Baksätet har fått knappt fyra cm extra benutrymme (ända upp till 6,6 cm med tillvalet skjutbart baksäte för 2 900 kr). Bagageutrymmet har vuxit med 85 liter och klarar nu respektabla 505 l bagage. Sittpositionen har höjts drygt 3,5 cm. Välgörande för stela höfter såväl som för överblicken över den omgivande trafiken.
Köregenskaperna har inte förlorat särskilt mycket om ens något på plattformsbytet. Vi provkör den framhjulsdrivna varianten, av den tidigare generationen X1 såldes de flesta exemplaren som fyrhjulsdrivna i Sverige. Vår bil löper snabbt och smidigt också genom tvära böjar i hög fart utan några tendenser till understyrning.
I vårt undanmanöverprov i form av fyra snabba svängar runt ett hinder, klarar nya X1 goda 69 km/tim innan den börjar överstyra och riva koner. Det fina beteendet i den här typen av extremsituationer har dock sitt pris. Fjädringen är ganska hårt satt, vilket ger konsekvenser i form av bristande åkkomfort på dåliga vägar. Vägbullret förefaller väl dämpat med reservationen att vi provkör X1 i Danmark, där asfalten oftast är betydligt lenare än den vi möter i Sverige.
När vi är inne på komfort finns det anledning att utfärda en lite varning för de skålade sportstolarna. Sittdynans ytterkanter är kraftigt markerade och ganska hårda. För oss med lite bredare ändalykter kan resultatet bli ganska obekvämt. Provsitt före köp!
BMW gör kraftfulla och energieffektiva dieselmotorer men särskilt smidiga är de inte. En hel del vibrationer letar sig in i kupén och motorn bullrar också påtagligt. För den som inte kör extremt långt är det värt att också prova någon av de smidiga och billigare bensinmotorer som erbjuds och inte automatiskt välja dieseln.
Instrument och reglage känns igen från 2-serie Active Tourer. Det mesta är tydligt och funktionellt men instrumenten kan ge en del reflexer. BMW:s mediesystem iDrive är ovanligt lättskött. Vredet på mittkonsolen är så mycket enklare att hantera under gång än de pekskärmar vi hittar i några av konkurrenterna.
Autobroms är standard och X1 fick högsta betyg, fem stjärnor, när bilen krocktestades av Euro NCAP.
Det finns numera rätt många bilar att välja mellan i mindre bilar i gränslandet mellan suv och mellanklassbil. BMW X1 är dyr i inköp. Det är dock inte säkert att det också resulterar i högre ägandekostnader. Högt andrahandsvärde och fri service i tre år/8 000 mil hjälper till att hyfsa kalkylen högst väsentligt.
Var dock försiktig med kryssen i utrustningslistan. Tillvalen kostar flis!
Diskutera: Vad tycker du om BMW X1?
Pris, från kr: 317 000 kr.
Modell: 5-d, 5-sits suv.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 444/B 182/H 161.
Tjänstevikt: 1 505 kg.
Max dragvikt: 1 800 kg.
Motor: 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 330 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-vxl manuell låda. (alt 8-stegs automatlåda pris 20 000 kr).
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 114 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLA, Hyundai Tucson, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Audi Q3.
Plus: Hög sittposition, goda köregenskaper, bra utrymmen.
Minus: Trånga sportstolar, dyra tillval, bråkig dieselmotor.
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Perfekt för välbeställda pensionärer!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
milkylainen, haha, du saknar svunna tider där man själv hade kontrollen? Snart kör bilarna själv..
Min Skoda Octavia är förvånansvärt körglad, men jag tror det mest beror på att den är hyfsat lätt. Jag har aldrig riktigt gillat BMW, de har ofta sportstolar och man ligger ner i bilen och de är oftast stötigare. Det kan inte vara roligt att köra omkring i en X1:a som är SUV modell och sedan måste man göra fjädringen så pass hård så att inga bra vägegenskaper försvinner. Dessa två världar motarbetar varandra, att både kunna ha en hög bil som blir svajig pga hög tyngdpunkt och sedan måste man tygla det beteendet med hårdare fjädring.
