Nya 5-serien är så knökfull av ny teknik att jag undrar hur bra på att täcka varje flank en bil egentligen behöver vara? En retorisk fråga.
Karossen är knappt fyra centimeter längre än tidigare och axelavståndet har ökat till hela 298 cm, samtidigt som bilen beroende på version är cirka 100 kg lättare än den utgående generationen. Luftmotståndskoefficienten är klassens lägsta, 0,22. Spjälorna i den breda grillen kan automatiskt öppnas och slutas för att styra luftströmmarna efter det för tillfället mest gynnsamma för bränsleförbrukningen. Provbilens raka turbodieselsexa ger sju hästkrafter fler än tidigare, totalt 265. Vridmomentet har ökat från 560 Nm till hela 620. Det finns oerhört mycket kraft alldeles direkt. Samarbetet med den åttaväxlade automatlådan är exceptionellt kultiverat och det utlovas en förbrukning på cirka en halvliter milen, verkligt imponerande i så fall för en bil som väger 1,9 ton.
Inredningen är helt ny men välbekant i design och funktioner. Bland möjliga komfortfinesser finns stolar med åtta massageprogram indelade i tre underkategorier. I informationsdisplayen på instrumentpanelen kan man se en animering av den stolsinställning man håller på med. Stolarnas värme/kylning och rattvärmen kan förprogrammeras att slå av eller på vid viss temperatur. Start/stoppsystemet för motorn kan arbeta med navigationssystemet så att funktionen automatiskt slås av vid givna tillfällen, exempelvis när man väntar på att köra in i en rondell eller stannat vid en t-korsning.
Det finns fem sätt att hantera kommandon och inställningar: med iDriveratten (som liksom i 7-serien har en speciell ”touchpadyta” högst upp), med knapparna i ratten, med traditionella knappar och vred på panelen och med fingergester – samt med röstkommandon. Det senare har vidareutvecklats för att förstå mer vardagligt tal.
Multimediaskärmens grafik är kristallklar och menyerna består av sex ”rutor” med huvudrubriker, fördelade över två sidor. Ordningen mellan dem kan man bestämma själv, sedan finns undermenyer och -funktioner närmast i det oändliga. Vindrutevisningen, head-up display, är 70 procent större än tidigare och kan innehålla fler upplysningar än förr.
Med tillvalet Adaptive Drive följer, förutom justerbar stötdämpning, också aktiva krängningshämmare. Dessa arbetar nu med hjälp av små elmotorer, inte med hydraulik som tidigare.
Den aktiva farthållaren verkar mellan 0 och 210 km/tim och kan låta bilen stå bakom en framförvarande i 30 sekunder och sedan automatiskt köra vidare efter den på givet avstånd. Vid motorvägspåfarter läser systemets radar och kamera av den omgivande trafikens hastighet och anpassar accelerationen ut på motorvägen därefter. Hastighetsbegränsaren kan ha visst ”slack” i förhållande till fartgränserna, upp till nio km/tim långsammare eller snabbare. Bland alla varningssystem finns nu ett larm om man skulle råka köra upp på motorvägen i fel riktning.
Filhållningsassistent finns förstås, liksom aktiv filkörningskorrigering om bilen trots allt är på väg ur rätt fil. Dessutom finns sidokollisionsvarning (mellan 30 och 210 km/tim) i form av ljudsignal eller rattvibration om en annan bil närmar sig alltför snabbt från sidan. Systemet läser då också av om det finns tillräckligt med plats på andra sidan bilen för att automatiskt styra undan.
Automatiskt filbyte utan att det är nödsituation finns förstås också, mellan 70 och 180 km/tim. Det är bara att hålla nere blinkersspaken lite extra så läser bilens sensorer av om och när filbytet kan ske utan att föraren lägger sig i. En automatisk ”undanmanöverförstärkning” är verksam i upp till 160 km/tim. Om en hastig kursändring krävs för att undvika ett hinder som plötsligt dykt upp förstärks rattrörelsen automatiskt samtidigt som övervakningssystemet kan avgöra hur mycket fri plats som finns runt hindret.
