Audis stora suv Q7 har fått en ansiktslyftning. Ny front och nya ljusarrangemang avslöjar den nya modellen men även under skalet har det hänt saker. Bland annat har Audi jobbat på att sänka bränsleförbrukningen för samtliga motoralternativ. Vi kör Audi Q7 3,0 Clean Diesel som med sina 8,9 l/100 km är snålast i modellprogrammet.
Det tar en stund innan man vänjer sig vid Audi Q7:s yttermått. Vanligtvis breda körfält känns inledningsvis mycket smalare, trånga parkeringsgarage blir frustrerande trånga och parkeringsfickor som rymmer ett över fem meter långt och två meter brett monster som denna suv, är en sällsynthet. Sinom tid kommer man bättre överens med Q7:ans skrymmande yttre men riktigt njutbar blir aldrig stadskörning i en sån här koloss.
Men livet består nu gudskelov inte enbart av stadstrafik. På långresan längs snabbare vägar är Audi Q7 oerhört bekväm. Testbilen var extrautrustad med en adaptiv luftfjädring (à 30 300 kr, Audi är duktiga på att ta betalt för sina tillval) vars komfortläge erbjöd fullfjädrad komfort. Kupén är välisolerad från buller, framstolarna komfortabla, förarmiljön exemplarisk och detaljarbetet känns ovanligt gediget.
30 procent snålare
Rejäla yttermått ger gott om kupéutrymme men extrasätena längst bak är för trånga för att vuxna ska trivas. Bagageutrymmet är stort om än inte gigantiskt. Lastgolvet är högt och sjusitslösningen har tagit en del bagageutrymme i anspråk.
Motorn är en dieseldriven V6:a på tre liters volym med kraftfullt vridmoment och en trots allt ganska kontrollerad bränsletörst. 8,9 l diesel/100 km kanske inte låter alltför imponerande men betänk då att bilen har automatlåda, fyrhjulsdrift och väger 2,5 ton.
Men det mest spännande med den här bilen är vad som händer i avgasröret. Dieseltekniken gör motorn ca 30 procent snålare än motsvarande bensindrivna maskin. Det ger fördelar i form av lägre utsläpp av koldioxid.
Tyvärr har dieseln också nackdelar i form av fler partiklar och större utsläpp av kväveoxider, NOx. Numera är dock partilkelproblematiken i princip löst. Moderna partikelfilter renar avgaserna så effektivt att en dieselmotor nu släpper ut färre partiklar än vad en bensinmotor gör.
Svår nöt att käcka
Kväveoxidproblemet har däremot varit en svårare nöt att knäcka, fram till nu. Nya Audi Q7 Clean Diesel innehåller ny reningsteknik som gör att bilen redan idag uppfyller Euro 6, den strikta avgasstandard som börjar gälla först 2014. Jämfört med nu gällande Euro 4 och kommande Euro 5, innebär Euro 6 en kraftig skärpning av gränsvärdet för utsläpp av kväveoxid.
För att klara kraven har därför den här bilen utrustats med en ny typ av katalysator i vilken kväveoxid omvandlas till kväve och syre. Processen kräver ett additiv kallat AdBlue som huvudsakligen består av urea. Additivet förvaras i en 23 liter stor tank och som fylls på vid ordinarie service.
Vätskan duschas in i avgassystemet före katalysatorn där de skadliga kväveoxiderna reduceras till ofarlig kvävgas och syrgas. Processen sköts naturligtvis helt automatiskt och utan att föraren märker något av det hela.
Att Q7 Clean Diesel finns att köpa redan nu, kan vi tacka den amerikanska marknaden för. Några delstater med Kalifornien i spetsen, har satt stentuffa ut-släppskrav på dieselbilar som kräver rening av kväveoxider för att bilen ska få säljas.
Inga morötter i Sverige
I vissa europiska länder, bland annat Tyskland, får även bilar som i förtid uppfyller Euro 6 skattemässiga fördelar. Den typen av morötter finns inte i Sverige och den svensk som köper en Clean Diesel, får själv bära hela merkostnaden på 20 000 kronor för NOx-reningen. Å andra sidan kanske den kostnaden upplevs som överkomlig i jämförelse med att redan normalutförandet av Q7 3,0 TDI betingar ett pris av 498 900 kr.
Q7 har ytterligare ett äss i rockärmen som förtjänar att poängteras. Släpvikten är hela 3 200 kg. Under förutsättning att föraren har körkort med E-behörighet, klarar den därmed att dra nästan allt man kan tänka sig.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi Q7 3,0 TDI Clean Diesel QuattroBetyg
Pris, från kr: 518 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, sjusitsig suv.
Mått, cm: L 506/B 200/H 174.
Tjänstevikt, kg: 2 585.
Släpvikt, kg: 3 200.
Motor: Sexcylindrig turbodiesel. Cylindervolym: 2 967 cm3. Max effekt: 240 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 550 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0 – 100 km/tim: 8,5 s. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 234 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GL 350 BlueTec
Vad nytt? Extra avgasrenad version av Audis jättesuv.
För vem? För storfamiljen med rymligt garage, hästtransportsläp, gott om pengar och ömt miljösamvete.
Bra köp? Inte för Medelsvensson men mycket konkurrenskraftig i sin nisch
Plus: Komfort. Låga utsläpp. Hög dragvikt.
Minus: Kostnader. Klumpig i stan.
Trångt i tredje sätesraden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Löjligt att skriva : " För vem " " Inte för medelsvensson", vet många som har bilar som är större än Q7. Vill man ha en specifik bil så köper man den, en medelsvensson kan absolut pröjsa, de handlar mest om vart man lägger pengarna någonstans.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.