Nästa artikel
Provkörning: BMW 3-serie (2011)
Provkörning

Provkörning: BMW 3-serie (2011)

Publicerad 22 december 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
När BMW:s 3-serie kommer i sin sjätte tappning har inget lämnats ogjort. BMW:s viktigaste bil har blivit större men snålare, säkrare, maffigare att titta på och härlig att köra. Och inte har den blivit dyrare – fast dyr kan den bli!

3-serien har funnits sedan 1975 och kommit i nytappning ungefär vart sjunde år. Det är BMW:s viktigaste modell – var tredje såld bil är en 3-serie. Hittills har mer än 12,5 miljoner 3-seriebilar rullat ut i världen och det ställs höga förväntningar på sjätte generationen.

– Men kan det bli bättre? muttrar jag för mig själv när jag parkerar en inlånad 316d på Arlanda för att åka till Spanien och provköra efterträdaren. Under ett par dagar med lånebilen har jag blivit påmind om varför så många BMW-ägare är så entusiastiska.

Några timmar senare har jag svaret: BMW har gjort en bättre 3-serie.

Vägarna i bergen väster om Barcelona är smala och så krokiga att det ibland känns som man körde runt sig själv. Det är väl valda stråk för att BMW:s nya bil ska få visa hur smidigt den samspelar med sin förare. Motorn svarar direkt vid minsta vickning på högerfoten, framhjulen verkar ha direktförbindelse med ratten. Bilen svänger exakt som jag vill och den är ljuvlig att köra!

Mer bredbent
Jämfört med den bil jag parkerade på flygplatsen känns nya 3-serien lite större att hantera. Bredden är densamma som förut, men karossen är nio centimeter längre. Hjulen står mera bredbent.

Avståndet mellan fram- och bakaxel har ökat med fem centimeter, men bara 1,5 centimeter har använts i kupén för att ge baksätespassagerarna mer plats för knäna. Resten av centimetrarna sitter i fronten – för fotgängarskyddets skull – och baktill där det går att lasta in 20 liter mer än förut.

Jag mäter bara 158 centimeter och kanske det är en anledning till att jag tycker bilen känns stor. Den elektriskt inställbara förarstolen (12 800 kr) går inte att hissa så högt som jag skulle behöva. För att se nära bilen måste jag sträcka på halsen.

Att få köra en 3-serie i standardskick vore intressant, men någon sådan tillhandahålls inte. Det finns bara två motorer att välja på. I 328i sitter en nyutvecklad, fyrcylindrig bensinmotor på två liter. Med hjälp av variabel turbo har BMW lyckats ta ut 245 hästkrafter och ett vridmoment på 350 Newtonmeter (från låga 1 250 varv).

Motorn är sammankopplad med en åttastegad automatlåda (23 800 kr) som vet exakt när den ska byta växel för att kraften alltid ska vara på topp. Jag provar en stund att växla själv med paddlarna på ratten men inser att automatiken gör det bättre.

328-motorn är en pärla, men de flesta 3-seriebilar kommer ändå att säljas med dieselmotor. 320d – med 184 hästkrafter och ett vridmoment på 380 Newtonmeter – skäms inte för sig ens på en racerbana.

Fyra körprogram
Under några varv på Circuit de Catalunya, F1-banan utanför Barcelona, kan vi utröna bakhjulsdriftens för- och nackdelar. Asfalten är regnvåt och jag behöver inte gasa hårt ut ur kurvorna för att bakhjulen ska slira ut i sladd.

Bilen är försedd med Adaptive Drive (14 900 kr) som ställer om styrning, gasrespons och stötdämpare. Det innehåller fyra körprogram: Eco Pro, comfort, sport och sport +. På det vassaste läget är antisladdsystemet lite lösare inkopplat och bilen tillåts att drifta lite, tillräckligt för att jag ska tycka att jag kör med kontrollerat uppställ.

Ute på vägen passar körprogrammet ”sport” allra bäst. Det ger bilen den vakna karaktär som man förväntar sig av en stark BMW.

Programmet Eco Pro ställer om systemen i motsatt riktning. Det spar bränsle men bilen verkar liksom somna och blir riktigt trist att köra. Även luftkonditioneringen går ned i besparingsläge och luften i kupén blir snart otrevligt kvav.

Eco Pro-funktionen är en eftergift åt miljön, men även utan extra hjälpmedel är nya 3-serien snålare än föregångaren. Alla motorer har stopp/start-system och 320d släpper bara ut 119 gram koldioxid. 328i ska, enligt BMW, klara sig med 0,64 l/mil men på de krokiga och backiga provkörningsvägarna drar den det dubbla.

Inte dyrare
Nya 3-serien blir inte dyrare än den gamla. Priset för 320d är 309 500 kronor. Men det är nog bara fiktivt. Alla köpare kommer säkert att välja och vraka i utrustningslistorna. De inleds med tre alternativ: Sport, Modern och Luxury. Alla kostar 18 600 kronor och skiljs åt av designdetaljer som lister, fälgar och stolar.

