Motorljudet förstärks med elektronik för att ge de som färdas inuti Audis senaste sportsuv den rätta upplevelsen. Fånigt kan tyckas men det är trots allt känslan av racerbil som kunderna betala extra för. Det finns få rationella skäl att välja den här versionen av Audis mellanklassuv. Däremot verkar många tilltalas av konceptet ändå. Av förra generationen Q5 såldes omkring 10 procent av bilarna i SQ5-utförandet.
Då var det diesel som gällde men nu är det en bensindriven turboladdad V6:a som vilar under motorhuven. Senare lär dock även en dieselvariant dyka upp vilket är tacknämligt för de kunder som prioriterar bränsleekonomin. Med bensinV6:an är det väldigt enkelt att få SQ5 att dra över en liter per mil. Även i den erkänt mesiga NEDC-körcykeln slutar förbrukningen på 0,83 l/mil.
För övrigt är det svårt att inte gilla motorn i SQ5. Gången är jämn och ljudnivån väldigt låg när man kör normalt. Gasar man på svarar motorn omedelbart och slungar iväg den nästan två ton tunga suven med övertygande kraft. Vill man leka racerförare (och befinner sig på en plats där så är lämpligt) är det bara att ställa om körlägesväljaren till ”Dynamic”. Då öppnar två spjäll i avgassystemet som ökar mullret ytterligare, växellådan taggar ner, gasresponsen blir närmast hysterisk, luftfjädringen sänks samt styvas upp och styrningen blir snabbare. Sedan går det att slänga runt denna två tons klump som den behändigaste lilla GTI. Såväl tyngd som den höga sitthöjden är lätt att glömma när det går undan.
"Tack vare de elektroniska inställningsmöjligheterna blir SQ5 extremt flexibel och fungerar också väldigt bra som komfortabel landsvägskryssare för ändlösa motorvägsresor till fjärran länder."
Fyrhjulsdrift är förstås standard och här är det original-Quattro-systemet som gäller med kontinuerlig fyrhjulsdrift. De klenare syskonen i Q5-familjen har fått ett nytt system kallat ”Quattro Ultra” som mer fokuserar på bränsleförbrukning än optimala prestanda. Ren terrängkörning är knappast något som SQ5-köpare ägnar sig åt men man kan anta att en del av dem kommer att dra släp med sin bil. Har man bara rätt körkort får man dra upp till 2 400 kg med SQ5.
Interiören bjuder inte på några överraskningar. Här råder klassisk Audi-anda med ordning och reda, bra reglage, tydliga instrument men det är också en smula könlöst och plastsjoket framför passageraren gör ingen glad. Skillnaden mot exempelvis den mysiga inredningen i Volvo XC60 är stor och i den här ronden skulle jag säga att Volvo vinner! Även om jag i och för sig väljer Audis manövreringsreglage för infotainmentsystemet före Volvos pekskärm alla dagar i veckan.
Även när det kommer till framstolar är Volvo bättre och utrymmena för passagerare känns generösare. Däremot har SQ5 bättre bagageutrymme.
Få kunder lär nöja sig med grundutförandet. Tillvalslistan är omfattande, mycket lockande och ganska dyrbar. Luftfjädringen har jag redan nämnt men många lär också köpa till Audis fantastiska Matrix-ljus, den utomordentliga digitala instrumentpanelen Audi Virtual Cockpit samt adaptiv farthållare (nix, det är inte standard!). När jag själv provbyggde min favorit SQ5:a på Audis hemsida landade jag på ett slutpris av 903 300 kr. Hiskeliga pengar förstås men SQ5 kan tjäna som sportbil såväl som familjefraktare och hästsläpsdragare. Om man ser den som tre bilar i en blir det ju trots allt inte en så dålig affär?
Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ5?
Pris, från kr: 648 400 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467/B 189/H 164.
Bagagevolym, l: 550 – 1 550.
Tjänstevikt, kg: 1 945.
Max släpvikt, kg: 2 400.
Motor: Direktinsprutad bensindriven V6 med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 354 hk vid 5 400 – 6 400 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 370 – 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram. Permanent fyrhjulsdrift med automatisk låsbar centerdifferential. 8-stegs automatlåda med hydraulisk momentomvandlare.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 5,4 s.
Deklarerad förbrukning: 8,3 l/100 km. CO2-utsläpp 189 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60 T8, Mercedes-AMG GLC 43, Jaguar F-Pace Supercharged.
Plus: Motor, köregenskaper, komfort
Minus: Pris, hög förbrukning.
Vad nytt? Sportigare utförande av Audi Q5.
För vem? Den välbeställde kunden som vägrar välja mellan prestanda, körglädje, dragförmåga och långfärdskomfort.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.