Racerbil, limousine, laståsna… Porsche Panamera är lite av varje och klarar så mycket, att den nog gör skäl för priset, även om det går långt över 1,5 miljoner.
Det är alltid lite märkvärdigt med en Porsche. Blotta namnet får ju ögonen att tindra på grabbar i alla åldrar. Att bara ta nyckeln till Panamera och köra iväg går inte för sig. Nej, vi måste sätta upp oss på turlista. En timme var får vi med Porsches nya dunderbil.
Panamera är en av kandidaterna till Årets Bil 2010 och deltog därför i ett veckolångt test som juryn höll i Danmark. Porsche släppte till sin Panamera i bara två dagar. Det blev rusning till turlistan.
Slank och spänstig
Min timme inföll mellan tre och fyra på eftermiddagen. Jag började med att gå ett varv runt bilen tillsammans med ingenjör Robert Hähle som lämnade ut startnyckeln. Det blev många steg, för Panamera är en stor bil - 4,97 meter lång och 1,93 meter bred.
Porsche har beskyllts för att ha världens lataste designers. Bilarna ser ju likadana ut år efter år. Men Panamera har de jobbat med och lyckats göra en vacker bil; slank, spänstig och med tydliga Porschedrag, trots den väldiga storleken. Det är den första Porschen med bakdörrar och världens bredaste och lägsta fyrdörrarsbil. Ã-ver taket är den 1,42 meter och det är bara elva centimeter högre än en Carrera.
Bara fyrsitsig
Bakdörrarna leder in till två sportstolar på var sida om den höga mittkonsolen. Bilen är bara fyrsitsig och det har sina orsaker:
- De två stolarna sitter lågt på sidan om kardantunneln och långt bak, innanför hjulhusen. På så vis har vi skapat hög takhöjd och långt benutrymme, berättade ingenjör Hähle.
Även tvåmetersmiljonärer kan sträcka ut benen som i en limousine där bak. För passagerare i andra änden av längdskalan finns iso fix-fästen för barnstolar.
Stort lastutrymme
Bakom bakstolarna öppnar sig ett 432 liters lastutrymme, större än i en Volvo S60. Ingenjör Hähle drar i en spak. Ryggstöden faller ned och bildar ett slätt lastplan som sväljer över 1,2 kubikmeter prylar.
- Vi har verkligen försökt göra bilen praktisk, sa ingenjör Hähle stolt.
Porsche Panamera är riktigt användbar som familjebil. Men den är ändå i första hand en körmaskin och till slut fick jag startnyckeln i fickan. Med en knapptryckning väckte jag V8:an som svarade med ett torrt, hest Porscheryt när jag tryckte på gasen. Ljudingenjörerna har sannerligen lyckats stämma turbomotorns 500 hästar att sjunga tonsäkert i kör.
Snabbast på Ringen
Panameras V8 finns i två utföranden, med och utan turbo. Det skiljer 100 hästkrafter. Jag satt i den dyraste och starkaste modellen. De 500 hästarna är sammankopplade med en sjustegad dubbelkopplingslåda som växlar så mjukt och snabbt att man knappt märker det.
Att provköra Porsche Panamera på danska fartbegränsade byvägar kändes rent larvigt. Om bilen ska komma till sin rätt behövs en racerbana och vad den kan uträtta på en sådan har gamle rallymästaren Walter Röhrl visat. Han tog Panamera runt Nürburgring på rekordtiden 7, 56. Snabbare har ingen bil med fyra dörrar klarat Ringen.
Full av knappar
Panamera Turbo är fyrhjulsdriven och har dessutom flera körprogram. Mittkonsolen är full med knappar som ändrar karaktären på både motor och stötdämpning. "Sport Plus" är racerprogrammet som får bilens luftfjädring och stötdämpare att bli hårda, som sänker karossen med 2,5 centimter, som kortar växlingstiderna och tillåter turbon att överladda tio procent.
Jag gled genom landskapet på komfortläget. Bilen svävade fram på mjuka luftfjädrar och motorn spann lågt. Den bestämt stoppade förarstolen kändes som formgjuten. Bekvämare har jag nog aldrig åkt.
1,2 liter per mil
Vid en rondell fick jag stanna för trafik och plötsligt var det knäpptyst i bilen. Motorn harde slutat gå. Stop/startfunktion är standard i Panamera Turbo. Det spar några procent soppa och det behövs, för den 1,970 ton tunga bilen vill ha över 1,2 liter per mil.
Danska byvägar är för smala för Porsche Panamera. Motorhuven, som bredde ut sig framför ögonen, kändes bred som en solterrass. Som tur var såg jag ovandelen av de muskulösa skärmarna, annars hade det varit knepigt att styra rätt mellan mötande traktorer och höga häckar.
Launch Control
Att testa väghållningen var uteslutet. Men en sak kunde jag prova. Jag åkte till närmsta flygplats och fick ställa upp i änden av den 1200 meter långa rakan. Porsche Panamera Turbo ska göra 0-100 km på 4,2 sekunder. Med en knapp på ratten kunde jag trycka igång ett stoppur.
