Nästa artikel
Provkörning: BMW 2-serie Active Tourer
Provkörning

Provkörning: BMW 2-serie Active Tourer

Publicerad 15 september 2014 (uppdaterad 15 september 2014)
Med teknik hämtad från koncernkusinen Mini vill BMW att 2-serie Active Tourer ska ta platsen som det körgladaste alternativet i flexbilsklassen.
Framhjulsdrivna flexbilar med generösa innerutrymmen har hittills kommit från exempelvis Mercedes och Volkswagen men med körglada 2-serie Active Tourer ger sig nu även BMW in i leken.

Tvärställd motor och framhjulsdrift är tämligen långt från BMW:s bilbyggartradition. I fallet med 2-serie Active Tourer har det varit ett måste för att bilen ska ha en chans mot Volkswagen Golf Sportsvan och Mercedes B-klass i fråga om innerutrymmen och yttermått.

2-serie Active Tourer är alltså en mindre bil med högt dragen tak- och midjelinje, kraftigt sluttande a-stolpe och korta överhäng. Längden är 4,3 meter och på bredden mäter den 1,8 meter. På avstånd är det inte mycket som skvallrar om att det är BMW du fått syn på. Tittar du närmare avslöjas däremot hur front och akter är tänkta att kommunicera klassiskt BMW-designspråk med den tvådelade grillen, de fyra runda ljuskällorna i strålkastarna och de L-formade bakljusen.

Till BMW 2-serie Active Tourer finns tre nyutvecklade motoralternativ att välja mellan. Instegsbilen 218i har fått BMW:s första trecylindriga motor på 1,5 liter som med turboladdning ger 136 hästkrafter. Bensinmotorn i 225i är en stöddigare turbopjäs med fyra cylindrar vilka gör att motorvolymen stiger till två liter och effekten till 231 hästkrafter. Ännu är det enda dieselalternativet fyrcylindriga turbomotorn i 218d med 150 hästkrafter. Även växellådorna är nya och i Sverige kommer 225i endast att finnas med BMW:s åttastegade Steptronic-automat medan 218i och 218d får manuell sexväxlad låda. Under provkörningen fanns tyvärr inte någon trecylindrig bil på plats.

Både 225i och 218d kändes klart tillräckligt motoriserade. Den automatiska växellådans snålprogrammerade normalläge i 225i gjorde sitt bästa för att ta död på den annars vitala motorkaraktären. Livligheten lockades istället fram med sport-körläget som inte bara styr växellådans kvickhet utan även gasrespons, stötdämparnas fasthet och motståndet i ratten. Det finns även ett ECOpro-läge som bland annat aktiverar en frihjulsfunktion för den som vill åka extra bränslesnålt. Valmöjligheten mellan dessa tre förprogrammerade körlägen är standardutrustning.

Bilen beter sig väl på vägen och har säkerligen det tekniska utbytet från Mini att tacka för det. Stressas den höga och smala bilen runt hårnålarna på alpvägarna märks det däremot att 2-serie Active Tourer är en relativt smal bil med hög tyngdpunkt. Det vinglar inte men krängningarna uppmanar inte till överdrivet inspirerad körning.

Interiört möts föraren av en genomarbetad inredning med fin kvalitet i sömmar, knappar och reglage. Förarstolarna är bekväma och ger bra sidostöd samt avlastning för skuldrorna. Både fram och bak är takhöjden väl tilltagen och både förare och passagerare sitter på flexbilsvis lite högre med god sikt. Den kraftigt sluttande a-stolpen kan dock blockera synfältet för föraren i vissa korsningssituationer.

Tre av fyra 2-serie Active Tourer-köpare är tänkta att stjälas från konkurrenterna. Aningen dyrare än Mercedes B-klass och Volkswagen Golf Sportsvan ska BMW 2-serie Active Tourer locka flexbilskunder med den körglädje som tidigare varit ett signum för tillverkaren. Framåt vintern kommer bilen även med fyrhjulsdrift vilket skulle kunna göra den mer intressant för köparna på den svenska marknaden. Frågan är bara hur starkt argumentet körglädje är för dem som valt bort både suven och den traditionella kombin för att leta efter en mer praktisk version av en småbil.

Diskutera: Vad tycker du om BMW Active Tourer?

BMW 2-serie Active Tourer 218d

Pris, från kr: 261 000.

Modell: Femdörrars flexbil.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 434/B 180/H 155.

Tjänstevikt, kg: 1 485.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo, 1 995 cm3, 150 hk vid 4 000 v/min, 330 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad manuell växellåda.

Prestanda: Toppfart: 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.

Deklarerad Förbrukning: 4,1–4,3 l/100 km.

CO2-utsläpp: 109–114 g/km.

Konkurrenter: Mercedes B-klass, Volkswagen Golf Sportsvan, Citroën C4 Picasso.



Vad nytt?

BMW:s första flexbil.

För vem?

Den som önskar en praktisk och körglad bil.



PLUS: Rymlig, fina motorer, välutrustad.

MINUS: Dyr, hårt baksäte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-15 09:27
Thommys

Ett plus jämfört med Mercedes B-klass är att den gå att få med elektrisk baklucka.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-15 12:59
Irvor

Hur kan man kalla en 180 cm bred bil för smal ?

#3 • Uppdaterat: 2014-09-15 13:01
Irvor

Ett test med bl.a C4 picasso vore intressant...

#4 • Uppdaterat: 2014-09-15 14:37
Havsfidran

Framifrån är den knappast snygg iallafall

#5 • Uppdaterat: 2014-09-15 15:42
VW Polo 2012

Hej " Irvor 2014-09-15 12:59" I förhållande till höjden kanske ;)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-16 12:36
Irvor

En bil som är 155 cm hög är ändå inte särskilt hög.
Och 180 cm bred kan knappast kallas smalt.
Varför ska man stressa en sådan familjebil i hårnålarna och hävda att den inte är en sportbil ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.