Nästa artikel
Provkörning: Audi A5 Sportback (2017)
Provkörning

Provkörning: Audi A5 Sportback (2017)

Publicerad 1 oktober 2017 (uppdaterad 2 oktober 2017)
Ingen sportkupé men väl en halvkombi med kupéstuk. ”Tangoröd” metallic kostar 10 000 kronor extra.
Snygg enligt många och hyggligt praktisk – men kan nya Audi A5 Sportback försvara sin prislapp?
A5 Sportback är på pricken 38 600 kronor dyrare än A4 Sedan. Bilarna bygger på precis samma teknik, det som kostar extra är designen. Andra generationen är precis som den första, som kom 2009, en femdörrars halvkombi med låg och spänstigt skräddad kaross med ramlösa sidorutor. Det är inte helt enkelt att skilja den nya modellen från den förra men alla som kommenterar utseendet verkar överens: det är en snygg bil. Att den är ungefär fyra centimeter lägre än vanliga A4 märks på insteget, framför allt är det bökigt att ta sig in där bak.
 
Förarstolen i provbilen är klädd i mysig alcantara (tillval för 15 800 kr) och därtill är nackstöden ställbara i djupled (1 500 kr), hitta rätt körställning är lekande lätt. Sportigt utseende ska enligt Audi avspeglas i köregenskaperna, fjädring och stötdämpning har fått lite stramare sättning jämfört med vanliga A4. Misstankarna om irriterande stötighet kommer snabbt på skam, med standardchassi och 18-tumsfälgar är avvägningen mellan stabilitet och komfort riktigt lyckad.
 

"Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna."

Karaktären på vägen är avspänd, styrningen är exakt men kanske inte den mest känsliga, körläget ”Dynamic” gör responsen snabbare. Att en diesel sitter under huven hörs och känns på tomgång, annars arbetar 190-hästaren mjukt och tyst. Det är en duktigt stark motor som tål mycket segdragning och törsten verkar inte så farlig. 0,47 liter milen anger färddatorn efter en 70-milatur på mest motor- och landsväg.  Automatlådan med dubbla kopplingar och sju steg ser till att växlarna skickas i snabbt och silkesmjukt. Varvtalet vid 100 km/tim på sjuan är bara 1 300. Bland de andra motoralternativen finns en tvåliters bensinturbo på 190 eller 252 hästkrafter och en ny gasversion, G-tron, på 170 hästar.
 
Tittar man på bilen
från sidan ser man hur taket sluttar ovanför baksätet, vilket så klart påverkar innerhöjden. Ändå får medellånga plats med huvudet och urgröpningarna i framstolsryggarna ger lite extra utrymme för benen. Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna.
 
Halvkombiluckan i aluminium öppnas elektriskt genom ett tryck på nyckeldosan och utrymmet är överraskande stort. Golvet är en meter långt och lastandet underlättas av ett stort bagagenät, rejäla öglor, spännband på väggarna, krokar och vettig belysning. Baksätet är tredelat och med mitten nedfälld går skidorna in.
 
Som vanligt när det gäller Audi är extrautrustningen dyr. Provbilen är ganska försiktigt utrustad med tanke på alla finesser som kan väljas till men kostar likväl närmare halvmiljonen. A5 Sportback är kanske inte en bättre bil än vanliga A4 men den har utseendet för sig samtidigt som den är överraskande praktisk.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A5 Sportback?
Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 hk S tronic

Pris, från kr: 396 500 (provbilen: 482 500).

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 473/B 184/H 137.

Bagagevolym, l: 480–1 300.

Tjänstevikt, kg: 1 698.

Max dragvikt, kg: 1 700.

Motor: Fyrcyl. turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.

Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 112 g/km.

Konkurrenter: BMW 4-serie Gran Coupé, Volkswagen Arteon.

 

Plus: Utseende, utrymmen, köregenskaper.

Minus: Dyr, bökigt insteg.



Vad nytt? Elegant halvkombiversion av Audi A4.

För vem? Den som söker en hyfsat rymlig bil med sportigare kaross.   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.