Vi måste resa en hel arbetsdag, mellan åtta och fem, för att bli presenterade för nya Audi A6. Provkörningen äger av någon anledning rum på Sicilien dit vi flygs med charterplan efter att ha gått och väntat många timmar i München – som ironiskt nog är närmaste flygplats till Audifabriken i Ingolstadt. Även om Bayern är täckt med snö hade det varit bättre att få prova bilen där, för körningen 150 mil längre söderut blir ingen höjdare.
Det mörknar när vi äntligen är framme i Palermo. Egentligen gör det inget, för på motorvägen till hotellet på öns sydvästra strand får vi god tid på oss att prova ett av nya A6:ans stora slagnummer; de adaptiva strålkastarna som ska ge maxmalt ljus i alla situationer. När en mötande bil närmar sig tonar helljuset ned gradvis mot halv, så man alltid har längsta möjliga siktsträcka. Ljusbilden ändrar sig också med vägen, är lång på motorvägen, bred i korsningar och assymetrisk vid möten.
Det fungerar sådär. När ljuset träffar en stor vägskylt bländar det ibland av och det dröjer ibland irriterande länge innan helljuset slås på efter möte. Men bekvämt är det, det ska inte förnekas, och kanske det är värt sina 22 400 kronor.
Den som vill lägga ännnu mer pengar på att se i mörker kan istället betala 33 400 kronor och får då en rad LED-lampor istället för xenonljus. Dyrt, men lamporna ska hålla bilens livslängd, uppger Audis ljustekniker. Dessutom ger raderna med skarpa ljuspunkter A6:an ett extra maffigt och högteknologiskt utseende och det kanske kan vara värt en del.
På motorvägen tvärs över ön kan vi också konstatera, att nya Audin är orubbligt stabil i hög fart. Fartgränserna på Sicilien är lite dunkla så jag passar på. Resan är mycket komfortabel, för A6 är inte bara lugn att köra, den är tyst också. Det har lagts mycket krut på ljudisolering och inte ens i farter som vore otänkbara i Sverige störs jag av vindbrus eller oljud från de breda 17-tumshjulen.
Jag gottar mig i det bekväma förarsätet och njuter av den eleganta inredningen. Audi har valt materialen med omsorg. Allt som går att fingra på känns påkostat och de snygga detaljerna syns även i mörkret. Ljuspunkter lyser upp dörrsidorna och mittkonsolen och ger en skönt ombonad stämning i kupén.
Dagen efter väntar slingor uppe i de sicilianska bergen där vi ska få känna på A6:ans avancerade aluminiumchassi, de fem olika motorerna (från 177 dieselhästar till värsta bensinmotorn, en V6:a på 300 hk) och den nya fyrhjulsdriften som i normala fall gör bilen bakhjulsdriven till 60 procent men som snabbt ställer om efter underlaget.
Men någon hårdkörning blir det inte tal om. Gryningen kommer med ett ettrigt hällregn. Djupa vattenpölar gör provkörningsvägarna lömska och inte ens med fyrhjulsdrift känns det säkert att köra fort – stupen utanför vägkanten är otäcka och räckena ser inte förtroendeingivande ut.
Under bättre förhållanden vore serpentinslingorna i bergen perfekta för provkörning av Audi A6. Det är visserligen en stor bil men inte större än förra modellen och inte så tung. Karossen är till 20 procent byggd av aluminium och med minsta motorn, den fyrcylindriga dieseln med 177 hk, väger den 1 575 kilo. Det är, hävdar Audis tekniker, ett par hundra kilo lättare än om bilen varit byggd helt av plåt.
Den lilla dieseln räcker fint till för att ge bilen fartresurser som känns tillräckliga och den drar också tåligt från låga varv. Jag får bara ett enda tjuvstopp under provkörningen. Däremot stannar motorn av sig själv varje gång bilen bromsas till stopp. Alla A6-motorer har stop/startteknik, vilket hjälpt till att göra dem snålare. De 177 dieselhästarna klarar sig med imponerande 0,49 l/mil.
