Den första generationen 1-serie presenterades 2004, som ersättare till 3-serie compact. Nya 1-serien får premiär i höst, först som femdörrars halvkombi och senare väntas tredörrarsmodellen komma. Inom något år lär det också dyka upp en coupé och en cabriolet.
Fem motoralternativ finns till en början, två bensinmotorer samt tre dieslar. Samtliga är fyrcylindriga turbomaskiner och de tre dieslarna kvalar alla in under den svenska miljöbilsgränsen på 120 g/km. Sexväxlad manuell låda är standard och som tillval finns en automatlåda med hela åtta växlar. Det är 1-serien än så länge ensam om i sin klass. Vi provkörde 118i med 170 hk bensinmotor och manuell låda samt 120d med 184 hk och automatlåda.
Svagast och billigast är 116i med 136 hk och ett pris på 223 000 kr. Dyrare blir 120d med ett baspris på 275 000 kr. Men troligen väntar både starkare och dyrare versioner längre fram.
Mest såld tror importören att 118d blir med 143 hk och ett baspris på 247 000 kr. Mest energieffektiv blir snålvarianten Efficent Dynamics, med koldioxidutsläpp på 99 g/km. Den senare modellvarianten väntas komma till Sverige i mars nästa år.
Lite utrymme för pengarna
Nya 1-serien är bredare och längre än sin föregångare. Det ger bättre innerutrymmen, med drygt två cm i baksätet och 30 liter större bagagerum.
Sett till prislappen är det ändå lätt att bli besviken på utrymmena. För samma pengar kan man köpa en stor Skoda Superb kombi eller liknande. Bakhjulsdrift och längsmonterad motor ger dåliga utrymmen, här mest märkbart i baksätet. Om det är gott om plats som prioriteras så är de flesta konkurrenter betydligt bättre.
Det är istället som körmaskin som 1-serien ska upplevas. Då uppskattar man den tydliga förarmiljön, exaktheten i styrning och växellåda och dess goda fartprestanda. Tveklöst är detta en av klassens roligaste bilar att köra. Inte ens i mycket höga farter på Autobahn känns den lilla BMW:n orolig eller instabil utan uppträder med stort förtroende.
För att verkligen kunna sätta bilens väghållning på prov passade vi även på att köra ett par varv på racerbana. Understyrningen är lagom förlåtande och det är endast vid riktigt hård körning som det elektroniska stabiliseringssystemet går in och berättar för föraren att gränsen är passerad. Ingreppet är odramatiskt och bilen styr snällt in i rätt spår igen.
Adaptivt chassi är en nyhet i 1-serien där stötdämpare och styrreaktioner ändras beroende på inställning. Det blir påtagligt när vi kör på ojämn väg; i comfortläget stöter bilen betydligt mindre än i sportläget. Även gasresponsen kan ändras i olika lägen, beroende på om man vill köra fort eller snålt.
Förutom priset och de begränsade innerutrymmena märks en annan nackdel när man ska parkera bilen. Bakåtsikten är dålig och parkeringsassistans eller backkamera blir nästan ett nödvändigt tillval för 1-serieköparna.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 1-serien?
Pris, från kr: 262 000 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 432/B 176/H 142.
Tjänstevikt: 1 295 kg.
Motor: Fyrcylindrig längsställd bensinturbomotor på 1 598 cm3, max effekt 170 hk vid 4 800 v/min. max vridmoment 250 Nm vid 1 500–4 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 7,4 s. Toppfart 225 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km.
C02-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, Alfa Romeo Guilietta, Honda Civic, VW Golf, Ford Focus med flera.
Vad nytt? Ny generation av BMW:s minsta modell.
För vem? För den som söker körglädje mer än utrymmen.
Bra köp? Dyr bil, men billig med BMW-mått mätt.
Plus: Vägegenskaper, förarplats, prestanda.
Minus: Pris, baksäte, bakåtsikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är säkert rolig att köra och ganska snabb men designen är inte mycket att hurra för och den är på tok för dyr.
Dags att sluta jämföra denna bil men andra, denna är inte en bil i Golfklassen, den är en bil i ett-klassen ;-)
Ibland är det bättre men mindre bilar och för en sportbil får man betala dyrt för att slippa utrymmena. Med tanke på det är detta ett klipp, en sportbil MED baksäte och möjlighet att ta med bagage. En långsammare, smidigare Ferrari FF fast mycket, mycket, mycket billigare ;-)
EEEEEK!!! My Eyes!....=(
Fronten är så ful så man undrar om de blundande när de gjorde den.
Men är säkert en trevlig bil :p
Någon annan som också tycker att den gråa inredningen är så trist att man får gäspkramp.
Nej simon!
Den 1 serie Bmw kommer jag aldrig någonsin att beställa, inte ens om inredningen ser ut som att komma in i ett slott.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.