Min första tanke var att polisen hade ställt upp en kontroll någonstans lite längre fram längs vägen. Var och varannan bilist blinkade med helljuset åt mig när vi möttes. Så småningom insåg jag att mina medtrafikanter inte blinkade av missriktad hjälpsamhet utan av brinnande irritation över att bli bländad av X3:ans adaptiva strålkastare.
I takt med att mörkret föll över gästrikeskogarna blev helljusblinkningarna allt mer irriterande. När ens mottrafikanter dessutom hade feta extraljus monterade så sved det rejält i näthinnorna innan jag hann blända tillbaka och därmed visa att jag inte körde på helljus. Vi har tidigare upplevt liknande symptom från andra bilar med adaptiva LED-ljus men lika illa som i BMW X3 har det nog aldrig varit. Vi har bett BMW undersöka om testbilens ljus varit feljusterade men ännu inte fått något besked.
Ljuskriget solkade tyvärr en del av trivseln på min resa i den tredje generationen av BMW:s mellanklassuv. Synd, för annars är nya X3 en riktigt trevlig bil! Bullret är väl dämpat, fjädringen för det mesta komfortabel och förarmiljön tillhör marknadens bästa. Motorn morrar käckt vid acceleration men blir aldrig påträngande. Jag provkörde på dubbfria vinterdäck som möjligen hjälpte till för inte ens den grövsta asfalt gjorde däcken särskilt högljudda.
Testbilen var utrustad med elektronisk stötdämparkontroll (pris 9 700 kr) som gör att dämparnas hårdhet justeras efter vilket körläge man väljer. Det är markanta skillnader mellan det krispiga sportläget och det mjukt böljande komfortläget. Hjulupphängningarna har dock svårt att hantera korta gupp. Då kan färden bli ganska stötig även för den som valt att justera bilen för maximal komfort.
De digitala instrumenten är tillval och fungerar ypperligt. Speciellt i kombination med en utmärkt vindrutedisplay (+9 600 kr) får föraren all relevant information presenterad för sig på bästa sätt. BMW har heller inte gått i pekskärmsfällan utan låter föraren välja hur hen vill sköta utrustningen. Infotainmentsystemet kan styras med reglaget på mittkonsolen (iDrive), pekskärm, rattknappar, röststyrning (dock inte på svenska) och med gester! Visst kommer valfriheten med en saftig prislapp men konkurrenter som Volvo XC60 har rationaliserat bort möjligheten att styra systemen med fysiska reglage. Instrument och reglage i BMW är bäst i klassen!
X3 har vuxit med fem cm på längden, två cm på bredden och två cm på höjden. Det extra utrymmet har främst kommit baksätespassagerarna till del. Dock är sittdynan onödigt kort och dessutom hård att sitta på.
Bagageutrymmet är på litern lika stort som tidigare, praktiskt lådformat och rymligare än i XC60 men något mindre än i Audi Q5. I framsätet är det ljust, rymligt och ytterst trivsamt. Justeringsmöjligheterna är generösa, de flesta kroppar lär trivas bakom ratten.
De större yttermåtten till trots följer X3 tidens trend och har blivit 50 kg lättare i sin senaste generation. Bantningen har åstadkommits med ökad användning av aluminium. Den deklarerade bränsleförbrukningen har dock inte sjunkit jämfört med föregångaren. Måhända speglar den nu bättre den verkliga bränsleförbrukningen. Dragvikten har ökat till 2 400 kg för den som har rätt körkort.
BMW har traditionellt varit förknippat med körglädje men frågan är om man inte överdrivit en smula i sin ansträngning att göra X3 underhållande. Så länge vägen svänger känns det bra. Bilen reagerar blixtsnabbt på förarens rattrörelser och går lydigt dit man vill. Problemet med den snabba styrningen är att det blir svårt att köra avspänt när vägen är rak. På motorväg blir färden gärna lite vinglig och i kombination med sidvind eller spårig vägbana kan X3 upplevas som nervös. Volvo XC60 och Audi Q5 framstår som rena lokomotiven i jämförelse.
