Förarmiljön går tvärs emot den moderna inredningsskolan. Panelen är ovanligt låg med fri sikt över motorhuven och rattens omkrets är stor med en tunn kringla. Inte falukorvstjock, likt vissa sportpaketsförsedda vagnar från Tyskland.
Under skalet följer Alfa bilmodet slaviskt med en fyrcylindrig turbomotor, åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. En tvålitersfyra låter kanske föga lockande, men maskinen passar utmärkt. Vikten över framaxeln är låg och kraften är tillräcklig – 280 hk och 400 Nm gör att 100 km/tim är nåbart på blott 5,2 sekunder.
"Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…"
Den nyutvecklade fyrhjulsdriften är lätt (60 kg) och bibehåller Giulias bakhjulsdrivna karaktär. I extremfall kan 60 procent av kraften överföras till framhjulen men enligt Alfa-ingenjörerna blir det sällan mer än 30 procent när bilen väl är på rull. Oftast driver inte framhjulen alls.
Provexemplaret är förärat ett prestandapaket (23 000 kr) med bland annat adaptiva dämpare och komforten imponerar. Trots trimmad sportversion är sättningen inte hård utan följsam och vårdar drivgreppet ömt. Körupplevelsen är en uppfriskande antites till de tyska prestandaversionerna.
Personligen finner jag att detta är den största Alfaupplevelsen i Giuliafamiljen. Det är så här jag vill att en modern Alfa Romeo ska kännas – en utsökt kombination av historielektion och nutidsorienteringstest.
Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia Veloce?
Pris, från kr: 415 000.
Modell: Sedan i mellanklassen.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 464/B 186/H 145.
Tjänstevikt, kg: 1 605
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 995 cm3, maxeffekt 280 hk (206 kW) vid 5 250 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 250 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TFSI 252 q, BMW 330i xDrive, Cadillac ATS 2,0T AWD, Jaguar XE 25t, Mercedes C 300, Volvo S60 T6 AWD.
Plus: Styrning, komfort, motor, körkänsla.
Minus: Varför ingen Guilia kombi?
Vad nytt? Guilia får fyrhjulsdrift och mer effekt.
För vem? Den med stort bilhjärta och som väljer körkänsla före utrymmen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.