Nästa artikel
Provkörning: Audi TT Roadster 3.2 quattro DSG
Provkörning

Provkörning: Audi TT Roadster 3.2 quattro DSG

Publicerad 16 juli 2007 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Audi TT Roadster 3.2 Quattro är trots sitt utseende inte särskilt sportig. Däremot är bilen förhållandevis komfortabel. Att åka nedcabbat blir blåsigt men ger samtidigt en möjlighet att njuta av ett sällsynt mulligt motorljud.

Audi har fått mycket beröm för den nya generationen TT. Den är snålare, snabbare, rymligare och mer tekniskt avancerad än sin föregångare. Trots det har priset inte stigit särskilt mycket. Nya TT Roadster är i detta utförande bara 5 000 kronor dyrare än sin föregångare.


Tygtaket manövreras elektriskt och fälls på bara 12 sekunder. Det kan manövreras i hastigheter upp till 50 kilometer per timme.


Delar av karossen är byggd i aluminium för att hålla nere vikten. Trots sin sexcylindriga motor, fyrhjulsdrift och DSG-låda, väger bilen 150 kg mindre än konkurrenten Alfa Romeo Spider med fyrcylindrig motor.


Motorn drar snällt från låga varv och ylar väldigt vackert på höga. Vi tröttnar aldrig på VAG:s DSG-låda. Även i denna tillämpning sitter den som en smäck. Mjuk och smidig på automatlägen och rapp och sportig om man väljer att växla manuellt.


Dessa attribut till trots är inte TT Roadster någon bil för buskörning. Den gör visserligen allt som föraren begär men utan att förmedla den känsla av lust och glädje som till exempel Mazda MX-5 gör så förtjänstfullt. Orsaken står till stor del att finna i att den extremt lättgående styrningen, inte förmår att förmedla någon vägkänsla till föraren. Även hjulupphängningarna förtiger vad som händer vid däcken.


Fjädringen är sportbilsfast men inte obekväm. Stolarna är bekväma och körställningen utan anmärkning. Ett vindskydd går att hissa upp elektriskt bakom sittbrunnen men den nytta det gör är begränsad. Utan tak får man räkna med att det blir dragigt i kupén från cirka 80 kilometer i timmen. Man kan kanske invända att om man anser detta vara ett problem, kanske det inte är en cabriolet man ska skaffa sig?    


Audi TT Roadster har inte krocktestats av Euro-NCAP. Antisladd, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner är standard.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi TT Roadster 3.2 quattro DSG

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Audi TT Roadster 3.2 quattro DSG
  • Pris, kr från: 444 500 (testbilen 524 300).


    • Modell: 2-sitsig cabriolet med automatisk tygsufflett. 

      Säljstart: Nu.

      Mått, cm: L 418/B 184/H 136

      Tjänstevikt, från: 1 565 kg

      Motor: : Sexcylindrig på 3,2 liter. Cylindervolym: 3 198 cm3. Max effekt: 250 hk vid 6 300 varv/min. Max vridmoment 320 Nm från 2 500 varv/min.

      Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 5,9 sek. Toppfart 250 km/tim.

      Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 227 g/km.

      Konkurrenter: Alfa Romeo Spider, BMW Z4, Porsche Boxster.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.