Nästa artikel
Provkörning: Audi A6 Avant (2018)
Provkörning

Provkörning: Audi A6 Avant (2018)

Publicerad 21 oktober 2018
Utöver takspoilern flankerar två vertikala spoilerelement bakrutan. Det förstärker den sluttande profilen och ger bättre aerodynamik.
Audi A6 kränger på sig kombikostymen. Står livsstil eller lastutrymme överst på dagordningen?
I tider där rollen som storlastande familjebil allt oftare spelas av suvar och cross-overs befinner sig den välväxta kombin i en knivig situation. Var på formskalan ska man positionera sig för att fresta till köp? Offra praktikalitet för slanka former eller fokusera på mer funktionella linjer? Audi säger sig sikta på det gyllende snittet. 

–Den kraftigt sluttande bakrutan knyter an till arvet från 80-talets Audi 100 Avant och Urquattro. Trots den flacka vinkeln rymmer bagageutrymmet lika många liter last som föregångaren, konstaterar A6 Avant-designern Parys Cybulski.

Ett tryck på bakluckans låsknapp, luckan svänger upp med ett elektriskt vinande. Lastöppningen är bredare än på utgående modell och utan nämnvärd lasttröskel. Last-ytan är 101 centimeter bred och 118 centimeter lång. Under insynsskyddet finns utrymme för 565 liter gods vilket placerar 494 centimeter A6 Avant mellan Volvo V90 (560 l) och BMW 5-serien (570 l) men långt efter Mercedes E-klass (640 l).
 

"Avant brukar stå för cirka 90 procent av den svenska A6-försäljningen. Den nya modellen lär knappast påverka fördelningen till kombins nackdel."

Baksätet är lika spatiöst som i sedanmodellen. Benutrymmet har ökat med drygt två centimeter jämfört med utgående modell. Baksätet fälls i 40/20/40 proportion. Lastgolvet blir inte plant men så pass flackt att Ikea-spegeln bör kunna fraktas hem utan överhängande risk för sju års efterföljande olycka. 

Lastsäkring görs med fyra flyttbara öglor. För att underlätta lastning kan de stuvas undan i ett fack när de inte används. Välj till ”lastpaketet” och en teleskopisk bagagerumsdelare samt extra lastsäkringsnät hittar in under bagagerumsgolvet. Krokar kombinerat med elastiska band håller kassar och lösa pinaler på plats. Bagagerumsbelysningen är lågt placerad och skyms allt för lätt. Ett tryck på den omotiverat lilla ”stängknappen” och insynsskyddet slår följe med bakluckan.

Instrumentering och inredning är rakt överlyfta från A6 sedan. Likt karosspassningen är kvalitetskänslan övertygande solid, bitvis är precisionen i bygget kusligt hög. 

Motorpaletten består av en fyrcylindrig bensinmotor på 245 hästkrafter samt tre dieslar. Två sexor på 286 respektive 231 hästkrafter samt den nya fyrcylindriga 40 TDI. Likt övriga använder den mildhybridteknik (48-volt). Effekten är adekvata 204 hästkrafter. Fyrhjulsdrift, quattro, kommer som tillval. Under provkörningen noterade jag samma irriterande lojhet och fördröjning vid acceleration från 0 km/tim som vi påpekar i testet av A6 50 TDI. Den fyrcylindriga motorn är välisolerat vibrationsfri men under belastning letar sig ett distinkt vinande från turboaggregatet in i kupén.

Avant brukar stå för cirka 90 procent av den svenska A6-försäljningen. Den nya modellen lär knappast påverka fördelningen till kombins nackdel.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?
Audi A6 Avant 40 TDI Proline S-tron

Pris, från kr: 424 900 kr.

Säljstart: Nu, leverans under senhösten. 40 TDI quattro i december.

Mått, cm: L 494/B 189/H 149.

Bagagevolym, l: 565–1 680.

Tjänstevikt, kg: 1 785.

Motor: 4-cylindrig rak turbodiesel. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 750 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min. 48-volts mildhybrid. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor, framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 

Prestanda: Toppfart 241 km/tim. 

Acceleratoin 0–100 km/tim på 8,3 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Jaguar XF, Volvo V90. 

 

Plus: Komfort, tekniknivå, utrymmen, motorstyrka. 

Minus: Priset springer snabbt iväg, gasrespons. 



Vad nytt? Kombikarossen, bagageutrymme, ny dieselfyra. 

För vem? Familjen som vill åka bekvämt och säkert.    

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.