Nästa artikel
Provkörning: Audi A1 Sportback (2012)
Provkörning

Provkörning: Audi A1 Sportback (2012)

Publicerad 20 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Äntligen en Audi A1 med dörrar också till baksätet. Men det är under huven fram den mest spännande nyheten finns, i form av en motor med cylinderavstängning, lägre förbrukning och ökad effekt.

Efter förra årets cirka 1 100 sålda Audi A1 med två dörrar i Sverige är det nu i mars dags för en variant med större användningsområde: Audi A1 Sportback.

Karossen har fått bakdörrar, innerutrymmena är förbättrade, bakrutan mer upprätt och grundpriset för respektive motorversion är 7 000 kronor högre än för tvådörrarsmodellen. Vid halvårsskiftet kommer dessutom en A1 Sportback kallad 1,4 TFSI COD med intressant motorteknik.

Den sista förkortningen står för Cylinder On Demand, ”cylinder på beställning”, och innebär att motorn vid låg belastning automatiskt och omärkligt stänger av två cylind-rar (nummer två och tre) för att spara bränsle och avgaser.

Systemet liknar det som nyligen kom på den 520 hk starka Audi S8. I en så stark motor finns förstås mer faktisk bensin att spara, men en minskning med 0,6 l/100 km (från 5,3 l/100 km till 4,7) i en så liten bil som A1 är inte att förakta, i synnerhet inte som man på köpet får ansenliga prestandavinster.

1,4-motorn ger i COD-utförande 140 hk i stället för standardmotorns 122 och maximalt vridmoment ökar från 200 Nm till 250 Nm. Bilen har därmed blivit riktigt kul och karaktärsfull att köra, vilket man inte kan beskylla 122-hästaren för att vara.

Med 140-hästaren är A1 en budget-GTI, med rapp gasrespons från lågvarv, skön kraft i maxregistret och en totalt sett mycket lyckad körkänsla där styrning och det distinkta chassit adderar till den alerta stilen. Provkörningen ägde rum på vägar utanför Girona i nordöstra Spanien, där kurvorna hängde ihop som stålull.

Behovet av 185 hk-versionen, som har både kompressor och turbo, är utraderat med COD-motorn. Debuten sker vid halvårsskiftet och prispåslaget blir 14 000 kronor utöver tillägget för Sportback-utförandet.

Cylinderavstängningen sker med hjälp av elektromagnetiska ställdon på kamaxeln, i samverkan med skjutbara kamaxelsegment som innehåller kamnockar av olika profil. Ställdonen innehåller en tapp som vid cylinderavstängning leds in till ett spår i ett segment av kamaxeln där det inte finns någon kamnock.

Under låg och medelhög belastning, mellan 1 400 och 4 000 v/min och motsvarande mellan 25 och 75 utnyttjade Nm vridmoment, öppnas därför inte någon av insugsventilerna på cylinder två och tre, samtidigt som motorstyrningen stänger av dessa cylindrars bränsletillförsel.

Vid ökad belastning förskjuts segmentet blixtsnabbt (13–35 millisekunder) tillbaka, insprutningen aktiveras och de overksamma cylindrarna tänds så att full kraft är tillgänglig igen. Förloppet sker omärkligt, den med kaninöron kan möjligen märka en svagt förändrad motorton. Funktionen styrs av sensorer som registrerar hur gaspedalen används. Vid oregelbunden körstil sker ingen cylinderavstängning, inte heller under bromsning eller på tomgångsrull i nedförsbacke.

Cylinderavstängning är inget nytt. På 1980-talet fanns Cadillacs märkliga V8-6-4, där succén var måttlig men garantireparationerna desto fler. Gamla V12-slagskeppet BMW 750i var 1988 tidigt ute med att stänga en cylinderbank vid fel så att man kunde köra hem under ”limp mode”, haltande gång.

Audis nyhet känns modern och kombinerar dieselns snålhet med bensinmotorns rivigare karaktär. Bensinmotorn är allt annat än färdigutvecklad och man anar en viss kannibalism inom Audi (och VW-koncernen, räkna med att tekniken sprids) när det nu finns ett snålt och roligare alternativ till raden av TDI-motorer. Hur COD-konstruktionen håller på sikt är förstås för tidigt att sia om.

Sportback kommer att ta över majoriteten av A1-för säljningen. Karossen är sex millimeter högre och sex millimeter bredare än tvådörrarsmodellen. Takhöjden i baksätet är elva millimeter större.

Jag får utan vidare plats på dynan bak, men generöst rymligt är det inte. Audi erbjuder såväl två- som tresitsigt baksäte på hemmamarknaden, till Sverige kommer enbart det senare.

Nittiosex procent av kunderna beställer paketet Proline för 9 900 kronor, med golvmattor bak, klimatanläggning, 16-tums alufälgar och ljus-/regnsensor. Teknikpaket för 8 500 kronor ger en finare ljudanläggning, multifunktionsratt och färddator med multidisplay. Personligen skulle jag först och främst kryssa för COD.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Sportback?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI COD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A1 Sportback:

Pris, från kr: 165 000.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Säljstart: Mars 2012.

Mått (cm): L 395/B 175/H 142.

Motor: Fyrcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, turbo och automatisk cylinderavstängning. Volym 1 390 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–4 000 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim 8,1 s. Toppfart 212 km/tim.

Förbrukning: 4,7 l/100 km.

CO2-utsläpp: 111 g/km.

Konkurrenter: Mini, Audi A3, Citroën DS3, Alfa Romeo MiTo.

Vad nytt? Rymligare och mer praktisk kaross, ny motorteknik.

För vem? För den som vill ha en liten bil med stora egenskaper.

Plus: Motor, gasrespons, körkänsla, förbrukning, finish.

Minus: Skräpigt tomgångsljud.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-20 09:28
Hackenbush

Sportback? Är det bara baken som är sportig?

#2 • Uppdaterat: 2012-02-20 10:19
Thommys

En fyrdörrars står sig bättre på andrahandsmarknaden än en två dörrars.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-20 10:41
Juppe (ej verifierad)

"syns knappt"
Jag tycker skillnaden är stor. Så här borde A1 sett ut från början, även som 2-dörrars. Ser mer proportionerligt och snyggt ut.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-20 19:22
Reverend Benny

Denna besatthet av 5 dörrar, visst mer praktiskt men en dipp för en annan så skön design.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-23 01:16
Roger Skagerström

Den finns ju med både och? Två dörrar är bara korkat dock. Svårt att komma in i baksätet, enorma framdörrar som knappt går att öppna på en tight parkering, och som är svårare att stänga pga sin storlek när man väl sitter inne i bilen.

Sen vete fan om den blev så mycket fulare eller snyggare. Ingen av dom är nån skönhet i mina ögon. 2-dörrars kanske ser lite "sötare" ut dock.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-28 16:21
Minimats1

Jag tycker att den ser lite underlig ut, Audi A1 överhuvudtaget, sedan om det är med femdörrar eller tredörrar gör inte så stor skillnad. Det är alltid mer praktiskt med femdörrar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.