Men så är det inte längre. I samband med att den nya generationen lanserades döptes modellen om och fick istället namnet 2-serie Coupé.
Konceptet är dock precis detsamma som tidigare. Det betyder att bilen i allt väsentligt är en 1-serie, fast med en sportigare kaross.
Jämfört med gamla 1-serie Coupé har den nya modellen vuxit med ett antal centimeter på alla ledder, utom på höjden, och en del av de extra centimeterna har kommit baksätet till godo. Där får numera två vuxna plats och sitter dessutom hyfsat bekvämt, när de väl passerat instegets nålsöga. Det kan var bra att veta, även om det förstås inte är baksätet som står i fokus för den som satsar på en sportcoupé. Men ibland kan man ju behöva skjutsa någon kompis eller släkting därbak...
Vi har provkört den nya lilla BMW:n i det billigaste utförandet. Beteckningen är 220i Coupé och under huven sitter en ny smidig 2-liters bensinturbo på 184 hk, som driver på bakhjulen och ger både fina prestanda och en hyfsad bränsle-ekonomi.
Som brukligt när det handlar om BMW är köregenskaperna på topp och det är en ren fröjd att vrida runt den eleganta lilla sportcoupén genom de elaka böjarna på provsträckans mest utmanande etapper.
Styrreaktionerna är rappa och exakta och det påkostade chassit gör att hjulen är perfekt följsamma mot underlaget, även när detta är gropigt och knaggligt. BMW:n går i alla lägen dit du vill med millimeterprecision och det ger en behaglig känsla av full kontroll.
När bilen ska köras aktivt är det också på sin plats att utnyttja den åttastegade automatlådans (extrautrustning à 20 000 kr) manuella läge. Då smackar växlarna i blixtrande snabbt, något som ytterligare förhöjer körupplevelsen.
Men 2-serie Coupé fungerar inte bara bra på krokiga småvägar, den har också en hel del att ge som effektiv och bekväm långfärdsbil. Fjädringskomforten är mycket hög, men tyvärr finns en akilleshäl. Bilen är känslig för svensk grov asfalt, där bullrar den ganska oskönt.
Standardutrustningen har också en del brister. Visst borde man exempelvis få med en farthållare på köpet i en bil för nästan 300 000 kronor?
Den nya BMW:n finns med en rad olika motoralternativ, Dyrast är M235i med en rak sexa på 326 hk och ett grundpris på 412 000 kronor. Utöver det finns tre dieslar att välja bland: 218d/143 hk för 273 500 kr, 220d/184 hk för 301 500 kr och 225d/218 hk för 365 500 kr.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 220i?
PRIS, FRÅN KR: 288 500.
MODELL: 2-dörrars, 4-sitsig coupé.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 443/B 177/H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 425.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo, 1 997 cm3. Maxeffekt 184 hk (135 kW). Vridmoment 270 Nm fr. 1 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Åttastegad automat finns som tillval.
PRESTANDA: Toppfart 235 km/tim (aut. 230). Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s. (aut. 7,0 s).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km (aut 5,7).
CO2-UTSLÄPP: 148 g/km (aut 139 g).
KONKURRENTER: Mini Paceman, Opel Astra OPC, VW Scirocco m. fl.
Vad nytt? Karossen och motorn.
För vem? Den som vill ha en 1-serie med tjusigare linjeföring.
PLUS: Finfin att köra, snygg att titta på, skön fjädringskomfort.
MINUS: Farthållare ej standard, högt däcksbuller, dyr extrautrustning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vad tycker du om BMW 220i?"
Att det är dåligt att inte få med en farthållare i en bil för 300.000 kr.
En BMw för 300.000 utan farthållare och som är bullrig på vår asfalt är riktigt uselt.
@Hackbush, jag tror inte farhållaren kostar 11,500 kr extra.
@mylkilainen,
jag vill inte betala för sånt jag inte behöver som t ex DAB-radio, överfallslarm och uppvärmd ratt.
Hur kan man vara emot valfrihet?
Som det sagts många många gånger. Folk är inte emot valfrihet. Vem vill INTE ha farthållare? Folk är emot snåla tillverkare. Du vill inte betala för sånt du inte behöver - men du betalar gladeligen omotiverade priser för något du behöver?