Turbomodellen är utrustad med Launch Control, starthjälp. Det är en funktion som uppges förkorta accelerationstiden med ytterligare 0,2 sekunder. Jag höll foten hårt på bromsen och tryckte ned gasen fullt. Ryckte bort bromsfoten och tappade nästan andan när bilen slungades iväg med ett ursinnigt rytande.
Startbanan rusade in under hjulen och innan jag kom ihåg att slå av klockan var farten uppe över 150 km/tim. Jag höll gasen nere och såg med skräckblandad upphetsning hur ljusen i banänden kom närmare liksom kastade mot mig. Högerfoten klev av gasen som en reflex och stampade på bromsen.
Drygt 250 km/tim
I ögonvrån hann jag se hastighetsmätaren. Drygt 250 km/tim. Långt kvar till toppfarten som är 303 km/tim alltså, men flygrakan var för kort för mitt mod. De keramiska bromsskivorna, 41 centimeter i diameter och med väldiga ok, kunde nog sätta stopp för Panamera. Men tanken på att inte hinna bromsa en bil för 1 595 000 kr var rätt kuslig.
Porsche Panamera kostar så det svindlar för en fattig biljournalist. Men det finns andra som satsat på mer lukrativa karriärer och bilen är inte svårsåld. Den svenske importören har snabbt blivit av med alla 40 bilar som var årets tilldelning och har i dagarna varit i Tyskland för att försöka ragga flera. Minst 20 till går att sälja, bedömer han. En fjärdedel av kunderna köper den dyraste Turbomodellen.
Med sin praktiska inredning, fyrhjulsdrift och rostbeständiga kaross (som innehåller en hel del aluminium och magnesium för viktens skull) skulle Panamera tåla att köras som familjebil året runt. Men det är nog få som bestyckar den med vintersulor i den imponerande dimensionen 245/50 18 fram och 275/45 18 bak. En omgång kostar 46 000 kronor.
Panamera är en av kandidaterna till Årets Bil 2010 och deltog därför i ett veckolångt test som juryn höll i Danmark. Porsche släppte till sin Panamera i bara två dagar. Det blev rusning till turlistan.
Slank och spänstig
Min timme inföll mellan tre och fyra på eftermiddagen. Jag började med att gå ett varv runt bilen tillsammans med ingenjör Robert Hähle som lämnade ut startnyckeln. Det blev många steg, för Panamera är en stor bil - 4,97 meter lång och 1,93 meter bred.
Porsche har beskyllts för att ha världens lataste designers. Bilarna ser ju likadana ut år efter år. Men Panamera har de jobbat med och lyckats göra en vacker bil; slank, spänstig och med tydliga Porschedrag, trots den väldiga storleken. Det är den första Porschen med bakdörrar och världens bredaste och lägsta fyrdörrarsbil. Ã-ver taket är den 1,42 meter och det är bara elva centimeter högre än en Carrera.
Bara fyrsitsig
Bakdörrarna leder in till två sportstolar på var sida om den höga mittkonsolen. Bilen är bara fyrsitsig och det har sina orsaker:
- De två stolarna sitter lågt på sidan om kardantunneln och långt bak, innanför hjulhusen. På så vis har vi skapat hög takhöjd och långt benutrymme, berättade ingenjör Hähle.
Även tvåmetersmiljonärer kan sträcka ut benen som i en limousine där bak. För passagerare i andra änden av längdskalan finns iso fix-fästen för barnstolar.
Stort lastutrymme
Bakom bakstolarna öppnar sig ett 432 liters lastutrymme, större än i en Volvo S60. Ingenjör Hähle drar i en spak. Ryggstöden faller ned och bildar ett slätt lastplan som sväljer över 1,2 kubikmeter prylar.
- Vi har verkligen försökt göra bilen praktisk, sa ingenjör Hähle stolt.
Porsche Panamera är riktigt användbar som familjebil. Men den är ändå i första hand en körmaskin och till slut fick jag startnyckeln i fickan. Med en knapptryckning väckte jag V8:an som svarade med ett torrt, hest Porscheryt när jag tryckte på gasen. Ljudingenjörerna har sannerligen lyckats stämma turbomotorns 500 hästar att sjunga tonsäkert i kör.
Snabbast på Ringen
Panameras V8 finns i två utföranden, med och utan turbo. Det skiljer 100 hästkrafter. Jag satt i den dyraste och starkaste modellen. De 500 hästarna är sammankopplade med en sjustegad dubbelkopplingslåda som växlar så mjukt och snabbt att man knappt märker det.
Att provköra Porsche Panamera på danska fartbegränsade byvägar kändes rent larvigt. Om bilen ska komma till sin rätt behövs en racerbana och vad den kan uträtta på en sådan har gamle rallymästaren Walter Röhrl visat. Han tog Panamera runt Nürburgring på rekordtiden 7, 56. Snabbare har ingen bil med fyra dörrar klarat Ringen.
