Nästa artikel
Provkörning: Audi Q3 (2018)
Provkörning

Provkörning: Audi Q3 (2018)

Publicerad 9 december 2018
Decimetern längre än tidigare. Nya Audi Q3 har svällt.
Nya Audi Q3 är inte den terrängbil som reklamen vill ge sken av men väl en påkostad stadsjeep som blivit mer praktisk än tidigare.
Det dröjer inte längre än till första meningen i presentationstexten på Audis hemsida innan nya Q3 beskrivs som en bil som ”passar lika bra i storstaden som offroad”. Hört den förut? Ännu en gång försöker bilbranschens reklammakare att sälja in en högbyggd men annars ganska vanlig personbil som terrängkunnig.

Vi frågar Audis produktexpert Tobias Söllner om Q3 verkligen har något i bushen att göra.
– Det är ingen offroadbil, säger han bestämt. Men den klarar mycket mer än man kan tro.

Framkomligheten hos den nya modellen, som ersätter Q3:an som kom 2011, har faktiskt blivit bättre. I alla fall om man ser till markfrigången som hissats upp från 17 till 19 cm. Bilen som vi kör driver dock med framhjulen, fyrhjulsdrift finns inte ens som tillval ihop med ”lilla” bensinmotorn. För att få drivning på alla hjul, via ett elektroniskt inkopplingsbart system, måste man välja någon av de större motorerna.

"Första intrycket är att motorn är starkare än vad siffrorna säger, den pinnar på och ger alldeles lagom vardagsprestanda."

De flesta som kan tänkas vara intresserade av Q3 behöver inte några ytterligare terrängegenskaper. Mer intressant är biltypens smidiga entré, den höga sittpositionen, överblicken därifrån – och utseendet. Som dagens bilmode föreskriver har Audi satsat på stora hjul (18 tum på provbilen men det går att få upp till 20 tum) och man har rätat upp huven litegrann för att förstärka framtoningen av en suv.

Storleken är jämförbar med Volkswagen Tiguan, Q3 är några cm lägre men annars är måtten väldigt lika. Q3 och Tiguan är också lika under skalet, bilarna bygger på samma grundteknik från VW-koncernen.

Provsittning bak avslöjar att Q3 blivit väsentligt rymligare, inte konstigt eftersom den nya modellen vuxit en knapp decimeter på längden. Man sitter högt, får bekväm knävinkel och även långa passagerare får plats med benen. Särskilt om baksätet är i sitt bakersta läge, soffan är nämligen skjutbar 15 cm. Ryggen går också att luta. Det enda som stör är att tredje takstolpen hamnar precis framför fejjan på de åkande. 

Takstolpen stör sikten från baksätet, här har form gått före funktion.

Även bagageutrymmet har gått upp i storlek. I förra Q3 fick man in 460 liter, i den nya 530–675 liter beroende på baksätets placering. En del av utrymmet finns under lastgolvet, där kan också insynsskyddet stuvas undan.

Vi kör på vägar av varierande skick och fjädringen sköter sig med beröm. Provbilen med standardchassi rullar avspänt och välbalanserat och ger en skön storbilskänsla. Som tillval finns ett stramare sportchassi, det klarar vi oss utan. Styrningen är oväntat lätt men precisionen finns där. Sportstolarna ger bra stöd men efter ett långt körpass tycker vi att dynans höga sidovalkar skaver mot låren.

Audi har ett nytt och svårtytt system för att namnge sina modellversioner, beteckningen 35 TFSI betyder 1,5-liters bensinmaskin på 150 hk. Vid låg belastning kan de mellersta två av de fyra cylindrarna stängas av för att spara en skvätt bränsle. Första intrycket är att motorn är starkare än vad siffrorna säger, den pinnar på och ger alldeles lagom vardagsprestanda. Ibland låter den ansträngd och det finns en viss betänketid vid gaspådrag men allt som allt – tummen upp. Förbrukningssiffror saknas ännu eftersom certifieringen enligt den nya mätmetoden WLTP drar ut på tiden. Senare ska Q3 komma som mildhybrid med stöttande elmotor.

Förarens arbetsplats ger en modern och påkostad känsla. Instrumenttavlan är en enda stor bildskärm med högupplöst grafik och i mitten av instrumentbrädan, speciellt utformad med två ”våningar”, finns den numera obligatoriska pekskärmen. AC:n har dock fysiska reglage, till skillnad från A6 och flera andra nya Audi. Framför växelväljaren finns uttag för vanlig USB och för den nya standarden USB-C som vi lär se mer av framöver. Provbilen är lite extra ombonad med ljusbrun alcantara här och var, det mjuka materialet känns ungefär som mocka och det går även att beställa i grått eller orange. 

Alcantaran och mycket annat är dock tillval och som vanligt när det gäller Audi kan bilen bli mycket dyrare än grundpriset. Automatisk nödbroms, som även fungerar vid backning, ingår dock i alla versioner. För tjänstebilsförare finns ett särskilt erbjudande med 190-hästars diesel, automat och fyrhjulsdrift som kvalar in under den viktiga gränsen 7,5 basbelopp.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q3?
Audi Q3 35 TFSI

Pris, från kr: 358 200 (330 000 för kampanjversionen Proline Edition).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 448/B 186/H 162.
Markfrigång, cm: 19. 
Bagagevolym, l: 530–1 525.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning, volym 1 498 cm3, max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).
Prestanda: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: Ej certifierad ännu.
Konkurrenter: Volvo XC40, VW Tiguan, BMW X1, Mercedes GLA, Jaguar E-Pace, Lexus UX med flera.
 

PlusSkön att köra, lagom storlek, hög finish. 
Minus: Kostar sin slant, trånga sportstolar, baksätessikt.

Vad nytt? Ny och större modell som är släkt med VW Tiguan.
För vem? Nu borde den lilla familjen få plats.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.