Den bilden får jag ändå lov att lägga åt sidan när jag nu står framför Aston Martins senaste modell, nya Vantage. Kolla på den bara! En låg sportbil med stora lufthål inbyggda i framskärmarna, trådsmala strålkastare och en brett gapande kylargrill. Framtoningen känns mer som en giftig körmaskin än en klassiskt elegant gentlemannabil. Visst är den snygg på bild men i verkligheten – wow!
Handtagen är infällda i dörrarna, för att öppna trycker man i framkant och drar sedan i bakkant. Annorlunda – men en Aston Martin ska väl inte vara som andra bilar. Kupén är fullkomligt dränkt av svart alcantara, det mockaliknande materialet finns överallt: i taket, över instrumentbrädan, på dörrarna, mittkonsolen och stolarna. Kanske inte så elegant men sportbilsmässigt – absolut. Det är mörkt och tajt och känslan är att bilen omsluter en och att man sitter en hårsmån över backen. Varför ratten är fyrkantig förstår vi inte alls men britterna kan ju vara lite speciella…
"Det skriker, pangar och gurglar ur de fyra rören och volymen är uppskruvad så att alla ska höra. Och som motorn sätter fart på bilen!"
Kuriosa är att fabriken i Gaydon bara har en robot och att varje bil tar 250 arbetstimmar att skruva ihop. Flera prylar är bekanta från annat håll: styrplattan, mittvredet, blinkersspaken och p-bromsen är hämtade rakt av från Mercedes. Multimediasystemet kommer från samma adress men det är den förra, nu utgående versionen.
Mercedes äger faktiskt fem procent av Aston Martin och det också är tyskarnas prestandadivision AMG som levererar motorn, en fyraliters V8 med dubbla turbo och 510 hk som sitter fram men väl bakom framaxeln för viktfördelningens skull. Automatlådan är monterad bak och kommer från tyska ZF.
Ljudet är halva grejen. Det skriker, pangar och gurglar ur de fyra rören och volymen är uppskruvad så att alla ska höra. Och som motorn sätter fart på bilen! Accelerationen är en sådan dynamitsmäll att det gäller att hålla hårt i tyglarna, kapaciteten är fjärran av vad vanliga vägar tillåter.
Vardagsegenskaperna grumlas också litegrann av den ständigt höga ljudnivån. För biltypen är utrymmena i alla fall förvånansvärt generösa. Handskfack och kurvhandtag för passageraren saknas dock.
Det är inget snack om att nya Vantage är en otroligt häftig bil men kanske att den blivit lite mindre exotisk av allt det tyska innehållet. Ska inte en Aston Martin vara genombrittisk?
Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin Vantage?
Pris, från kr: 1.600.000 (2,2 miljoner med alla tillval).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 447/B 194/H 127.
Bagagevolym, l: 350.
Tjänstevikt, kg: 1 605.
Motor: V8–bensin, dubbelturbo, volym 3 982 cm3, max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 685 Nm vid 2 000–5 000 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 314 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,6 s.
Deklarerad förbrukning: 10,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 245 g/km.
Konkurrenter: Porsche 911, Jaguar F-Type, Mercedes-AMG GT, Audi R8 med flera.
Plus: Ögongodis, styrkänsla, mustig motor, ändå ganska rymlig.
Minus: Mycket pengar så klart, blandad kvalitetskänsla, nervös på dålig väg.
Vad nytt? Helt ny modell.
För vem? Den med tjock plånbok som söker en ovanlig njutningsbil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.