Nästa artikel
Provkörning: BMW 420d (2013)
Provkörning

Provkörning: BMW 420d (2013)

Publicerad 11 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW 4-serie Coupé är rasande elegant och trevligt att köra, men ska man vara krass gör 3-serien ett bättre jobb till lägre pris.

BMW följer troget mallen för den klassiska coupén med den nya 4-serien. Elegant svepande taklinje gör gott för ögat men medför också att baksätet passar bäst för barn alternativt huvudlösa vuxna.

Moderna konstruktionslösningar råder dock bot på några av coupékarossens svagheter. De ramlösa sidorutorna kunde förr även ge högre vindbrus men BMW 420d är väl isolerad från omgivningen. Bilbältets infästning långt bakom framstolarna utgör heller inget problem. När föraren tagit plats bakom ratten och är gör sig redo för avfärd, sträcker bilen själv fram en hjälpande hand och håller bältet inom bekvämt räckhåll.

Karosstypens breda dörrar är det dock inte så mycket man kan göra åt. Det blir till att se till att ha gott om plats omkring sig när man parkerar. Breda dörrar och låg sittställning djupt in i bilen ställer också en del krav på smidigheten hos de som färdas i bilen. För att embarkera riktigt ståndsmässigt krävs god rörlighet samt en del muskelstyrka i ben och bål.

I och med 4-seriens intåg står det klart att det varken blir coupé- eller cabriolet-version av 3-serien. Modellserierna 3 och 4 delar dock en rad komponenter och har lika långt axelavstånd, 281 cm.

Den främsta måltavlan för 4-serien är Audi A5 och i likhet med denna är baksätet enbart tvåsitsigt. Om baksätet är trångt så finns det desto mer plats för packningen. Bagageutrymmet är på goda 445 liter men lucköppningen är ganska trång och det blir till att sträcka sig rejält för att nå det som hamnat längst in i utrymmet. Behöver man ännu mer lastutrymme finns baksäte med fällbart ryggstöd som tillval.

Köregenskaperna är av hög klass. Styrningen är snabb och precis. Fjädringen väl avstämd mellan sport och komfort. BMW 420d är lättmanövrerad i stadstrafik, rolig att köra på slingriga vägar och samtidigt en bekväm landsvägskryssare som trivs utmärkt med långa etapper i hög hastighet. Dock gör den sig säkert ännu bättre på kontinentens släta motorvägar än här hemma. Svensk asfalt genererar en hel del däckbuller.

Dieselmotorn är snål och stark men tyvärr också ganska bråkig. I låg fart brummar den påtagligt och när stopp/start-systemet stängt av vid exempelvis rödljus, ruskar det till rejält när motorn åter startar. Själv skulle jag absolut föredra en smidigare motor i min BMW-coupé.

Säkerhetsnivån är hög. Som tillval erbjuds aktiva system som automatiskt bromsar för fotgängare och larmar om föraren visar tecken på trötthet. Listan över extrautrustning är lång och BMW är duktigt på att ta betalt för godsakerna. Räkna med att prislappen svällt en del innan du kryssat klart.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 4-serie?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 420d Coupé Sport Line

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 420d Coupé Sport Line

PRIS, FRÅN KR: 398 600.
MODELL: 4-sitsig, 2-dörrars coupé.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 464/B 182/H 138.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 525.
MOTOR: 4 cyl turbodiesel. Kamkedja. Volym 1 995 cm3. Max effekt 180 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, bakhjulsdrift. 6 vxl manuell alt 8-stegs aut (+ 21 000 kr).
PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 132 g/km.
KONKURRENTER: Audi A5, Mercedes-Benz C-Coupe, Volkswagen CC.

VAD NYTT? Ny BMW-coupé.
FÖR VEM? Den som prioriterar utseendet framför funktionen.  

PLUS: Snygg, stort bagageutrymme, förarmiljö, köregenskaper.
MINUS: Trångt baksäte, högt pris, bråkig dieselmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Eftersom detta är en så kallad "livsstilsbil" så spelar inte praktikaliteten någon som helst roll utan man köper den enkom för utseendets skull.
Och där har ju BMW bevisligen lyckats med 4-serie Coupé så några problem att få den såld tror jag inte att det blir.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-11 12:38
Onehp

Eller så har man helt enkelt inte så jättestort behov av funktionen utrymme. Alla andra funktioner är ju kvar (köregenskaper, komfort, mm.).

#3 • Uppdaterat: 2013-12-11 14:34
Swemba

Jag tycker att motorjournalister överlag kan släppa förnuftighetskomplexet och inse att bilar till största del handlar om själ och hjärta för de flesta.
"Rent krasst" skulle det bara behövas tre bilar: en liten, en mellan och en stor.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-11 21:17
Pender

När jag ser bilden tänker jag på en några år gammal design, som var ok till för ett par år sedan. Som t.ex. A5. Men med rätt märke går det alltid att lura på några blindstyren gårdagens design. (Brasklapp: Möjligen ser den betydligt trendigare ut i verkligheten.)

#5 • Uppdaterat: 2013-12-11 21:38
Roger Skagerström

Tycker inte om 4-serien. 3-serien F30 är ingen looker den heller men den är elegantare och trevligare i formen tycker jag. Den trubbiga fronten och den slanka (mesiga) baken lirar inte riktigt. Och har enligt mig aldrig gjort varken på 3-serien eller C-klass coupé. Audi har lyckats betydligt bättre med A5.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-12 09:36
Bortom

Fina linjer. Dock bör BMW skärpa sig lite, provkörde en ny 5 serie diesel för ett tag sen... rätt bullrig och dålig tätning i dörren (för 450.000kr..). Den 8 växlade aut. lådan funkar fint MEN: så fort man vill peta in en annan växel manuellt måste spaken till det manuella läget (på Mercedes är det bara att peta spaken åt sidledes) och DÅ växlar lådan ner TVÅ steg utan att man ens begärt det... dessutom sker nedväxling ´frramåt´ och uppväxling ´bakåt´... precis tvärtom alla andra liknande system. BMW borde ha lärt sig av Citroen: det finns en gräns för opraktiska nymodigheter.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-12 12:06
Roger Skagerström

Att växla upp genom att föra spaken framåt trodde jag var nåt dumt VAG-påfund? Har det i jobb-Caddyn och hatar det jämfört med BMWns logiska dra spaken mot mig för att växla upp. Tanken med manuell växling är ju att den ska ge en aura av racing, och tänker man på hur G-krafterna fungerar är det mycket enklare att växla ner framåt - annars kommer man ju överdrivet sett dra sig själv framåt - när man samtidigt "spjärnar emot" för att just inte åka framåt. Riktiga sekventiella racinglådor funkar åt samma håll som BMWn.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-13 13:45
Swemba

Gillar man att växla manuellt då och då så ska man se till att välja till växelpaddlar i ratten, om det inte är standardmonterat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.