Nästa artikel
Provkörning: Audi Q5 (2016)
Provkörning

Provkörning: Audi Q5 (2016)

Publicerad 21 januari 2017 (uppdaterad 23 januari 2017)
Audi Q5:s formspråk är gemensamt med storasyster Q7. Det går knappast att göra grillen större än såhär.
Nya Audi Q5 delar uppbyggnad med Q7. Q5 ger många av den större suvens fördelar till ett överkomligare pris och i ett mer lätthanterligt format.
Vi kör på en riktigt dålig grusväg någonstans vid Baja Californias sydspets. Nya Q5 ska tillverkas här i Mexiko vid en ny anläggning i San José Chiapa. Bitvis består vägbanan bara av fin sand men vår Q5 tuggar sig tryggt fram genom det snustorra landskapet. I en kraftig uppförsbacke stannar jag till, beundrar under ett kort ögonblick de pampiga kaktusarna utanför bilfönstret och ger sedan full gas.

Det fanns en tid när Audi gjorde stort nummer av att Quattro var ett varumärke som stod för konstant fyrhjulsdrift. Det har nu reviderats en smula. Den ursprungliga Quattron med Torsendifferential finns kvar i den mest kraftfulla versionen av nya Q5 i kombination med en ljuvlig diesel-V6:a på 286 hk och traditionell automatlåda. Vi kör dock versionen 2.0 TDI med 190 hk och sjustegs DSG-låda, den smidiga drivlina som förväntas bli storsäljare i Sverige. Här kallas fyrhjulsdriftsystemet ”Quattro Ultra” och är konstruerat med tanke på förbrukning och utsläppssiffror, inte bara på framkomlighet och prestanda. I grundläget är bilen fyrhjulsdriven. Kraft till bakhjulen kan  kopplas bort när bilen bedömer att tvåhjulsdrivet är tillräckligt. Under vår körning på den mexikanska grusvägen är dock fyrhjulsdriften aktiverad konstant.

"Bilen kan hissas upp 45 mm så markfrigången ökar till som mest 231 mm. Bra när plogvallar ska forceras!"

Vid mitt hastiga gaspådrag sticker bilen också iväg för fullt från start utan någon märkbar tvekan eller slirning. Det ska bli spännande att se om tekniken fungerar lika bra hemma på Vi Bilägares testrullar.
 
En annan sak
vi får anledning att återkomma till på svensk mark är frågan om vägbuller. Såväl motorljud som vindbrus är väl dämpat i provbilarna. Däremot trängde en hel del däckbuller in i kupén. Audi A4 delar plattformen MLB Evo med nya Q5 (och Q7). A4 har visat sig bullra en hel del på grov, svensk, asfalt. Det finns risk att Q5 lider av samma sjuka.

För övrigt håller komforten högsta klass. Kupén är rymlig, framstolarna mycket bekväma och även i baksätet åker två fullvuxna riktigt bra. Trots hög sitthöjd räcker takhöjden även för längre personer. Baksätet går att skjuta i längdled så man själv kan balansera bagageutrymmet med behovet av benutrymme.

Testbilarna var utrustade med luftfjädring, ett nytt tillval för modellen. Ställd i sitt mjukaste läge blir fjädringen väldigt komfortabel och förmår trolla bort de flesta av vägens ojämnheter. Fjädringen kan styvas upp för den som önskar  men dess största fördel är att bilen kan hissas upp 45 mm så markfrigången ökar till som mest 231 mm. Bra när plogvallar ska forceras!
 
På sedvanligt vis för märket har Q5 en tillvalslista av det mer omfångsrika slaget. Kryssar man för allt godis blir det dyrt. Bland annat kan man välja marknadens bästa digitala förarmiljö, Audi virtual cockpit. Informationen presenteras digitalt men allt sköts med knappar, vred samt en styrplatta framför växelspaken. LED-strålkastare av typen Matrix som automatiskt bländar av och fördelar ljuset runt annan trafik fungerar oerhört bra.

Säkerhetssystemet är omfattande. Kamerabaserad autobroms som även upptäcker och kan bromsa för fotgängare är standard. Som tillval finns ett radarbaserat system som även bromsar i högre farter och dessutom innehåller en adaptiv farthållare. Det finns också en kökörningsassistent som med hjälp av kamera, radar och ultraljudssensorer kan manövrera bilen under vissa förhållanden i hastigheter upp till 65 km/tim utan att föraren håller i ratten.

Nya Audi Q5 tillhör de bästa i sin klass och blir en tuff konkurrent för bland andra den kommande nya Volvo XC60.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q5?
Audi Q5 2,0 TDI S-Tronic 190 hk

Pris, från kr: 426 000.

Modell: 5-sitsig, 5-dörrars suv.

Säljstart: December 2016.

Mått, cm: L 466/B 189/H 166.

Markfrigång, cm: 20,8 (stålfjädr.).

Tjänstevikt, kg: 1 845.

Max dragvikt, kg: 2 400.

Motor: Rak, längsmonterad fyrcylindrig turboladdad dieselmotor. Volym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: 7-stegs dubbelkopplingslåda. Automatiskt inkopplingsbar 4wd Quattro Ultra.

Prestanda: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.

Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 129 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC60, Mercedes GLC, Ford Edge, Jaguar F-Pace.

 

Plus: Komfort, förarmiljö, säkerhetssystem.

Minus: Inga miljöbilsalternativ, risk för däckbuller.



Vad nytt? Ny generation av Q5, baserad på plattan MLB Evo.

För vem? Suvkunder som gillar teknik och inte räds kostnaden för tillvalen. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.