Förarstolen i provbilen är klädd i mysig alcantara (tillval för 15 800 kr) och därtill är nackstöden ställbara i djupled (1 500 kr), hitta rätt körställning är lekande lätt. Sportigt utseende ska enligt Audi avspeglas i köregenskaperna, fjädring och stötdämpning har fått lite stramare sättning jämfört med vanliga A4. Misstankarna om irriterande stötighet kommer snabbt på skam, med standardchassi och 18-tumsfälgar är avvägningen mellan stabilitet och komfort riktigt lyckad.
"Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna."
Tittar man på bilen från sidan ser man hur taket sluttar ovanför baksätet, vilket så klart påverkar innerhöjden. Ändå får medellånga plats med huvudet och urgröpningarna i framstolsryggarna ger lite extra utrymme för benen. Mittplatsen är kyrkbänkshård och den klumpiga kardantunneln är i vägen för fötterna.
Halvkombiluckan i aluminium öppnas elektriskt genom ett tryck på nyckeldosan och utrymmet är överraskande stort. Golvet är en meter långt och lastandet underlättas av ett stort bagagenät, rejäla öglor, spännband på väggarna, krokar och vettig belysning. Baksätet är tredelat och med mitten nedfälld går skidorna in.
Som vanligt när det gäller Audi är extrautrustningen dyr. Provbilen är ganska försiktigt utrustad med tanke på alla finesser som kan väljas till men kostar likväl närmare halvmiljonen. A5 Sportback är kanske inte en bättre bil än vanliga A4 men den har utseendet för sig samtidigt som den är överraskande praktisk.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A5 Sportback?
Pris, från kr: 396 500 (provbilen: 482 500).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 473/B 184/H 137.
Bagagevolym, l: 480–1 300.
Tjänstevikt, kg: 1 698.
Max dragvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcyl. turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: BMW 4-serie Gran Coupé, Volkswagen Arteon.
Plus: Utseende, utrymmen, köregenskaper.
Minus: Dyr, bökigt insteg.
Vad nytt? Elegant halvkombiversion av Audi A4.
För vem? Den som söker en hyfsat rymlig bil med sportigare kaross.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.