Den nya cabben, som baseras på senaste A5 Coupé, är fyrsitsig på riktigt. Tack vare tunnare framstolar och aningen längre axelavstånd har benutrymmet i baksätet vuxit med två viktiga centimeter mot föregångaren. Personer av medellängd åker hyfsat bekvämt där bak och med taket nere blir det också enklare att åla sig in. De som åker fram får hjälp av elektriska armar som räcker fram bältet.
Bilar från Audi brukar vara genomtänkt konstruerade ner till minsta detalj. Därför blir vi förvånade över hur suffletten öppnar och stänger över baksätet: om passagerarna sitter som vanligt får de en smäll i nacken av takets bakre del. Visst går det att ducka eller att evakuera baksätet men det känns sådär i en bil för de här pengarna.
"Köregenskaperna är lugna, stabila och konsekventa men den där riktiga rattvridarglädjen infinner sig inte."
Viktökningen märks ute på vägen, cabben är inte fullt lika rapp i reaktionerna som kupéversionen av A5 eller basmodellen A4. Köregenskaperna är lugna, stabila och konsekventa men den där riktiga rattvridarglädjen infinner sig inte. Provbilen är försedd med extra styvt sportchassi och 19-tumsfälgar och föga förvånande blir åkkomforten lidande. Det går stötigt över vägskarvar och annat ojämnt. Vi skulle hellre valt standardchassi och mindre fälgar för att få mer ”glidarkaraktär”.
Motorn under den långa huven är en tvåliters bensinturbo på 252 hästar. Gott om kraft finns över hela registret och vi gillar karaktären med mjuk och tyst gång vid jämn belastning och det dovt kraftfulla ljudet vid full gas. Så fort föraren släpper gaspedalen går motorn ner på tomgång och låter bilen ”segla” fram. Sittpositionen är låg, framstolarna ger lagom kurvstöd och den avfasade ratten med perforerat grepp ligger skönt i händerna. Funktionerna är lättskötta med rediga reglage och rattknappar och allt som fingrarna rör har en påkostad känsla.
Tekniska finesser finns i överflöd men det mesta kostar extra och Audi är bra på att ta betalt. Några exempel: chassi med ställbara stötdämpare (11 900 kr), digital instrumentering med navigator (29 900 kr), nackvärmare i framstolarna (5 900 kr), inredningsdetaljer i nappaläder (17 000 kr). Säkerhetsutrustning som automatisk nödbroms är däremot standard. Provbilen är välutrustad men på intet sätt fullsmetad och kostar ändå närmare 700 000 kronor. Nog är det en elegant bil men prislappen är inte helt lätt att svälja.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A5 Cabriolet?
Pris, från kr: 514 000. 2.0 TFSI 190 manuell: 441 000. Provbilen: 691 800.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467/B 185/H 138.
Bagagevolym, l: 380 (320 med öppet tak).
Tjänstevikt, kg: 1 879.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 984 cm3, max effekt 252 hk (185 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 360 Nm vid 1 600–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,3 s.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km, CO2-utsläpp 151 g/km (med 19-tumshjul).
Konkurrenter: BMW 4-serie Cabriolet, Mercedes C-klass Cabriolet.
Plus: Dragfritt för två åkande, stort bagageutrymme, hög finish.
Minus: Dyr, dum takfällning, stötig med sportchassi och 19-tumsfälgar.
Vad nytt? Fällbart tygtak på Audis senaste mellanklassare.
För vem? Den som vill ha en elegant och rymlig cabriolet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.