Full av knappar
Panamera Turbo är fyrhjulsdriven och har dessutom flera körprogram. Mittkonsolen är full med knappar som ändrar karaktären på både motor och stötdämpning. "Sport Plus" är racerprogrammet som får bilens luftfjädring och stötdämpare att bli hårda, som sänker karossen med 2,5 centimter, som kortar växlingstiderna och tillåter turbon att överladda tio procent.
Jag gled genom landskapet på komfortläget. Bilen svävade fram på mjuka luftfjädrar och motorn spann lågt. Den bestämt stoppade förarstolen kändes som formgjuten. Bekvämare har jag nog aldrig åkt.
1,2 liter per mil
Vid en rondell fick jag stanna för trafik och plötsligt var det knäpptyst i bilen. Motorn harde slutat gå. Stop/startfunktion är standard i Panamera Turbo. Det spar några procent soppa och det behövs, för den 1,970 ton tunga bilen vill ha över 1,2 liter per mil.
Danska byvägar är för smala för Porsche Panamera. Motorhuven, som bredde ut sig framför ögonen, kändes bred som en solterrass. Som tur var såg jag ovandelen av de muskulösa skärmarna, annars hade det varit knepigt att styra rätt mellan mötande traktorer och höga häckar.
Launch Control
Att testa väghållningen var uteslutet. Men en sak kunde jag prova. Jag åkte till närmsta flygplats och fick ställa upp i änden av den 1200 meter långa rakan. Porsche Panamera Turbo ska göra 0-100 km på 4,2 sekunder. Med en knapp på ratten kunde jag trycka igång ett stoppur.
Turbomodellen är utrustad med Launch Control, starthjälp. Det är en funktion som uppges förkorta accelerationstiden med ytterligare 0,2 sekunder. Jag höll foten hårt på bromsen och tryckte ned gasen fullt. Ryckte bort bromsfoten och tappade nästan andan när bilen slungades iväg med ett ursinnigt rytande.
Startbanan rusade in under hjulen och innan jag kom ihåg att slå av klockan var farten uppe över 150 km/tim. Jag höll gasen nere och såg med skräckblandad upphetsning hur ljusen i banänden kom närmare liksom kastade mot mig. Högerfoten klev av gasen som en reflex och stampade på bromsen.
Drygt 250 km/tim
I ögonvrån hann jag se hastighetsmätaren. Drygt 250 km/tim. Långt kvar till toppfarten som är 303 km/tim alltså, men flygrakan var för kort för mitt mod. De keramiska bromsskivorna, 41 centimeter i diameter och med väldiga ok, kunde nog sätta stopp för Panamera. Men tanken på att inte hinna bromsa en bil för 1 595 000 kr var rätt kuslig.
Porsche Panamera kostar så det svindlar för en fattig biljournalist. Men det finns andra som satsat på mer lukrativa karriärer och bilen är inte svårsåld. Den svenske importören har snabbt blivit av med alla 40 bilar som var årets tilldelning och har i dagarna varit i Tyskland för att försöka ragga flera. Minst 20 till går att sälja, bedömer han. En fjärdedel av kunderna köper den dyraste Turbomodellen.
Med sin praktiska inredning, fyrhjulsdrift och rostbeständiga kaross (som innehåller en hel del aluminium och magnesium för viktens skull) skulle Panamera tåla att köras som familjebil året runt. Men det är nog få som bestyckar den med vintersulor i den imponerande dimensionen 245/50 18 fram och 275/45 18 bak. En omgång kostar 46 000 kronor.
Relaterade bildspel
Porsche Panamera Turbo
Pris: Från 1 595 000 kr.
Modell: Sportkupé med fyra dörrar
Säljstart: Har varit. Bilen är slutsåld.
Mått, cm: L 492/B 193/ H 142
Motor: V8 på 4,8 l, 500 hk vid 6000 v/min, vridmoment 700 - 770 Nm mellan 2500-4500 v/min.
Prestanda: 0-100 på 4,2 sek. Toppfart 303 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 12,2 l/100 km, CO2-utsläpp 286 g/km.
Konkurrenter: Ferrari 612.
Vi tycker:
Vad nytt: Porsches första sportbil med fyra dörrar.
För vem: De som vill ha något rivigare än en BMW 7-serie, Audi A8, Lexus eller Mercedes S-klass.
Bra köp: Skrytfaktorn är kanske värd pengarna.
Plus: Lättkörd, tre bilar i en, lika bekväm bak som fram, praktiskt lastutrymme.
Minus: Bakåtsikten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Det spar några procent soppa och det behövs, för den 1 970 ton tunga bilen vill ha över 1,2 liter per mil. "
Inte dåligt att klara 1,2 liter/mil om bilen väger 1970 ton :-D .
Det är ganska imponerande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.