Nytt för den senaste generationen X3 är att den kan utrustas med ett modernt förarassistanssystem kallat Driving Assistant Plus (pris 22 500 kr). I paketet ingår adaptiv farthållare, autobroms med fotgängardetektion och aktiv filhållningsassistent som hjälper föraren att hålla kursen i körfältet. I låga farter finns en kökörningsassistent som under vissa förutsättningar klarar att följa efter bilen framför utan att föraren håller i ratten. Man kunde tänka sig att autobroms skulle ingå i en ny bil för en halv miljon, men icke! För att få den viktiga säkerhetsfunktionen får man betala 8 700 kronor. Det tycker jag är snudd på skandal!
Diskutera: Vad tycker du om BMW X3?
PRIS, FRÅN KR: 447 000.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 471/B 190/H 168.
MARKFRIGÅNG, CM: 20,4.
BAGAGEVOLYM, L: 550–1 600.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 825.
MAX SLÄPVIKT, KG: Max släpvIKT, KG: 2 400.
MOTOR: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 142 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC60, Audi Q5, Alfa Stelvio, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC, Lexus NX 300h.
Vad nytt?
Ny generation mellan-klassuv från BMW.
För vem?
Den som prioriterar körglädje och inte är rädd för att betala för varumärket.
Plus:
Smidig drivlina, tyst, förarmiljö, utrymmen, dragvikt.
Minus:
Nervös styrning, hårt baksäte, bländningsrisk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"För att få den viktiga säkerhetsfunktionen får man betala 8 700 kronor. Det tycker jag är snudd på skandal!"
Tvärtom borde det mesta finnas i tillvalslistan, istället för påsmetat medelst automatik. Heja BMW!
Vore intressant att se om det skulle säljas någon BMW om de vore försedda med en fartspärr på 130 km/t?
Jag har inget mot BMW, men många förare av dessa är grymt olagliga och verkar ganska korkade.
Snudd på skandal att säkerhetsutrustningen inte är standard. Förväntar mig att det blir avdrag i tester... sen är det trist att inte miljövänligare motoralternativ kan stå till buds redan nu.
Jag trodde om bilen i sin grundutförande inte har autobroms kan inte få 5 stjärnor i Euroncap.
Tom Kia Rio och picanto har det. Autobroms, avståndsvarnare, blindpunktsvarnare, ESP borde vara obligatorisk på alla bilar. Premium bilar skall ha minst autobroms vid bakning, sensor fram och bak, kamera runtom, adaptive farthållare och ledljus. Jag tycker att pekskärmen istället för vrede i Volvo är helt ok. Vem har sagt att föraren skall sitta och pilla på skärmen under färd? Och varför passageraren skall hindras av det? (Där pekfunktionen stängs vid färd)
Att SUVar bländar är inget nytt, varje gång kör jag SUV (oftast XC90) möts jag av blinkande mottrafikanter.
Hahaha..
Saabnisse
Det är lika vanligt med ”korkade” förare i Audi, Merca, Volvo, osv.
Axa, bara att observera och addera!
Det där nya säkerhetssystemet har gått att utrusta även tidigare versioner med, är bara fotgängardetektion som är nytt. Däremot är dessa system, som är standard i dom flesta asiater eller andra billigare bilar, ohemult dyrt. Bara autobroms och ratt är väl standard på en BMW. Sen blir det fort närmar 100tusen extra på listpriset innan bilen är något sånär färdigutrustad. Uppåt finns knappt en gräns
Saabnisse
Jag antar att ditt sätt att samla data har validitet...
suck
Hade bilen kostat 150,000 och allt hade ingått så hade den nog inte varit premium. Gissningsvis finns det en anledning att den kostar en halv mille och att man utan vidare kan lägga på 50% bling bling på det priset. Då känner man ju sig lite speciell när man kör den, och detta vill ju gärna den gruppen som bilen riktar sig till. XC60, Tiguan och allt vad dom heter har ju varenda pappersvändare som leasingsläde idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.