Under den här tork- och översvämningsdrabbade sommaren har nog många vaknat och insett att bilarna har en stor del i dagens miljöproblem. För tillverkarna har det varit uppenbart länge och många har jobbat hårt för att skapa sig en miljöprofil inför framtiden. Toyota kapade åt sig ledningen i hybridligan, Ford tog sig an etanoldrift, BMW satsar på vätgas och Honda har visat flera körbara bränslecellsbilar. Audis devis "Försprång genom teknik" började däremot blekna lite.
Men när nöden är som störst är hjälpen närmast. Audis tekniker fick syn på koncernens 1,9 liters turbodiesel. Den sitter sedan länge i A3 och används också flitigt av både Volkswagen, Seat och Skoda.
Själva motorn var inte så mycket att göra åt. Den är snål, vilken bil den än sitter i. Men genom att laborera med den femväxlade lådan och höja utväxlingen fick teknikerna motorn att arbeta på lägre varvtal i de vanligaste farterna. Instrumenten försågs med en liten lysande indikator som uppmanar föraren att växla upp eller ned så motorn alltid arbetar inom sitt snålaste register. En omgång lättrullande däck avrundade miljöanpassningen. Och se! Förbrukningen sjönk till 4,5 l/100 km och utsläppen av koldioxid hamnade under den magiska svenska gränsen 120 g/km.
Beteckningen A3 kompletterades med tillägget "e-power", priset steg med 1600 kr. Men eftersom bilen går under miljögränsen får köparen tillbaka 10 000 kr. Och eftersom dieselmotorn har partikelfilter bjuder staten på 6000 kr i vägskatt. Lite av en plus-affär alltså.
Och det är inte det enda positiva med Audi A3 e-power. Det är en rolig bil också.
Motorn låter lite grovt men skickar iväg bilen med kraft i accelerationerna. Växelindikatorn är trovärdig, den uppmanar inte föraren att växla upp vid så låga varv att bilen inte orkar. Även den som alltid lyder växlingspilen får en glatt dragvillig bil.
Trots att 105-hästarsmotorn har fått en hög utväxling finns det mycket sportkänsla i e-power. Den är ett härligt sällskap på krokiga, krävande vägar. Fjädringen är bestämd men ändå ganska bekväm, styrningen snabb och mycket precis. Den femväxlade lådan hänger med på kvicka växelbyten.
Vi provade sportbackmodellen med fem dörrar. Den är lite större och mer praktisk, men också 45 kilo tyngre än den mindre tredörrarsvarianten. Det ska inte påverka förbrukningen enligt Audi. Sportig körning är förstås inte helt förenlig med låg förbrukning. För att utsläppen ska hålla sig på rätt sida miljögränsen får A3 inte dra mer än 0,45 l/mil i blandad körning. Men dit kom vi aldrig under provkörningen.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A3 1,9TDI e-powerBetyg
Pris: Med 3 dörrar: 217 500 kr. Femdörrars sportback från 226 000 kr.
Modell: Tre eller femdörrars halvkombi.
Säljstart: Säljs redan.
Mått, 3-dörrar: L 420, B 177, H 142 cm. Sportback är 9 cm längre.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig, direktinsprutad turbodiesel. Volym 1,9 l. Effekt 105 hk vid 4000 v/min. Vridmoment 250 Nm vid 1900 v/min.
Prestanda: 0-100 på 11,4 sek. Toppfart 194 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus flexi-fuel, Volvo V50 flexi-fuel, Toyota Prius, Honda Civic Hybrid, Citroën C4 HDi
Vad nytt? En fintrimmad dieselmotor som fått höjd utväxling och sänkt förbrukning.
För vem? Den som tänker på miljön men inte vill göra avkall på körglädjen.
Bra köp? Säkert. Priset är inte lågt, men Audis kvalitet är hög. Miljö- och partikelfilterrabatter på sammanlagt 16 000 kr ger en lättnad åt plånboken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.