Nästa artikel
Provkörning: Audi Q5 55 TFSI e (2019)
Provkörning

Provkörning: Audi Q5 55 TFSI e (2019)

Publicerad 23 november 2019
En enda detalj avslöjar laddhybridsversionen av Audi Q5 – laddluckan vid vänster bakhjul.
Q5 som laddhybrid erbjuder smidig drivlina, hög komfort och fint detaljarbete. Räckvidden på el kunde dock ha varit längre.
Små slingrande landsvägar blandas med Autobahnsträckor utan hastighetsbegränsning. Vi kör på varierande vägtyper som sätter laddhybridversionen av Audi Q5 på prov. Mellan en 252 hk stark bensinmotor och en 7-växlad dubbelkopplingslåda, sitter en elmotor med 105 kw toppeffekt (143 hk). Tillsammans bildar dessa en mycket stark och smidig drivlina.

Att accelerera ut på motorvägen kan vara svettigt när påfartsrampen är kort men i Q5 laddhybrid är det en enkel sak. Samarbetet mellan bensinmotorn och elmotorn flyter sömlöst och bilen når snabbt önskad hastighet. Även i mycket höga farter rullar Q5 tyst och stabilt.

Elmotorns placering mellan förbränningsmotor och växellåda gör att den ordinarie fyrhjulsdriften har kunnat behållas. Bakhjulen drivs via kardanaxeln och inte via en elmotor som till exempel hos konkurrenten Volvo XC60 Twin Engine. Fördelen är att systemet kan skicka mycket kraft till bakhjulen. Nackdelen att kardantunneln stjäl benutrymme för baksätespassagerarna.  

"Trots drygt 2,1 ton i tjänstevikt är Q5 lättkörd och så underhållande man kan begära av en mellanstor suv."

På småvägarna bland solrosodlingar och traktorer, visar Q5 att laddhybridens extra kilon inte påverkat köregenskaperna negativt. Trots drygt 2,1 ton i tjänstevikt är Q5 lättkörd och så underhållande man kan begära av en mellanstor suv. Bilen vi kör är extrautrustad med adaptiv luftfjädring som verkligen gör ett fint jobb.

Litiumjon-batteriet på 14,1 kWh ligger under bagageutrymmets golv. Den totala bagagevolymen har minskat med 215 liter men den kvarvarande lastytan är i alla fall plan och det finns ingen lasttröskel som tungt gods behöver lyftas över.

Batteriet ger upp till 40 km räckvidd enligt den nya, tuffare mätnormen WLTP och det verkar vara nära sanningen. Vid vår provkörning lyckades vi köra 46 km på enbart el trots att tempot inte var överdrivet försiktigt. Bilen gör vad den kan för att minimera förbrukningen. I Efficiency-läget sänker till exempel luftfjädringen karossen för att minska luftmotståndet.

Förarplatsen är utmärkt med bra instrument och reglage. Detaljkvaliteten upplevs som hög.

Navigationssystemet håller reda på hur vägen ser ut framöver och uppmanar föraren att släppa gasen i god tid när man närmar sig en skarp kurva, korsning eller sänkt hastighetsbegränsning. Uppmaningen kommer via en grön symbol på instrumentbrädan och en vibration i gaspedalen så den går inte att missa.  

Frågan är dock om den elektriska räckvidden, alla hjälpsystem till trots, är tillräcklig för att hålla kunderna nöjda? När laddhybridversioner av de vanliga tjänstekombi-bilarna klarar 55 km på el, framstår Q5:s 40 km som en smula futtigt.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q5 som laddhybrid?
Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition

Pris, från kr: 596 700.
Mått, cm: L 466/B 190/H 166.
Bagagevolym, l: 395–1 335.
Tjänstevikt, kg: 2 105.
Max dragvikt, kg: 1 750.
Motor: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor. Volym 1 984 cm3. Max effekt 252 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 1 600 v/min. Elmotor med 105 kW/143 hk toppeffekt och max vridmoment 350 Nm. Max systemeffekt 367 hk. Max systemvridmoment 500 Nm. Litiumjonbatteri 14,1 kWh.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 239 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s.
Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60 Twin Engine, Mitsubishi Outlander PHEV, BMW X3 xDrive30e.

Plus: Smidig hybriddrivlina, hög komfort.  
Minus: Begränsad elektrisk räckvidd, mindre bagageutrymme än andra Q5.

Vad nytt? Laddhybridutförande av Audis mellansuv Q5.
För vem? Tjänstebilister.    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.