Och man ska passa sig för att hylla BMW's så kallade valfrihet. Du tycker det är OK att man bara kan välja mellan 2 fälgmodeller om man råkar vilja ha M-paketet? M-fälgarna i dag är ofta rätt fula. Men går icke att välja bort. Av 13 lackfärger på 2-serien finns endast 7 att välja på om man vill ha M-paketet. BMW Individual har släppt igenom rätt vidriga kombinationer under åren. Såg en Pistagegrön E36'a med lila/gul läderklädsel på Blocket en gång. Orginal BMW. Men man kan inte köpa en vanlig jävla bil med Djuphavsblå metallic och M-paket? Testade att byta fälgar på 2-serien och den hoppade ett par gånger innan den stannade på solid svart. Den färgen var tydligen OK till samtliga fälgar. Ser dessutom att man kan inte välja rött Dakotaläder till Modern Line. Vad är det för logik i det? De ska väl ge blanka fan i vad man vill ha för färgkombination?
Det finns inget förutom girighet i BMW's "valfrihet". Det är ju juste av dom att skicka med radio (med cd-spelare!) och AC som standard iallafall. Sen kan man kanske ta att BMW tar mer för sina tillbehör än andra. Men att försvara dumsnålheter som farthållare och fällbart baksäte på tillbehörslistan är bara naivt.
En Mazda3 tex må vara lite pappigare, men den har biffig stereo, navigation, alla möjliga aktiva säkerhetssystem, HUD etc för typ 60 000 kr mindre än vad BMW'n kostar i GRUNDPRIS med liknande motor (förutom att Mazdan inte har någon turbo som rasar efter 3-4 år). Utrustar du BMWn som Mazdan så kostar den över 400 000 kr. Och då finns inte ens HUD som tillval. Känns inte skäligt. Som vi säkert är överens om - BMW är lyxigare och kan/ska kosta mer. Men då ska man få nåt för pengarna.
Snygg bil som verkar ha bra prestanda även i billigaste utförandet OCH bensinsnål. Heja.
...
Bu till BMW som inte skickar med självklarheter som farthållare eller delbart baksäte som inte kostar ett enda öre mer att ha som standard. Jag förväntar mig att en premiumbil har någon form av klimatanläggning som standard. Det är sådant här som gör att man blir irriterad av bilföretagen när de är så njugga. Jo jag faller in i klagokören för det är bara korkat.
Men såna är ju alla tyska premiummärkena. Skitdåligt standardutrustade.
"Va? Ska du ha ratt också? Då vill du säkert ha hjul med?"
eller.
"Om du väljer sportfjädring måste du ha OMG LOL paketet med lädersäten och 29" hjul för en miljon extra."
En bil för 300k idag borde innehålla minst:
Xenonljus med RIKTIGA helljus.
Farthållare, gärna adaptiv.
Avbländbara ytter och innerbackspeglar.
Blåtand med bra integration.
En vettig stereo som kan de flesta formaten inklusive FLAC med USB+MS uttag, den måste kunna läsa DVD-data skivor.
Rattknappar för media-anläggningen.
DAB radio. Kom igen nu. Snart läggs våra analoga nät ner. Varför är detta inte standard? Det är det i England på de flesta bilar.
Fällbara baksäten. (Ska man ens behöva köpa sånt extra?!?)
Fällbara nackstöd bak (Pinsamt att sånt är extra).
Textilmattor ska inte behöva vara extra.
Belysta makeup-speglar med vettig belysning i kupén.
Backsensorer, gärna kamera.
ACC med bra filtrering. Dvs, kolfilter plus ett hepa-kvalitetsfilter.
Avstängning krockkudde ska vara standard för förarsätet.
ISOFIX i passagerarsätet.
Förstahjälpenkit.
Bärkassehållare och 12v-uttag i skuffen samt något underlagsskydd.
Uppvärmd bakruta och ytterspeglar.
Uppvärmd ratt.
Gärna en motorvärmare som standard. Det är ju bara en kabel och ett 220-uttag i bilen. Kan inte kosta mer än en hundralapp eller två för en tillverkare att peta in.
Larm med överfallsfunktion.
Centrallås.
Coming-home/Leaving-home
Förvaringslåda/armstöd mellan framsätena utan att det behöver kosta extra
Laminerade rutor förutom bakrutan.
...
Sen finns det en massa annat som är så självklart att det är standard idag..
Men ibland förvånas man. Speciellt av premiumtyskarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.