Nästa artikel
Provkörning: Audi A3 Sportback (2012)
Provkörning

Provkörning: Audi A3 Sportback (2012)

Publicerad 20 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fyradörrarversionen har nästan alla Audi A3-spekulanter väntat på. Nu är den här och vi har provkört den med tvålitersdiesel på 150 hk och 1,6-diesel på 105.

Minst nio av tio svenska Audi A3-köpare föredrar bakdörrar, så nya A3 Sportback är högintressant. Modellen premiärvisades på Parissalongen i höstas och den svenska debuten sker i februari. Order kan tecknas redan nu.

Priset blir 8 500 kronor högre än för motsvarande tredörrarsversion, i ett program som kommer att omfatta en myriad motoralternativ och utrustningsversioner, fram- och fyrhjulsdrift. En S-modell är på gång, liksom en gasdriven A3 TCNG under 2013. Under 2014 kommer en eldriven A3 Sportback e-tron. Den tyska nyhetsfloden rasar på.

Jämfört med föregående generations Sportback ser den nya mer förändrad ut än vad den motsvarande gamla och nya tredörrars A3 gör. Sportback-linjerna är som om A4 Avant blivit något kortare och lite högre. Bilens designers talar gärna om en "tornadolinje" som blåst in under sidorutornas nedre kant och om en dynamisk linje som spänner sig ovanför trösklarna.

Jämfört med gamla A3 Sportback är axelavståndet 58 millimeter större, totalt 263,6 centimeter, vilket i sin tur är 36 millimeter längre än för tredörrars nya A3. Framaxellinjen har flyttats 40 millimeter framåt jämfört med gamla A3 Sportback.

Många siffror blir det under första presentationen och provkörningen i Monaco och Frankrike, den kritiska punkten är ändå om baksätet på kuppen blivit tillräckligt? Ja, det har det. Det är enklare att kliva in i än i tredörrarsversionens, även om själva insteget nere vid tröskeln är en smula knapert.

Väl på plats kan man sitta två i bredd utan problem och ha riktigt gott om plats för knäna. Det känns och är ungefär som i nya Golf (testad i Vi Bilägare 17/2012), den fyrkantiga, lite höga karossen medger framför allt väldigt bra huvudutrymme. Fast tre personer i bredd där bak blir värre, men det finns ju större Audimodeller i så fall.

Dörrarna lägger cirka 30 kg extra till vikten av motsvarande tredörrarsversion. Jämfört med gamla A3 Sportback är viktbesparingen, tack vare koncernens nya MQB-plattform, ändå avsevärd: cirka 90 kg beroende på utförande.

En lite längre, lite tyngre ny A3 – hur är den att köra? På vägarna i Monacos flotta omgivningar kan man inte utröna den saken så noga ty varje meter är mer eller mindre igenkorkad eller uppriven av vägarbeten.

Farten överskrider sällan 50 km/tim. Men uppe i bergen mot La Turbie går det att stå på lite bättre och då kan den riktigt känslige förnimma en aningen lugnare fjädringsrörelse i guppen, tack vare det större axelavståndet. Någon annan skillnad hittar i alla fall inte jag. Sportback går exakt och lätt på vägen, har ovanligt bra elservo för styrningen och en växelspak som tycks älska skiften.

En kort sväng i 105-hästarsdieseln, samma motor som i Golftestet i Vi Bilägare 17/2012, avslöjar en skillnad: den manuella lådan är sex- i stället för femväxlad i Audi. En utpräglad överväxel och jag får konstant växla ned när det bär i väg uppåt bergskammarna.

Med kombinationen av det mest avancerade infotainment-systemet MMI Navigation Plus och Audi Connect, för ett sammanlagt prispåslag på cirka 30 000 kronor, ges möjligheten att surfa på nätet och sköta e-post i bilen – för upp till åtta mobila enheter. Man kan skräddarsy fler möjligheter: flyg- och tåginfo, billigaste bensinpriserna i trakten, Facebook, Twitter, diktering av SMS, uppläsning av e-post etc. Man behöver alltså inte få en lugn stund bakom ratten om man inte vill. Personligen fann jag själva bilen underhållande nog.

