Tredje versionen av BMW:s 4-serie är till skillnad från de båda andra i samma serie inte en tvådörrarsbil utan en fyradörrars med stor halvkombilucka bak och större bagageutrymme än fyradörrarsversionen av 3-serien som den egentligen bygger på, dock inte större än femdörrarsversionen GT eller kombin av samma bil.
Just så knepigt är det att förklara hur 428i xDrive Gran Coupé inrangerar sig i BMW:s mellanklassprogram, men den tar sin plats med stor elegans och egentligen utan att förlora något i praktisk användbarhet.
En snygg bil, säger alla som kommer fram och tittar under provperioden. Jämfört med tvådörrarsversionen av 4-serien (motsvarigheten till äldre generationers 3-serie Coupé) är taklinjen utdragen drygt elva centimeter. Dörrarna är låga och försedda med rutor utan ramar.
En direkt konkurrent till Audi A5 Sportback, inget tvivel om saken. Rymmer ”4+1” enligt BMW. Baksätet är sittbart för två vuxna, helst högst 180 centimeter långa, mittplatsen är mer en nödplats. Långt axelavstånd medger rejält benutrymme men sittställningen är låg.
Bagageutrymmet är överraskande generöst och den stora luckan har motordrivning för öppning och stängning som standard – tack för det. Tack också för 40/20-delningen av baksätets ryggstöd, det gör exempelvis skidfrakt till en barnlek utan att man behöver skruva på några takhållare. Sommartid ryms golfbagar på tvären i utrymmet bakom bakhjulen utan problem.
BMW säger att man tack vare bakdörrarna främst siktar på att intressera småbarnsfamiljer. Må det, jag tror knappast att prislappen för provbilen gör den saken aktuell. Grundpriset 395 400 kronor köper visserligen den fina tvålitersfyran med turbo och 245 hk, en motor vars karaktär är avgjort sportig och varvglad men som heller inte vantrivs med att luffa runt på lågvarv. Mängder av utrustning (speciellt den åttaväxlade automatlådan à 23000 kr rekommenderas) drar dock upp slutpriset till cirka 550 000 kr.
Jag anar därför en kundgrupp även i lite äldre par med utflugna barn, kanske med behov av barnbarnsfrakt någon gång. En bil att unna sig som smaskig efterrätt efter många år i allehanda kombibilar, lite av en fyradörrars Porsche 911 för den som inte tar steget fullt ut. Det gäller i alla fall att ens lekamen behållit fräschören. Att kliva i och ur Gran Coupé är bökigt, bilens enda riktiga minus. s
PRIS, FRÅN KR: 395 400.
MODELL: Fyradörrars sportcoupé.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 464/B 183/H 138.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 655.
MOTOR: Längsmonterad, direktinsprutad 4-cyl rak bensin, twinscrollturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000–6 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 250–4 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad man. låda alt. åttaväxlad automat.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.
DEKL. FÖRBRUKNING: 6,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 157 g/km.
KONKURRENT: Audi A5.
Vad nytt?
Sportcoupé med fyra dörrar och stor lastlucka.
För vem?
Praktiskt lagda esteter.
Plus
Rivig motor, behaglig automatlåda, köregenskaper, bagageutrymme.
Minus
Knepigt in- och ursteg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grundpriset för en 420i GC är 346 400kr och för en 418D GC 347 600kr.
Samma bil, mindre motor och billigare.
4-serie har tolv olika standardutföranden så att bara uppge priset för en av dom är lite missvisande, även om ni bara provkörde 428i xDrive.
Det blir alltså med svagare motor och sämre utrustning lite mindre dyrt,... tycker faktiskt att det låter ganska logiskt.
Bilen är snyggare än sina syskon ( men det säger ju kanske inte så mycket ) och går som själve fan men sen tar min beundran slut.
Ja den var lekker, da blir det ut og prøve. Har prøvd 4 serie coupe med samme motor en dravillig motor med bra respons.
Anser att det här är den snyggaste bil BMW gjort. Absolut den snyggaste de har i programmet idag - tätt följd av 6-serie GC. 3-serie GT ser ut om sen in minibuss i jämförelse. Står en ljusblåmetallic med M-paket nere hos handlaren här - riktigt kär i den. Synd bara att den kostar strax under 500...
A5 är också snygg men ser oerhört trött ut i jämförelse. BMWs interiör är mycket snitsigare med tycker jag.
Fler borde göra halvkombi. Dagens sedaner ser ofta så knasiga ut att de lika gärna kan ta steget fullt ut.
Men fortfarande finns det en pinne i vägen mellan stolarna trots en automatväxlad bil. Gud så okvinnligt. Jag som är en man vet att det är en förlegad företeelse med att hålla handen på annat än ratten tio i två och som just i BMW kommer va svår att få bort där hävdelsebehovet är stort. Panelen är så och tyvärr är det många nya bilar som har svårt med interiören. Såå gammeldags så jag inte ens ser om den är en ny bil eller en gammal...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.