Att leva med en gasbil behöver inte vara besvärligt. Numera finns närmare 150 gasmackar och tjugotalet modeller att välja bland. Ett av de senaste tillskotten är Audi A3 g-tron, en bil som från första början är utvecklad för gasdrift till skillnad från flera andra gasbilar.
Under huven sitter en omarbetad variant av bensinmotorn 1.4 TFSI. För att den ska gå på både bensin och gas har bland annat topplocket, turboladdaren, insprutningen och katalysatorn modifierats och på kuppen har effekten kapats med tolv hästkrafter och det maximala vridmomentet knuffats högre upp i varvtalsregistret. Det gör bilen lite klenare på låga varv men motorn är så allsidig och kraftflödet så jämnt att den känns tillräckligt pigg ändå.
För att hålla vikten nere är de båda gastuberna, som ligger under lastrumsgolvet, tillverkade i lätta plastmaterial. Var och en väger 16 kilo och allt som allt har anpassningen till gasdrift gjort bilen 55 kilo tyngre. Den deklarerade räckvidden på gas är 40 mil, men om gasen sinar går bilen automatiskt över till bensin och för det ändamålet finns en normalstor tank på 50 liter som gör att bilen kan fortsätta rulla i upp till 90 mil. Växlingen till bensinläget är mjuk och knappt märkbar. Precis som andra gasbilar startar motorn med bensin och kopplar över till gas när motorn fått upp temperaturen. Så här års går det på nolltid, men på vintern får man räkna med att köra en stund på bensin.
En av gasdriftens fördelar är att privatpersoner slipper betala fordonskatt i fem år och för de som har en gasbil som tjänstebil är förmånsvärdet nedsatt med hela 40 procent. Dessutom är fordonsgas ungefär 25 procent billigare än bensin. Enda smolket i den annars så skinande ekonomibägaren är att inköpspriset är 13 500 kronor dyrare än bensinvarianten.
Men allt handlar ju inte om pengar, att köra gasbil är också att tänka på miljön. Fordonsgas ger alltid lägre utsläpp jämfört med bensin och diesel, men eftersom gasen är en blandning av förnyelsebar biogas och fossil naturgas är den inte så ren som det ibland framställs. Klimatnyttan blir ju inte alls lika stor om hälften (som är den vanliga inblandningen av naturgas i Stockholm) av gasen pumpas upp från jordens inre. Naturgas innehåller mer energi än biogas, mer naturgas i pumpen ger alltså längre räckvidd och vice versa.
Bilens fasta serviceintervall på 1 500 mil ska också finnas med i ekvationen. Andra A3:or har flexibla intervall som innebär att service ska ske senast efter 3 000 mil eller två år. För övrigt är finishen oklanderlig, köregenskaperna högklassiga, komforten god, och som tur är finns inget tvång att åka runt med sidodekalerna.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 g-tron?
PRIS, FRÅN KR: 235 000. MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 431/B 179/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 355.
MOTOR: Fyrcylindrig gas/bensin med turbo, tvärställd, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, volym 1 395 cm3, max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 800–6 000 v/min, max vridmoment 200 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (sjustegad automatlåda: 20 300 kr).
PRESTANDA: Toppfart: 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
Deklarerad FÖRBRUKNING: Gas: 3,3 kg/100 km. Bensin: 5,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: Gas: 92 g/km.
Bensin: 120 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes B 200 NGD, Volkswagen Golf TGI, Skoda Octavia G-TEC, Ford Focus CNG, Volvo V60 AFV Bi-Fuel, med flera.
PLUS: Välintegrerad gasdrift, miljösmart med biogas, rabatterat förmånsvärde.
MINUS: Tätare serviceintervall och nedsatt prestanda jämfört med bensin-varianten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har faktiskt klurat på om denna bilen skulle kunna vara något för mig.
Men allt prat om gastankar som håller max 15 år och otydlighet från tillverkare runt detta gör att man tvekar lite.
Fördel med denna verkar ju dock vara att den vanliga tanken är rätt så stor.
Sen så har vi ju el-hybriderna, som iofs är något dyrare, runt hörnet.
Modern/ny teknik är alltid intressant, och har inga problem att man flyttar kostnader sålänge det inte blir några chockartade ökningar.
Som ViB skriver så är det tråkigt att man blandar in så mkt naturgas, när man gör valet gasbil så är det ju främst Biogas (när det finns) som man är ute efter att köra på.
G-Tron ÄR intressant, men E-Tron lär bli ännu mer intressant
Hmm, borde vara ett kap på begagnatmarknaden, den har ju ändå en 50 liters tank för vanlig soppa
Ett merpris på 13500 kr jämfört med bensinvarianten var ju inte så farligt. Förr kunde ju gasversioner av t.ex. Volvo (Bi-Fuel) kosta 30000 kr mer.
Gällande miljövänligheten är fordonsgas (minst hälften biogas, resten naturgas) det hittills enda bränslet som klarat kriterierna för svanen-märkning. Värt att notera är att naturgas visserligen är ett fossilt bränsle, men ger betydligt lägre CO2-utsläpp jämfört med bensin eller diesel.
För er som är skeptiska på grund av hållbarhet kan upplysas om att det är de äldsta gasbilarna, före årsmodell 2002, som har en livslängd på gastankarna på 15 år. Därefter är det 20 år som gäller. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/gastank/
Själv har jag kört gasbil (Volvo Bi-Fuel) i 10 år och är mycket nöjd. Byter gärna till gasbil igen, när det blir dags.
Orka med gasbilar. Vi ser ju vad som händer med de gamla modellerna.
"Nej vi räknar inte med att din bil håller mer än 15 år, sen finns det inga nya tankar att tillgå..."
Och till vilken peng att byta grejjorna?
Nej. Allt detta fifflande med modern teknik har bara flyttat kostnader.
Från bränsle till finlirs-teknik som är skitdyr och jobbig att laga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.