Nästa artikel
Provkörning: BMW ActiveHybrid 3 (2012)
Provkörning

Provkörning: BMW ActiveHybrid 3 (2012)

Publicerad 25 september 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Är det hybridbilar som ska rädda världen undan klimathotet? Tja, inte 340 hästkrafter starka BMW ActiveHybrid 3 i varje fall. Vi provkör.

Extra eldrift i en bil kan användas på olika sätt. Tillverkarna kan avlasta förbränningsmotorn och på så sätt hushålla med bränslet – eller göra tvärt om och istället skruva upp prestandan. BMW har lagt tonvikt på den senare skolan när det gäller 3-serien i hybridutförande.

ActiveHybrid 3 är den bayerska tillverkarens fjärde modell som bitvis kan köras på el. Tekniken är densamma som i ActiveHybrid 5 och det innebär att en rak sexcylindrig bensinmotor – samma som i 335i – kombineras med en elmotor som integrerats i den åttastegade automatlådan. 340 hästkrafter, allt som allt.

Räckvidden med eldrift uppges vara fyra kilometer, såvida ekonomiläget aktiveras och hastigheten inte överstiger 60 km/tim. I teorin kanske – inte i praktiken. Vi Bilägares utsände hinner ta sig knappt 100 meter innan bensinmotorn tyst väcks till liv för att assistera sin klenare elektriska motsvarighet i en liten uppförsbacke.

Men lika fort som bensinmotorn startar kopplas den också bort när föraren släpper gasen och bara snuddar bromspedalen. Elmotorn iklär sig då rollen som generator och omvandlar rörelseenergi till elektrisk dito när bilen rullar fritt eller vid inbromsning.

Ändå är det svårt att komma i närheten av den deklarerade förbrukningen, trots att man kör på el emellanåt. Efter en femmilasträcka med extremt lätt gasfot stannade provkörningsbilens bränslekonsumtion på 7,2 l/100 km.

Den som i stället knappar in sportläget och trampar gasen i botten får uppleva rejält med kraft från den raka sexan och extra skjuts från elmotorn. Automatlådan växlar lika snabbt som sammetsmjukt, styrningen är exakt och bilen känns lika smidig och stabil som en normal 3-serie. Hybridsystemet gör ekipaget 135 kilo tyngre än 335i och följaktligen är chassisättningen aningen hårdare.

Och priset? ActiveHybrid 3 kostar från 508 000 kronor och det är förstås helt uppåt väggarna. För nästan samma pengar får man två exemplar av instegsmodellen 316i och pungar man ut 422 000 kronor får man en 330d, god för 258 dieselhästar.
Jag frågar Herbert Busch, ansvarig för drivlinan i ActiveHybrid 3, om inte en dieselhybrid skulle vara ett bättre alternativ?
– Nej, svarar han snabbt. Fördelarna med en dieselhybrid blir så små eftersom dieselmotorerna redan är så snåla.

Just det. Varför behöver vi då en törstig bensinhybrid med avancerad och inte minst dyr teknik? Det gör vi inte. I Nordamerika och i Asien gillar man däremot sedankaross och stora bensinmotorer och där ser BMW potentiella kunder. För oss andra går ekvationen inte ihop.

Diskutera: Vad tycker du om BMW ActiveHybrid 3?

BMW ActiveHybrid 3

Pris, från kr: 508 000.

Säljstart: September.

Modell: Sedan med fyra dörrar.

Mått, cm: L 462/B 181/H 143.

Motor: Rak sexcylindrig bensinturbo, 2 979 cm3, 306 hk vid 5 800–

6 000 v/min, 400 Nm vid 1 200–

5 000 v/min. Elmotor integrerad i automatlådan, 55 hk, 210 Nm. Totalt 340 hk, 450 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttastegad automatlåda.

Prestanda: Toppfart: 250 km/tim. 0–100 km/tim: 5,3 s.

Förbrukning: 5,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 139 g/km.

Konkurrenter: BMW 330d, snabba hybridbilar i andra storleksklasser, till exempel Lexus GS 450h.



Plus: Snabb, följsam, snålare än 335i.

Minus: Dyr.



Vad nytt? Extra eldrift till 3-serien.

För vem? Förmögna som törstar efter ny teknik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Huvudet på spiken milkylainen!

Den som köper en sådan här bil bryr sig inte alls om miljön utan mer om sitt samvete med motiveringen att jag gör ju en insats, eller för att man vill vara först med det senaste.

Köpet går inte heller att motivera ekonomiskt då vinsten man gör på förbrukningen äts upp med råge av inköpspriset.

Kan man ta ut några extra hundratusen per modell så förstår jag att tillverkarna gnuggar händerna, hybrider ligger i tiden och det gäller att mjölka ut så mycket det går innan nästa teknik kommer.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-25 16:30
saabnisse

Ni har helt rätt, den här biltypen är fullständigt onödig och jag tror att även dem med alldeles för mycket pengar ganska snart inser det.
Det finns i den finansiella gruppen en hel del teknikintresserade, men även bland dem är man fundersamma över den ibland onödiga utvecklingen.
Jag träffar i bland ett antal av dem som mycket väl skulle kunna köpa en sådan här bil, men det knepiga är att flera av dem verkar lite småsnåla, de håller i sina mynt och skulle aldrig slösa bort dem hur som helst.
De har alla konventionella bilar.

Jag tror också att man är fel ute, det här är en sorts skrytsymboler som mest är till för att visa att man kan och säkert finns det några stollar som går på det.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-25 18:39
saabnisse

Jes, dom är inte alls intresserade av bilar, kom ihåg var Yvonne Ruwaida sa "Man behöver inte alls ha bil, det går lika bra med taxi"!.
Och det åkte hon!

#4 • Uppdaterat: 2012-09-25 13:24
milkylainen

Fredrik:

Du missar poängen. Varför gör man feta Lexus SUV:ar med eldrift god för 2km och V6:or? För att rika personer ska kunna säga att de bryr sig om miljön samtidigt som de kör omkring med sin feta meningslösa bil.

Bilarna har för inget eller litet berättigande för oss normala människor som hellre skulle lägga halvmiljonen på en bättre produkt.

Varför funderar supersportbiltillverkare med V8:or, V10 och V12 på hybriddrift? För att ägarna kommer bry sig om soppaförbrukningen när de kör bilen mindre än 1000 mil per år? Knappast...

En riktig hybrid vore än snål liten diesel på runt 1,5l och 130-150hk och hybriddriftt god för ett par kilometer med en vettig prislapp.

Volvos V60 D5-hybrid är ju också ett skämt.. Kostar ju också närmare halvmiljonen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.