Nästa artikel
Provkörning: Audi Q5 hybrid quattro (2011)
Provkörning

Provkörning: Audi Q5 hybrid quattro (2011)

Publicerad 11 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Snabb som en sportvagn och snål som en diesel. Det är nya Audi Q5 hybrid quattro i ett nötskal. Men priset är högt; räkna med en dryg halvmiljon.

Lexus RX450h har hittills varit enda alternativet för den som vill ha en fyrhjulsdriven suv-modell som samtidigt är en fullhybrid. Men i höst blir det ändring på den saken. Då börjar Audi Q5 hybrid quattro att säljas hos de svenska handlarna.

Den nya Audi-suven drivs av ett hybridsystem (fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor) som vid tungt gaspådrag kan leverera 245 hk och har ett maximalt vridmoment på 480 Nm.

Utnyttjas kapaciteten fullt ut går det undan rejält. Då skenar den två ton tunga bilen iväg från stillastående till 100 km/tim på styva sju sekunder och slutar inte öka farten förrän vid 225 km/tim.

Men vassa prestanda är förstås inte största vitsen med hybridsystemet. Fokus ligger i stället på bränsleeffektivitet och även på den punkten hävdar sig hybrid-Audin väl, åtminstone på papperet.

Den deklarerade förbrukningen är satt till 6,9 l/100 km, men den siffran kom vi inte i närheten av under provkörningen. En orsak är att större delen av testslingan gick på starkt kuperad landsväg och under sådana förhållanden drar Q5 hybrid i princip lika mycket som en vanlig bensinare.

Den stora skillnaden uppstår i stadstrafik. Det är då det parallellkopplade hybridsystemet, i kombination med stopp/start-tekniken, kommer till sin fulla rätt. I det läget finns också möjlighet att köra bilen kortare sträckor enbart på el.

Enligt Audi ska Q5:an kunna ta sig fram tre kilometer i 60 km/tim enbart med elmotorns hjälp. Men då måste nog de yttre förhållandena vara optimala. Under provkörningen nådde vi som längst knappt två kilometer innan bensinmotorn slog igång.

Omärklig växling
Vid normal framfart märks det överhuvudtaget inte att det är en hybrid man kör, utom på skärmen framför föraren. Där visas hela tiden hur hybridsystemet för ögonblicket arbetar. En speciell energimätare hjälper också chauffören att hålla sig i skinnet så att inte förbrukningen skenar iväg.

Vid inbromsningar och fartminskningar laddas batteriet och vid körning sker hybridsystemets kraftöverföring på en rad olika sätt. Antingen kan elmotorn och bensinmotorn jobba var för sig eller också kan de, alltefter körsituation, i varierande grad samarbeta med varandra.

Skiftningarna mellan de olika drivsätten sker omärkligt och det gör också växlingarna. Den nya specialutvecklade åttastegade automatlådan jobbar förnämligt smidigt och bidrar aktivt till den fina körupplevelsen.

Till skillnad från (den betydligt dyrare) konkurrenten Lexus RX450h har Audi-hybriden permanent fyrhjulsdrivning. Den är av samma typ, med torsen-differential, som i vanliga Q5. Lexus är däremot normalt sett framhjulsdriven. Bakhjulen kopplas bara in vid behov och aktiveras då av elmotorn.

Stjäl inte utrymme
En annan bra egenskap hos Q5 hybrid är att det nya drivsystemet inte påverkat utrymmena, varken i kupén eller i bagagerummet. Batteripaketet, av litium jon-typ, är mycket kompakt och ryms under det ordinarie lastgolvet.

Däremot kan man inte undgå att fundera på varför Audi inte använt en diesel istället för en bensinmotor i hybridsystemet. Då hade förbrukningen, enligt inofficiella uppgifter från märkets tekniker, kunnat landa på ungefär en halvliter milen med samma prestanda.

Förklaringen är att USA och Kina, de framtidsmarknader som är hetast när det gäller hybrider, inte är några dieselnationer. Där är det bensin som gäller och det är också där som Audi tror att den stora försäljningen av Q5 hybrid quattro kommer att ligga.

I Sverige kommer grundpriset för den nya Audi-hybriden att hamna på ungefär 525 000 kronor. Det gör bilen till den klart dyraste i modellserien, men den är också bättre standardutrustad än vanliga Q5. Bland annat ingår multimediasystemet MMI Navigation Plus och en avancerad ljudanläggning i priset.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi Q5 hybrid quattro

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi Q5 hybrid quattro

Pris: Cirka 525 000 kr (ännu ej fastställt).
Modell: Femdörrars fyrhjulsdriven hybrid-suv.
Säljstart: November 2011.
Mått, cm: L 463/B 190/H 163.
Motorer: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo på 1 984 cm3/211 hk. Elmotor på 40 kW (motsvarande 54 hk). Max systemeffekt 245 hk/480 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrivning, åttastegad automatåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,1 s. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning: 6,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Lexus RX450h.

Vad nytt? Hela drivlinan med parallellkopplad bensin-/elmotor och åttastegad automatlåda.
För vem? Köpare med tjock plånbok och intresse för ny teknik, fina prestanda och anständiga förbrukningssiffror.
Bra köp? Nej, knappast rent ekonomiskt. En Audi Q5 2.0 TDI/170 hk med automatlåda är i stort sett lika snål och uppemot 140 000 kr billigare i inköp!

Plus: Fina prestanda, smidig drivlina, opåverkade innerutrymmen.
Minus: Högt pris, inte så snål på landsväg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-11 09:56
Car-lsson

Ny? Den ser gammal ut redan från början. Inredningen var ett lyft mot tidigare Audi men exteriört ser den menlös ut. Volvo XC60 är mycket snyggare utvändigt och Saab 9-4x behöver jag kanske inte ens nämna men gör det ändå då den är klassledande vad gäller utseende och premiumkänsla. Förresten ska väl en hybrid klara neråt halvlitern men den här drar i sig uppåt litern på landsväg. Ganska uselt av en ny bil!

#2 • Uppdaterat: 2011-07-11 10:25
Karl97

Den var inte vacker och så förvånad jag blir att Vi Bilägare skriver bra om Audi när Marianne Sterner är "Sponsrad" av Audi!

#3 • Uppdaterat: 2011-07-11 11:52
N-iklas

Äntligen en bra Audi.

Tack vare bensinmotorn är detta rena drömmen, i auditokiga Sverige borde den ju sälja bra, men nix nu vill man inte ha den.

I Sverige vill man inte ha bra bilar, dyker det upp en så samlas genast mobben för att driva bort den.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-11 22:42
Serber

N-iklas vad är vitsen med bilen? En bil som är bra för stan men det är en förhöjd A4a? varför inte bara göra en A4/A3/A1 hybrid i stället för det är dom som kommer glida runt i stan för det mesta sen har den inte "riktig" Quattro heller utan det är elmotorerna som kör bakhjulen om jag inte missminner mig?
XC60 eller RR Evouqe är klart mycket mer vill ha i samma klass.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-12 00:36
hexagone

till stoor.....
Du kan inte mycket om lexus du haha.....
http://www.lexus.fr/range/rx/promotion/index.aspx
nya lexus 2wd......

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.