Komforten, finishen, utrymmena, den unikt lätta körkänslan – allt det som i de sex tidigare generationerna kännetecknat modellen finns förstås också i den nya, i överflöd.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 530d?
PRIS, FRÅN KR: 518 000.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 494/B 187/H 148.
BAGAGEVOLYM, L: 530.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 900.
MOTOR: Längsmonterad 6-cyl rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Volym 2 993 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 620 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 138 g/km.
KONKURRENTER: Audi A6, Mercedes-Benz E-klass, Volvo S90.
Vad nytt?
Helt ny modell.
För vem?
Den som vill ha en högklassig bil med toppmodern teknik.
Plus:
Mycket hög komfort, utmärkta köregenskaper, välgjord, stark och snål motor.
Minus:
En del nya finesser som inte självklart tillför något.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börjar alltmer känna att bilarna var roligare förr. Och snart kör de själv också, då kan jag lika gärna ta tåget. Sen kan man tävla mot sin egen bil och se vilken som kom fram först, bilen som körde själv eller bilens ägare som tog tåget.
Även som lite av tekniknörd, trots åldern, så börjar det kännas som att vi börjar nå gränsen i en del fall när man läser vad man kan utrusta denna bil med. Som tur är ingen bil som finns på "inköpslistan"...:)
unübertroffen beste in dieser Klasse, no one above, and none beside this :-)
Luftmotståndet är 0.22 när grillens lameller är stängda, vad den har för siffra med grillen helt öppen uppger inte BMW.
Och hur svårt är det att passa in i texten att all denna utrustning får du betala extra för?
Det brukar man inte missa när det gäller "vanliga" bilmärken men när det gäller "vissa" bilmärken så säger man aldrig något om att all teknik och lyx bara finns som tillval.
Niklas
Det är inte många bilar som har tex heads-up som standard. Jag skulle gissa att merparten av det som räknas upp i artikeln ska ses som i framkant vad gäller tekniska lösningar. Sådant är sällan standard.
Nej, men ur filosofisk betraktelse kan man inte undgå att fundera över frågan "vad är det som bygger ett varumärke och skapar en viss image"?
Om man konstant vinklar det man säger, så att man utelämnar vissa saker i ett fall och tar med dem i ett annat fall så...
Ja, påverkar inte det intrycket av det som beskrivs om man gör så i... 30 år?
Det kanske är en väldigt ointressant fråga för flertalet, men sådana funderingar är mitt intresse.
Niklas
Jag förstår inte dina filosofiska funderingar.
Vad gäller byggandet av varumärket så tror jag det finns flera faktorer som inverkar. Bland annat om den presenterade och förväntade "kvaliteten" infrias hos köparen. Exklusiviten handlar om att göra en produkt som få andra kan matcha.
Jag vet inte heller vad du menar med att det som sägs konstant vinklas och att vissa saker utelämnas. Vad är det som utelämnas? Och vem är det som utelämnar?
Riktigt läcker, bra att den blivit slankare vilket är en återgång till förr.
Men i andra hand så har vi då alla hjälp system som ingen frågat efter och få vill betala för och visst är det konstigt att behovet ifrågasätts när det gäller BMW men aldrig annars utan tvärtom att vart nytt hjälpsystem applåderas.
Det känns som om att tävlan märken i mellan ligger i hur mycket elektronik och hjälpsystem som det går att klämma in i en bil och inte bilen i sig. Bilen är på väg ut med andra ord och jag tror som så att det är billigare med att innovera elektroniken före att utveckla bilen i sig vidare med andra material, lättare konstruktion, lättare o effektivare motorer, alternativa drivmedel/el-drift osv.
Det känns som vi blir lite stuckna i ögat med all fokus på "gadgets".
Vem vågar äga den som begagnat när allt faller isär!? Drabbar förhoppningsvis ingen fattig stackare.
BMW är härliga körmaskiner men de är inte immuna mot fel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.