Kön över passets krön ringlar sig långsamt framåt. I knapp styrfart knattrar den 2,2 liter stora dieselmotorn påtagligt under huven och skickar vibrationer upp i ratten. När det kommer till mjuk och smidig gång ligger exempelvis dieselmotorerna från Volkswagenkoncernen långt före. Vi kör också en kortare sträcka med den bensinturbo på 2,0 liter och 280 hk som erbjuds från säljstarten. En betydligt trevligare motor!
Den standardmonterade automatlådan sköter sig utmärkt. Körställningen är bra men det blir trångt kring pedalstället om man har stora fötter klädda i grova vinterskor. Instrumenten är tydliga men växelpaddlarna vid ratten så stora att det är svårt att nå rattspakarna bakom dem.
"I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?"
Stelvio delar plattformen Giorgio med sedanen Giulia som fått mycket beröm för sina köregenskaper. Konverteringen till suv har dock inneburit 19 cm högre sittposition och upp till cirka 300 kg mer vikt. Styrningen är fortfarande snabb men förmedlar inte lika mycket känsla som i Giulia. Den unika lätthet med vilken sedanen äter snabba kurvor finns inte riktigt kvar i Stelvio, trots att den med suv-mått mätt är en lättviktare.
Suven har samma säkerhetssystem som Giulia som presterade utomordentligt väl i krockproven hos Euro NCAP. Det finns ingen anledning att tro att Stelvio skulle vara sämre. Ekonomin är desto osäkrare. I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Stelvio?
Pris: Ej fastställt. (Cirka 380 000 kr.)
Säljstart: April.
Mått, cm: L 469/B 190/H 167.
Bagagevolym, l: 525.
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Släpvagnsvikt, kg: 2 300.
Markfrigång, cm: 20.
Motor: 4-cyl direktinsprutad turbodiesel, 2 143 cm3. Max effekt 210 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 470 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace.
Plus: Hög säkerhet, egen stil, bra utrymmen.
Minus: Rå dieselmotor, missar i förarmiljön, osäkert andrahandsvärde.
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Tjänstebilsförare som inte behöver tänka på värdeminskningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.