Till nya 3-serien finns nästan hur mycket utrustning som helst. Provbilarna hade extra prylar för ett par hundra tusen: information från instrument och navigeringsdator projiceras i fyrfärg på vindrutan, sensorer hittar vägen in i parkeringsluckor, kameror spejar av området runt bilen när den backas.

När eftermiddagen mörknar tänds automatiska strålkastare som själva bländar ned och upp vid möte och ändrar ljusbild efter farten. De fungerar inte så bra, ljuset skelar lite hur som helst.

I början finns 3-serien bara som sedanmodell med fyra dörrar. Kombin kommer nästa höst. Modellfloran utökas vartefter med cabriolet, coupé och en supersnabb M-version. I mars introduceras de billigare 316d och 320i och så småningom även en hybrid.

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320d BMW 328i

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 320d/328i

Pris, kr från: 309 500 / 330 000.
Modell: Sedan med fyra dörrar.
Säljstart: Februari 2012.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Motor: 320d: Fyrcylindrig diesel med common rail-insprutning och variabel turbo. Volym 1 995 cm3. 184 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 2 750 v/min. / 328i: Fyrcylindrig bensindriven turbomotor. Volym 1 997 cm3. 245 hk vid 5 000– 6 500 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 250 och 4 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,5 s. Toppfart 235 km/tim. / 0–100 km/tim på 5,9 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 / 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 / 149 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C, Volvo S60, Lexus IS.

Vad nytt? En större, säkrare och spänstigare 3-serie.
För vem? Entusiastiska förare i alla åldrar.
Bra köp? Inte sämre än andra premiumbilar.

Plus: Motorn, automatlådan, styrningen, detaljarbetet.
Minus: Sittpositionen, automatljuset.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-22 09:03
Thommys

De mindre bilarna blir längre och längre för varje modell och motorerna blir mindre och mindre, men på fler hästkrafter. Så 328 är nu 4-cylindrig och på 2 liter. Medan 320 diesel är på 2 liter. Vore det inte bättre att skriva hästkraftsantalet på bagagen istället.

Själv tycker jag 3-serien är lite för låg. Jag sitter lite för långt ner. Det blir en ansträngning att kliva i och ur bilen. Är man lång behöver man inte bara benutrymme.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-22 10:11
Juppe (ej verifierad)

Snart kommer väl 316d, men en 4-liter bensin-V8 ...
Varför ens hålla på med sifferkombinationer om de inte säger någonting alls?

Än märkligare blir det på X- och Z-serien där man bryter ut de klassiska motorstorlekssiffrorna ur beteckningen och sätter dem på sidan:
typ 2,8i ... som ju då tydligen står för 2,0 ...

#3 • Uppdaterat: 2011-12-22 11:29
Thommys

simon_d, nej, det är inget nytt, motorns volym har man tidigare tummat på, men nu har man börjat använda beteckningar som tidigare representerade fler antal cylindrar. Det har varit något logiskt bakom beteckningarna tidigare, men nu är det bara en siffra. Den i sig själv anger inget, utan bara relativt i förhållande till en annan om att bilen med högre siffra är starkare än en med lägre. Utvecklingen har gått förbi modellbeteckningens logik.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-22 11:38
Lars58

Interiören ser verkligen tilltalande ut. Gedigen.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-22 12:29
Thommys

simon_d. Ja, du har rätt så var det.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-22 13:45
FLAC

kan inte någon "normallång" fotograferas i baksätet istället... mina barn är båda längre än denna vuxen...

#7 • Uppdaterat: 2011-12-22 14:48
Juppe (ej verifierad)

@FLAC
Haha, jag tänkte samma sak. Ser ut som om hon sitter i en Maybach eller en S-klasse Lang, eller nåt :)

#8 • Uppdaterat: 2011-12-22 18:08
Peugo

Lite rädd att utan Adaptive Drive är bilen lika tråkig att köra som den nya 5-serien? Första bilen på länge som jag tröttnat på under provkörningen.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-25 10:28
Juppe (ej verifierad)

@simon_d
Passat GT V6 är riktigt kul att köra.
Fyrhjulsdrift och 0-100 på 5,7 sek.

Även de med mindre motorer som t ex 2.0 TSI, eller TDI med dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift och med sportchassie, är riktigt underhållande.

För det som tyskarna erbjuder gentemot japanerna är individualism och VALFRIHET! Kombinationerna och tillbehören är nästan oändliga.

#a • Uppdaterat: 2011-12-25 11:04
Hackenbush

Bmw:s bilar har alltid varit roliga att ratta och det är bakhjulsdriften som gör detta. När hjulen som styr bilen även skall ha hand om drivningen blir körkänslan lidande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.