Tekniskt sett har det dock hänt mycket med 3-serien som nu har kodbeteckningen G20 (föregångaren kallades F30), den är lite större än föregångaren på alla ledder och byggs på den modulära CLAR-plattformen. Grunden är alltså samma som för 5-serie, och alla andra större BMW-modeller för den delen. Konstruktionen är upp till 55 kg lättare än den gamla och har lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd, vilket borde borga för underhållande köregenskaper.
Kanske har den uppskruvade sportigheten även gått ut över komforten. Vägarna är som sagt riktiga vintervägar med skrovlig is blandat med snö och bitvis torr asfalt och ljudnivån i kupén är hög. Om det beror på underlaget eller knapp ljudisolering är svårt att avgöra. Även stötkomforten är åt det, låt säga sportigare hållet. Bilen rör sig spänstigt men hårt och stötigt och den totala komforten är låg. Något överraskande med tanke på att just stötdämpningsteknik är en av de stora nyheterna på 3-serien.
G20-generationen lanseras med en stötdämparteknik som kallas Lift Related Dampers. Det handlar i korthet om att dämpningen blir hårdare i ändlägena, ungefär på samma sätt som i Citroën Cactus. På det här sättet ska man få en bil som är mjuk och bekväm över ojämnheter, men som ändå inte kränger i kurvorna. Första intrycket är att det fungerar… sådär. Nya 3-serie kan extrautrustas med ett hårdare chassi för 6 600 kr eller adaptiv dämpning för 12 000 kr extra.
"BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för."
Motorutbudet är i stort sett oförändrat och alla motorer har finslipats för högre effektivitet. 320d-motorn har uppdaterats med tvåstegsturbo i stället för, som tidigare, enstegsturbo men effekten och vridmomentet är fortfarande 190 hk och 400 Nm. Den åttaväxlade automatlådan har fått lite tätare stegning på de lägre växlarna och fungerar helt oklanderligt. Dieselmotorns knatter och vibrationer har man däremot inte lyckats slipa bort, här ligger BMW fortfarande efter Audi.
Utöver den nya chassitekniken och den uppdaterade förarmiljön har nya 3-serie förstås fått alla de senaste säkerhetssystemen. Mest påtagligt är alltjämt att BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?
Pris, från kr: 352 500.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 471/B 183/H 144.
Markfrigång, cm: 14.
Bagagevolym, l: 480.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 995 cm3, max effekt 190 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda alt. 8-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s.
Deklarerad förbrukning: 0,45 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60, Alfa Romeo Giulia.
Plus: Vassa köregenskaper, teknikfest.
Minus: Relativt hård, högljudd inne i kupén.
Vad nytt? Helt ny 3-serie. Större och lättare.
För vem? Den som prioriterar körglädje före komfort och lastförmåga.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.