Nästa artikel
Provkörning: BMW 220i Gran Tourer 2015
Provkörning

Provkörning: BMW 220i Gran Tourer 2015

Publicerad 11 juni 2015
Nya BMW 2-serie Gran Tourer är 21 cm längre än Active Tourer.
En framhjulsdriven flexbil med plats för sju. Vem hade trott att BMW skulle bredda programmet på det sättet för några år sedan?
Det började så smått redan förra året. Då kom BMW 2-serie Active Tourer, det tyska prestigemärkets första framhjulsdrivna bil genom tiderna. Nu är det dags för steg två i BMW:s satsning på att charma barnfamiljerna. Bilen heter 2-serie Gran Tourer och är  i princip identisk med Active Tourer när det gäller tekniken.
 
Men det finns några avgörande skillnader, främst när det handlar om yttermåtten. Den nya modellen är 21 cm längre, två centimeter högre och har ett elva cm längre axelavstånd än Active Tourer. Bakpartiet har också fått en lite annorlunda utformning och är mera rakt avhugget.
 
Allt detta ger bättre
plats i kupén och det har BMW utnyttjat till att montera in två nedfällbara extra stolar allra längst bak. Det gör att sju åkande ryms i bilen trots att den är relativt kompakt; måttet mellan stötfångarna är 456 cm.
 
De båda bakersta stolarna är av naturliga skäl inget för basketspelare, utan lämpar sig allra bäst för barn. Men vuxna kan sitta där under kortare turer om de inte är alltför resliga (upp till 175–180 cm) och om de är tillräckligt smidiga för att lyckas krångla sig på plats.
 
Mittradens säten är delade i proportionerna 60/40 och är individuellt justerbara med 13 cm i längsled. Ryggstödet är tredelat och kan fällas i förhållandet 40/20/40. Sammantaget ger baksäteskonfigurationen Gran Tourer en fin inre flexibilitet. Bilen är, kort sagt, både smart byggd och vettigt utrymmesutnyttjad.
 
Ett annat plus är att BMW lagt ned en hel del krut på barnens välbefinnande genom att förse bilen med mängder av drickahållare, stuvfack för småprylar, fikabord och annat som gör långresan lite mer uthärdlig för de små. Det finns också en rad finesser – typ bildskärmar, datorspel och liknande – att köpa till för föräldrar som vill höja underhållningsnivån i baksätet ytterligare några snäpp.
   
Även bakom ratten är trivselnivån hög i Gran Tourer. Den känns, trots att den är både större och tyngre, lika alert och smidig att köra som den mindre Active Tourer. Så märkespuritaner som är oroliga för att BMW inte lyckats bygga in körglädje sin nya framhjulsdrivna sjusitsare kan slappna av. Den finns där!
 
Tyvärr hade BMW bara ställt de två mest påkostade alternativen – 220i och 220d xDrive (grundpris 355 000 kr, inklusive automatlåda) – till förfogande vid provkörningstillfället. Så hur de mer vardagliga versionerna av nya Gran Tourer upplevs kan vi bara gissa oss till.
 
Men bra att veta kan kanske ändå vara bilen finns i prislägen från 254 000 kronor. Då är modellbeckningen 218i och som drivkälla används BMW:s nya trecylindriga bensinmotor på 1,5 l/136 hk. Näst billigaste Gran Tourer är 216d, med en trecylindrig diesel på 1,5 l/116 hk och ett grundpris på 268 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 220i Gran Tourer?
Fakta: BMW 220i Gran Tourer

PRIS, FRÅN KR: 295 000.
MODELL: Sjusitsig kompakt flexbil.
SÄLJSTART: Slutet av maj.
MÅTT, CM: L 456/B 180/H 161.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 455.
MOTOR: Fyrcylindrig tvärmonterad direktinsprutad bensinturbo. 1 998 cm3, 192 hk, 280 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
PRESTANDA: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 144 g/km.
KONKURRENTER: VW Touran, Citroën C4 Grand Picasso, Renault Grand Scenic med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-11 14:52
Styggavargen

Varför gjorde man två så lika bilar? Active Tourer tyckte jag var lite väl kort för att vara den typen av bil. Kanske var det så att de lärde sig av misstagen som begicks med Active Tourer?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-11 22:14
Havsfidran

När nya BMW X1 kommer så småningom så får den också tvärställd motor och blir framhjulsdriven. Såvida det inte är den fyrhjulsdrivna versionen, som får Haldex

#3 • Uppdaterat: 2015-06-13 19:17
S-E S

Då tycker jag nog att Golf Sportsvan är ett lika bra köp. Gott om plats mellan fram och baksits.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-15 08:53
mrbackoffice

@Styggavargen Det är ju samma bil, men i två olika längder. Ganska vanligt idag, Hyundai Santafe/Grand Santa Fé, Renault Scenic/GrandScenic, Nissan Qasqai/X-trail (nya generationen).

#5 • Uppdaterat: 2015-06-15 08:55
mrbackoffice

Det stora problemet med denna bil är varken biltypen eller framhjulsdriften. Det är att den är i mitt tycke ful även för att vara en MPV. Såg fram emot att denna skulle släppas då den kunde passa mig perfekt som nästa tjänstebil. Men när den i verkligheten är fulare än på bild så är det svårt att hitta argument för att betala mer än för en stilrenare Kia Carens eller Renault Scenic...
BMW kan så mycket bättre!

#6 • Uppdaterat: 2015-06-16 12:05
Roger Skagerström

Mycket snygg! Men så ser den ut som en BMW'fierad Mazda5 också ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.