst lika lättsåld som den gamla, av vilken BMW hann tillverka över 614 000 på sju år.

Produktionen av de nya sker i Spartanburg, South Carolina och därför fick vi provköra på andra sidan Atlanten, ett par veckor innan bilarna nått Europa.

I USA blir versionen med en rak sexa på 306 hk den dominerande. Motorn morrar ljuvligt och drar iväg bilen till 100 km/tim på bara 5,7 sekunder, vad man nu ska med sådana prestanda till i ett så strängt fartreglerat land.

Sexan finns bara ihopkopplad med en utsökt åttaväxlad automatlåda och den gör förstås bilen extra bekväm att köra. Vid rödljusen slår motorn av, vilket bidragit till att den drar 0,88 l/mil, nästan tio procent mindre än i den gamla X3.

BMW-köparna i Europa kommer hellre att välja dieselvarianten och den inriktar även jag mig på under provkörningen. Tvålitersturbon på 184 hästar är fullt tillräcklig – den klarar sig med 0,56 l/mil och ger raska prestanda.

0–100 km/tim går på 8,5 sekunder och toppfarten är 210 km/tim men ingendera lyckas jag testa. Vägarna i USA är lågt fartbegränsade och sheriffer lurar på de mest oväntade ställen.

Men här och där tar jag ändå i lite genom några svängar. Det är ingen match för den kompetenta BMW:n. Den reagerar kvickt och precist och trycker sig genom kurvorna likt en låg sportkombi.

Enastående stadig
Nya X3 är perfekt balanserad med exakt hälften av vikten på fram- respektive bakaxel. Den senaste generationen av BMW:s fyrhjulsdrivning xDrive ökar kurvstabiliteten ännu mer.

I svängar fördelas extra kraft till bakhjulen och om det behövs kan det inre bakhjulet bromsas lite. Bilen känns enastående stadig.

Provkörningsvägarna är släta men några få gupp och skarvar avslöjar direkt att BMW jobbat med chassit. Nya X3 rör sig mjukare än föregångaren som kunde vara ganska stampig. Den nya, femlänkade bakaxeln har gjort mycket för åkkomforten.

Med den snabbt omställbara fyrhjulsdriften och en frigångshöjd på 21 centimeter klarar BMW X3 ganska svåra underlag. Vi får testa lite på en grusslinga. Det är inga svårigheter att plumsa genom grunda bäckar och klättra uppför branta backar.

Innan nedförsbackarna trycker jag in knappen ”Hill descent control”. Med en kontakt på ratten ställer jag in hur fort jag vill köra utför och sen gasar och bromsar bilen själv. Jag kan koncentrera mig på att styra.

Dieselmotorn arbetar lugnt och kraftfullt så länge jag håller varvet uppe. Det gäller att välja rätt växel, för på låga varv är motorn tjurig. Jag får flera motorstopp, både när jag försöker starta bilen och när jag låter en för hög växel ligga kvar.

Dieselmodellen är standardutrustad med en sexväxlad manuell låda, men skulle bli mer lättkörd och medgörlig med den åttaväxlade automaten. Den är visserligen dyr, 24 900 kronor, men det kan det vara värt för att ständigt slippa starta om en tjuvstoppad motor.

Automaten ökar heller inte bränsletörsten eftersom den kombineras med stopp/start-funktion.

En drömpresent
När GM tvingade Saab att skrota planerna på en 9-3 suv blev BMW först med en kompakt stadsjeep i ”premiumklassen”. Det skedde 2003 och sedan dess har jobbet med efterträdaren pågått.

Inte så konstigt att nya X3 blivit bättre på de flesta sätt. Inte minst i baksätet. Nya karossen är åtta centimeter längre och under provkörningen sitter en drygt 190 centimeter lång passagerare i baksätet utan ett ord till klagan.

Bakom sätet finns det dessutom plats för 550 liter bagage, 70 liter mer än förut. Ryggstödet delas i tre delar, vilket är praktiskt. Om den smala mittsektionen fälls kan exempelvis fyra åkande ta med sig sina skidor inne i bilen.

Trots att nya X3 är större, bekvämare, snålare och bättre utrustad (med bland annat klimatanläggning och farthållare som standard) har priset inte höjts med mer än några tusenlappar.

378 900 kronor är förvisso mycket pengar, men BMW X3 är också en ovanligt kompetent bil, en drömpresent för både äkta män och kvinnor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X3?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X3 xDrive 20d

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

BMW X3 xDrive 20d

Pris, kr från: 378 900 kr.

Modell: Suv med fem dörrar.

Säljstart: November.

Mått, cm: L 465/B 188/ H 168.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med variabla insugsventiler och common railinsprutning. Volym 1 995 cm3. Effekt 184 hk. Vridmoment 380 Nm.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,5 s. Toppfart 210 km/tim.

Bränsleförbrukning, bl körning: 5,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60.

Vad nytt? Helt ny, kompakt suv med permanent fyrhjulsdrift.

För vem? Den som vill sitta högt men köra som i en sportbil.

Bra köp? Så bra det kan bli för 400 000 kronor.

Plus: Köregenskaperna, sittkomforten, förbrukningen, lastförmågan.

Minus: Tjuvstoppar till som tätt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-06 09:29
j a r l (ej verifierad)

edge engineering, blir inte bättre än så här

#2 • Uppdaterat: 2010-12-06 10:11
Thommys

Det lät som att läsa ett reklamblad från BMW. Lyckades även sälja in en automat för 24900. Men det finns nackdelar också. Den går inte att få med bränsledriven motor/kupévärmare. En kall vinterbil, om man inte har garage.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-06 11:11
Raymond K (ej verifierad)

Jag säger bara, nej tack.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-06 11:32
simon_d (ej verifierad)

Toppenbil!

#5 • Uppdaterat: 2010-12-06 15:52
Simon no1

Helt otroligt vilka finesser, tänk att man kan fälla ner i mitten så att man kan få med sig skidor i denna bil...... Fast vänta nu... Är det inte mer än 10 år sen det var en nyhet....?

Kul dessutom att en premiumbil nu har klimatanläggning och farthållare som standard, wow...!

#6 • Uppdaterat: 2010-12-06 16:50
Uno Lööv (ej verifierad)

Simon, sluta göra sådan meningslösa inlägg hela tiden. hoppas du mognat innan du gått ur mellanstadiet...

#7 • Uppdaterat: 2010-12-06 16:50
Uno Lööv (ej verifierad)

Visst man kan påpeka saker med bilar men hade det varit en toyota hade du varit tyst.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-06 16:58
Simon no1

Re Uno Lööv, du kan inte låta bli att prata om Toyota i en enda tråd, härligt man förstår hur du längtar efter att äga en....:)

#9 • Uppdaterat: 2010-12-06 18:02
Kapten Stofil (ej verifierad)

Snart kommer nya Opel Kapitän!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#a • Uppdaterat: 2010-12-06 20:50
devils (ej verifierad)

Vadå saab 93 suv premium...börja för guds skull inte nu igen..Saab kommer aldrig dit VIB

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.