Klicka här för att se ett galleri med 153 bilder på Audi A3 Sportback.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 Sportback?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A3 Sportback 2,0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A3 Sportback 2,0 TDI:

PRIS, FRÅN KR: 219 000 (1,4 TFSI), 2,0 TDI kostar från 242 000.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
säljstart: Februari 2013.
MÅTT, CM: L 431/B 179/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 385.
MOTOR: Rak fyrcylindrig tvärställd diesel, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, direktinsprutning, enkelturbo. Volym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift.  Sexväxlad manuell låda alt. sexväxlad S tronic.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 8,7 s. Toppfart 216 km/tim.
FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 108 g/km.
KONKURRENTER: BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volvo V40.

VAD NYTT? Bakdörrar på nya generationens Audi A3.
FÖR VEM? För åtminstone nio av tio A3-köpare.

PLUS: Rymligare baksäte och större bagageutrymme än tredörrars A3, köregenskaper, finish, motor.
MINUS: Smalt för fötterna i insteget bak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-20 13:47
Gunnar Lindberg

Runtomsikten ser ut att vara hyfsad medan inredningen på bilderna är mer än lovligt dyster. Perfekt bil till begravningen?

#2 • Uppdaterat: 2012-12-20 14:08
Hackenbush

Bilen ser trevlig ut och sikten runtom är hyfsad verkar det som men jag tror att det känns som om att "gå in i en kolkällare" om man sätter sig in i bilen.
Svart inredning är aldrig trevligt.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-20 16:11
månssons

I en Audi förväntar jag mig en lyxig inredning, framförallt med tanke på priset, men denna bjuder ju fan på något i stil med en 15 år gammal japanare. Framförallt är runda luftutsläpp något av det bästa man kan montera i en bilinredning för att fullkomligt förstöra den.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-20 19:05
göinge

Ännu en gång visar det sig att bilmedia har varit fullständigt fel ut... Medan bara spionbilder fanns på nya Audi A3 sportback fanns påstods att bilen skulle bli mycket längre än dåvarande och växa till 455 cm längd. Helt fel visar det sig. Som för det mesta när en biljournalist sätter sig vid tangentbordet!

#5 • Uppdaterat: 2012-12-20 22:52
Per_K

En mycket trevlig bil verkar det som, och dessutom en gasdriven version på gång. Äntligen!

#6 • Uppdaterat: 2012-12-21 09:15
Irvor

Säga vad man vill om V40, men nog ser den bra mycket roligare ut på både utsida och insida !
A3 må vara hur bra som helst, men den framkallar ingen känsla hos mig alls.
Jag känner mig likgiltig när jag ser den.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-21 15:02
A_q

Jag tycker precis tvärtom. A3 håller en betydligt bättre klass än V40.
V40 ser lika krystad ut som vilken asiatisk bil som helst.

Ni som gnäller på inredningen har förstås kollat upp och konstaterat att man inte kan få andra färger än svart...?

#8 • Uppdaterat: 2012-12-21 22:56
Irvor

Har provbyggt en A3 på Audis hemsida.
Men jag gillar den inte riktigt.
Den ser så fin o tillrättalagd ut, men jag får ingen som helst "vill ha" känsla.
Tur inte har samma smak.....

#9 • Uppdaterat: 2012-12-22 22:33
saabnisse

Jo men om man bygger den på hemsidan kan man ju få lite roligare interiörer än de så vanliga dystra svartmesiga färgerna, men billigt blir det inte.
Men det är väl inte meningen, det ska väl synas att man inte åker i en dussinbil.

#a • Uppdaterat: 2013-01-21 07:57
VW Polo 2012

Nej tacka vet jag ljus inredning, så man snabbt ser hur skitig den blir inuti. Och helst svart stilig lack, så man i tidigt stadium kan tvätta sin bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.