Nästa artikel
Provkörning: Alfa Romeo Stelvio (2017)
Provkörning

Provkörning: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Publicerad 23 april 2017 (uppdaterad 15 november 2018)
Stelvios mjukt rundade design går på tvärs mot bilmodets rådande kantighet.
Alfa Romeo vill in på den lukrativa suv-marknaden. Sedanen Giulia har fått mycket positivt mottagande men en större och tyngre suv-kostym förtar en del av körglädjen.
Det blåser upp till snöstorm under provkörningen av Alfa Romeo Stelvio som arrangerats i St Moritz i Schweiz. Sikten är begränsad till några enstaka meter och de slingrande alpvägarna är fyllda med skidturister med eller utan monterade snökedjor. Vi kör med vinterdäck och det räcker gott. Stelvio är fyrhjulsdriven och flyttar automatiskt upp till 50 procent av drivningen till framaxeln när bakhjulen spinner loss. Systemet har inga låsbara differentialspärrar men har inga problem att tackla halkan och snön under vår provkörning. Klimatanläggningen har det kämpigare. Med automatläget inkopplat immar rutorna igen snabbt trots att vi bara är två personer i bilen. Det blir till att manuellt ställa upp luftströmmen på rutan och dra upp fläkten för att hålla imman borta.
 
Kön över passets krön ringlar sig långsamt framåt. I knapp styrfart knattrar den 2,2 liter stora dieselmotorn påtagligt under huven och skickar vibrationer upp i ratten. När det kommer till mjuk och smidig gång ligger exempelvis dieselmotorerna från Volkswagenkoncernen långt före. Vi kör också en kortare sträcka med den bensinturbo på 2,0 liter och 280 hk som erbjuds från säljstarten. En betydligt trevligare motor!
Den standardmonterade automatlådan sköter sig utmärkt. Körställningen är bra men det blir trångt kring pedalstället om man har stora fötter klädda i grova vinterskor. Instrumenten är tydliga men växelpaddlarna vid ratten så stora att det är svårt att nå rattspakarna bakom dem.

"I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?"

Stelvios långa hjulbas är välgörande för utrymmet. Fram är det gott om plats åt alla håll och baksätet har bra benutrymme, men sittdynan är kort och ger inget lårstöd för längre passagerare. Bagageutrymmet är 20 liter större än det i nya Volvo XC60. Fjädringen är inställd med fokus på köregenskaperna, åkkomforten har prioriterats ned. I högre farter är såväl motorljud som vindbrus väl dämpat men om det även gäller för vägbuller får vi se när vi fått chans att köra Stelvio hemma.
 
Stelvio delar plattformen Giorgio med sedanen Giulia som fått mycket beröm för sina köregenskaper. Konverteringen till suv har dock inneburit 19 cm högre sittposition och upp till cirka 300 kg mer vikt. Styrningen är fortfarande snabb men förmedlar inte lika mycket känsla som i Giulia. Den unika lätthet med vilken sedanen äter snabba kurvor finns inte riktigt kvar i Stelvio, trots att den med suv-mått mätt är en lättviktare.
         
Suven har samma säkerhetssystem som Giulia som presterade utomordentligt väl i krockproven hos Euro NCAP. Det finns ingen anledning att tro att Stelvio skulle vara sämre. Ekonomin är desto osäkrare. I Sverige är Alfa ett uddamärke vilket kan ge hög värdeminskning för privatköparen. Kanske privatleasing är ett alternativ?
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Stelvio?
Alfa Romeo Stelvio 2.2 210 CV Q4 Aut

Pris: Ej fastställt. (Cirka 380 000 kr.)

Säljstart: April.

Mått, cm: L 469/B 190/H 167.

Bagagevolym, l: 525.

Tjänstevikt, kg: 1 660.

Släpvagnsvikt, kg: 2 300.

Markfrigång, cm: 20.

Motor: 4-cyl direktinsprutad turbodiesel, 2 143 cm3. Max effekt 210 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 470 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda.

Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace.

Plus: Hög säkerhet, egen stil, bra utrymmen.

Minus: Rå dieselmotor, missar i förarmiljön, osäkert andrahandsvärde.



Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? Tjänstebilsförare som inte behöver tänka på värdeminskningen. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.