Markfrigången enligt engelsk spec är 165mm, mittemellan 'riktiga suvar' och nya Levorgen.
Inte mycket bil för pengarna! "Kan vara en bra pensionärsbil-om pengarna finns" Det är nog inte många pensionärer som köper den. Kundkretsen för denna terrängbil är trendkänsliga unga och medelålders storstadsbor.
Tror vi kan börja leka Finn Fem Fel med Styggavargens inlägg. Eller det kanske är för lätt? :)
Sportstolar är tillval på BMW. Man väljer själv.
Man ligger inte ner i en BMW. Däremot har stolarna massor av inställningsmöjligheter så man kan i princip få vilken sittposition man vill.
En BMW är inte stötig. Man kan själv välja typ av chassie och det går även att få adaptivt.
Bevisligen har Styggavargen aldrig kört en SUV eller en X1 utan gissar hejvilt. Som vanligt, skulle man kunna säga.
Den gamla X1;an som nu försvinner måste vara BMW;s fulaste modell på länge. Denna modellen ser ju faktiskt riktigt bra ut.
Visst, kanske lite slätstruken kanske men tror ändå denna kommer bli hyffsat vanlig på vägarna.
Inte ett ord om alternativa bränslen (såsom gas) eller om den kommer som laddhybrid känns lite trist.
Nu börjar X1:an likna de andra i BMW stallet, det är bra. Tycker denna ser mycket bra ut. Skulle absolut kunna tänka mig en X1:a. Den t.o.m lite billigare än en V90, som skall ta över efter folkvagnen V70.
Provade x1an i höstas. Fin bil. Körglad! Jag hade lätt valt denna före en 3serie touring. Men det är jag det. Enligt Teknikensvärld är frigången på 18 cm. Tyvärr lite för litet bagage (mätt i cm) för mina behov.
"Min Skoda Octavia är förvånansvärt körglad, men jag tror det mest beror på att den är hyfsat lätt. Jag har aldrig riktigt gillat BMW, de har ofta sportstolar och man ligger ner i bilen och de är oftast stötigare."
Jag kan hålla med om att BMW har låg sittposition i sina "vanliga" modeller. Det var just därför jag valde en X3:a där man kan sitta lite mer upprätt med lite mer böjda ben. Dock kan jag försäkra Vargen att t.ex en BMW 3-serie är långt mycket bekvämare och tystare än hans Octavia.
Så här skrev ViB när de testade Octavia mot BMW 3 serie:
"Fjädringskomponenterna är av aluminium i BMW och klarar håligheter och gupp klart bättre än de båda andra testbilarnas. Trion kördes åtskilliga gånger på en riktig potthålssträcka och det var påfallande hur bayraren tassade jämnt och följsamt fram medan Peugeot och i synnerhet Skoda slamrade betänkligt."
Skodaägare, du jämför en enkel Skoda som kostar hälften av pengarna för 3-serie, dock lovar jag att min Skoda är mer än hälften så bekväm som 3-serie. Och framförallt sparar jag pengarna som jag aldrig kunnat lägga på en BMW för så bra tycker jag de inte är, helt klart överprissatta. Nya Skoda gen 3 är riktigt tyst kan jag säga, bra komfort till ett acceptabelt pris. Jag kör på vägarna, inga direkta potthål där att bekymra sig över.
Styggavargen: Nu måste du väl snart sluta sitta hemma och fabulera ihop siffror och priser m.m.
Denna gång påstår du att Skoda Octavia kostar hälften så mycket som BMW 3-serie...
En snabb titt i prislistorna på båda märkena ger att Skoda Octavia Style TDI kostar 246.400 kr och BMW 318 d Advantage kostar 301.000, både i kombiutförande. Inte riktigt den prisskillnaden du ger sken av va?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.