Nästa artikel
Provkörning: Audi Q3 (2011)
Provkörning

Provkörning: Audi Q3 (2011)

Publicerad 9 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Suvarna blir mindre och bränslesnålare – det är nya Audi Q3 ett bra exempel på. Men någon bil för tuff terräng är det inte, även om Audi hävdar det i marknadsföringen.

För fem år sedan kom Audis första suv, gigantiska sjusitskolossen Q7. 2008 kom kompaktare Q5 och nu är det dags för en ännu mindre suv, Q3. Det är också den smartaste bilen av dessa.

Utrymmena är nästan i klass med den närmare 40 000 kronor dyrare Q5. Baksätet på Q3 är förvånande rymligt på ytterplatserna. Mittplatsen är trång som i de flesta bilar. Bagageutrymmet med sina 463 liter är normalstort i klassen, medan Q5 är rymligare med sina 540 liter.

Förarplatsen är typisk för Audi – sober och elegant, samtidigt som den är tydlig och lättöverskådlig. Komforten i framstolarna är god.

Till en början finns Q3 med fyra olika motorer, två bensinmotorer på två liter på 170 hk eller 211 hk samt två dieslar på 140 hk samt 177 hk. Det är dieslarna som Audi tror kommer att sälja bäst, även om 140 hk-motorn endast finns i kombination med tvåhjulsdrift till en början. Det är instegsmodellen och priset börjar på 288 000 kr.

Det dröjer en bit in på nästa år innan Q3 med 140 hk diesel finns tillgänglig med fyrhjulsdrift. Priset med 211 hk bensinmotor är detsamma som för 177 hk diesel, 343 500 kr.

Vi provkörde tre olika varianter av Q3, 177 hk diesel, 211 hk bensin samt en 2,5-liters femcylindrig motor på 300 hk som ännu inte finns i produktion. Den sistnämnda lär bli prestandavarianten av Q3 och kommer troligen inte att börja säljas förrän om något år. Q3 med 300 hk ger en hel del körglädje, men några prestanda eller priser är inte kända.

Fartresurserna är dock tillräckliga även med 177 hk diesel, som också lockar med förbrukning på 5,9 l/100 km. Den starkare bensinmotorn på 211 hk är givetvis ännu kvickare, men inte lika snål på bränslet.

Fyrhjulsdriften till Q3 kommer från svenska Haldex och är alltså inte samma torsendiff som i de större Audi-modellerna. Anledningen är att Q3 till stora delar baseras på koncernsyskonet VW Tiguan.

Ingen terrängbil
Någon terrängbil är inte Audi Q3. Markfrigången är bara 17 cm. Som en jämförelse har en Volvo V70 15 cm och en Volvo XC70 21 cm markfrigång. Vi provade framkomligheten på en brant kostig med högt gräs. Q3 tog sig fram, även om den vid något tillfälle slog i underredet.

Att Audi inte presenterar frigångsvinklar eller vadningsdjup är ett tecken på att Q3 är mer tänkt som chic cityjeep än som offroadbil. Även om Audi själva hävdar att bilen ska klara tuff terräng så sätter vi ett starkt frågetecken för detta. Audiköpare med framkomlighetsbehov tittar säkert även på A4 Allroad, som ligger nära Q3 i pris.

Men på asfaltvägen trivs Q3, där känns den stadig och välbalanserad. Tyvärr är bakåtsikten dålig, något som offrats på coupé-designens altare. För att göra backmanövrar enklare finns både parkeringssensor och automatisk parkeringsassistans att tillgå som extrautrustning.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi Q3 2,0 TDI Quattro

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi Q3 2,0 TDI Quattro

Pris, från: 343 500 kr.

Modell: Femdörrars suv.

Säljstart: Oktober.

Mått, cm: L 438/B 183/H 161.

Tjänstevikt: 1 660 kg.

Släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1 968 cm3, max effekt 177 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim 8,2 s. Toppfart 212 km/tim.

Förbrukning: 5,9 l/100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 156 g/km.

Konkurrenter: BMW X1, Nissan Qashqai, Kia Sportage, VW Tiguan med flera.

Vad nytt? Helt ny bil, baserad på teknik från VW Tiguan.

För vem? För den som inte behöver de större utrymmena i Q5 och Q7.

Bra köp? Ja, smartast av Audis Q-modeller.

Plus: Förarplats, komfort, vägegenskaper.

Minus: Dålig bakåtsikt, pris, låg markfrigång.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-09 09:02
Juppe (ej verifierad)

Hoppas Q3 har lika lite designmässigt gemensamt med nya A3 som Q5 har med A5.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-09 12:21
amoC

Trenden lär väl inte brytas med mindre än att man förbättrar vägstandarden och börjar montera ner alla fartgupp. Finns ingen annan biltyp som är så perfekt anpassad för dagens stadstrafikmiljö, undra på att den är populär! :)

#3 • Uppdaterat: 2011-09-09 13:30
Juppe (ej verifierad)

simon_d:
Det är väl inte mer tramsigt att köra SUV i stan än det är att köra sportbil?
Om SUV hör hemma i terrängen så hör sportbilar hemma på banan.
Bort med valfriheten. En "folkbil" som passar alla borde räcka. Allt annat är onödigt ...

#4 • Uppdaterat: 2011-09-10 22:33
Uno Lööv (ej verifierad)

En sportbil som är en sportbil i stan: Konstigt men funkar.

En trängbil som inte är en trängbil i stan: Töntigt.

Köp defender nu! Innan det äro för sent.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-11 10:58
Erik T

juppe-folkbil:
och du vill förstås införa trabanten och återuppta nyproduktion.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-11 19:44
Raymond K (ej verifierad)

Smart av biltillverkarna att "hypa" upp suvar så att så många tycker att dom måste ha en. Dom är dyra i inköp och dyra att äga. Märkesverkstäderna tjänar fina slantar på dyrare reservdelar och service på dessa suvar.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-01 16:52
Lelle

Helt sjukt av Audi att placera samtliga baklyktor på bagageluckan. Att plocka ur reservhjul / lagningssats vid vägkanten en mörk höstkväll blir m.a.o. med livet som insats. Men gubben i månen får i alla fall några röda lampor att titta på...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.