Audis valspråk är ju ”Försprång genom teknik” och A6 går förstås att späcka med allsköns tekniska hjälpmedel, inte minst säkerhetsprylar. I utrustningslistan finns exempelvis ”Night vision”, en kamera som upptäcker fotgängare och djur i mörker samt ”Pre sense” som varnar, bromsar, drar åt bälten och stänger fönster för att mildra en olycka. A6 kan också kopplas upp mot Internet. Navigeringsdatorn tar emot bilder från Google Earth och på den stora bildskärmen syns en flygbild över omgivningen runt bilen. Passagerarna kan roa sig med att surfa runt med en läsplatta. Att extrautrusta bilen för långt över en halv miljon är inte svårt.
Men redan i sin grundversion är Audi A6 användarvänlig med bland annat luftkonditionering, radio, färddator och farthållare. Detta för 339 000 kronor, minsta dieselmotorn inkluderad. Det är visserligen över 30 000 mer än vad den gamla modellen kostade, men utrustningen är rikligare.
Den första provkörningen i mörker och regn blir inte särskilt avslöjande. Jag lyckas bara hitta en detalj som irriterar lite: lastutrymmet är så djupt, att jag måste luta mig mot den våta stötfångaren för att nå väskan längst in. Men resten av bilen är så bra, att den nästan blir lite tråkig.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A6Betyg
Pris: Från 339 000 kr.
Säljstart: April.
Längd/bredd/höjd: L 491,5/B 187/H 145,5 cm
Motor: Fyrcylindrig diesel med variabel turbo. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 4200 v/min. Vridmoment 380 Nm mellan 1750 och 2500 v/min.
Förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp:129 g/km
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,7 sek. Toppfart 228 km/tim.
Konkurrenter: BMW 5-serien, Mercedes E-klass, Volvo S80, Saab 9-5.
Vad nytt? Helt ny bil, dyrare men bättre utrustad än förra modellen.
För vem? Tjänstebilsåkare med höga löner.
Bra köp? Nja…värdeminskningen blir hög i kronor räknat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Röda bilar är snyggt!
Ser ju ut som om inredningsdesignen är plankad från BMW 3-serie E90-
Fattar inte att folk tycker inredningen är snygg!! Tycker den ser plottrig och omodern ut! Lite Gubbig eller tantig! Sedan skall man väl inte ha knappar runt växelspaken!! Grymt lätt att komma åt dem!!
Otroligt plottrig instrumentpanel, det är mest knapp-pornografi för de som gillar det.
LYXBIL
Bara jag som har råd, därför ni andra gnäller...
Rolls Royce och Bentley är lyxbilar
Audi är en folkvagn.
Stora skärmen ser helt malplacerad ut. Framhjulsdrift hör inte hemma i en bil i denna storleksklass, bara inse att det är en vag
Bilen har ju helt klart typiska Audi-design. Sedan kan jag tycka att de flesta A-modellerna från Audi är på tok för lika. Lite större variation för att särskilja dem hade gärna fått ske. Som bildtexten säger till en bild "Nej, det är inte A4".
Sedan om man tycker inredningen är plottrig eller inte är ju en smaksak. Tycker man om det så gör man det.
Jag har kört några Audis och det jag inte gillar är skärmen som är lite för högt placerad för min smak.
Hur stod det: "eleganta detaljer och fina material". Detta är en i premiumtrion. Och en del klagar på att förarplatsen ser "plottrig" ut. För det första kräver alla funktioner många knappar, för det andra: Se igenom "plottrigheten" och försök se det näst intill oslagbara detaljarbetet. Ta den översta bilen på förarplatsen och ställ den bredvid en förarplatsbild på Volvo V70 så inser alla att Volvon har ritats av en grupp nollor.
Näe.. Ingen höjdare.. Framifrån liknar den en Storm Trooper från Stjärnornas Krig (som i sin tur dessvärre är Nazi inspirerade). Från sidan liknar den en Volkswagen Passat. I bagageutrymmet - Skoda attiraljer! :-(
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.